ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلگرام در ایران فیلتر شد

دستگاه قضائی ایران مسائل امنیتی را بهانه‌ای کرده برای فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام. این شبکه اجتماعی با بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی از دوشنبه ۱۰ اردیبهشت مسدود شد.

دادسرای فرهنگ و رسانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیام‌رسان تلگرام و وب‌سایت آن از امروز، دوشنبه ۱۰ اردیبهشت فیلتر می‌شود. دستگاه قضائی بیش از هر چیز مسائل امنیتی را دلیل مسدود کردن تلگرام دانسته است.

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران در اطلاعیه خود که دوشنبه ۱۰ اردیبهشت منتشر شده به استفاده مخالفان حکومت از تلگرام در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته اشاره کرده و گفته است علیه این شبکه اجتماعی پرونده‌های متعددی تشکیل شده و تلگرام برخلاف قوانین و مقررات پولی و بانکی جمهوری اسلامی ایران هم عمل کرده است.

این اطلاعیه همچنین گفته است در جریان حمله گروه «دولت اسلامی» (داعش) به ساختمان مجلس ایران از این شبکه استفاده شده بود.

همچنین به‌گفته این دادسرا شبکه تلگرام به قوانین جمهوری اسلامی تمکین نکرده است.

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران ضمن متهم کردن شبکه تلگرام به «اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه» و «جمع‌آوری اطلاعات مردم و کشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده‌های شهروندان ایرانی و جاسوسی به نفع اجانب»، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت در ایران را مکلف کرده که از امروز، دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، وب‌سایت و اپلیکیشن تلگرام به‌طور کامل مسدود کنند.

شمار کاربران ایرانی تلگرام به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسد. ایرانی‌ها در تلگرام بیش از ۶۰۰ هزار کانال عمومی دارند که ۴۰ درصد آن‌ها را فروشگاه‌های مجازی تشکیل می‌دهند. فیلترینگ تلگرام ممکن است به گسترش بیکاری در ایران دامن بزند.

مقامات ایران در ماه‌های اخیر و پس از اعتراضات سراسری دی‌ماه قصد داشتند پیام‌رسان‌های داخلی را جایگزین تلگرام و پیام‌رسان‌های خارجی کنند تا بتوانند کنترل آن‌ها را در دست داشته باشند. در این میان اصولگرایان خواهان فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی هستند اما حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی و دولت‌اش از ترویج پیام‌رسان‌های داخلی در مقابل پیام‌رسان‌های خارجی حمایت می‌کنند.

حسن روحانی ۱۴ فروردین از «ایجاد فضایی امن‌تر و توأم با آرامش و آسایش بیشتر» در فضای مجازی سخن گفته بود.

دولت در فروردین‌ماه سال جاری با صدور بخشنامه‌ای به نهادها و مؤسسات دولتی اعلام کرد که از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده نکنند.

با این حال خود مسئولان نیز گواهی داده‌اند که مردم اطمینان و اعتمادی به پیام‌رسان‌های داخلی ندارند.

دستور فیلترینگ تلگرام در ایران در حالی صادر شده که پاول دوروف، مدیر این پیام‌رسان اعلام کرده که تازه‎ترین نسخه تلگرام روش دور زدن فیلترینگ را داخل خود تعبیه کرده‎ است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    من سیستم بلاک چین رو نمی دونم چقدر فیلتر پذیره یا نیست اما تلگرام تا امروز فقط با دی ان اس و پراکس بازی کرده مطمئن باشید اگه کرم مسدولین ایران بگیره حتی حاضرن تمام آی پی های آمازون و گوگل رو که در تلگرام جدید مانع فیلتر شدن تلگرام شده رو هم فیلتر کنن، مگه ندیدید دی ماه یه خورده وضعیت حساس شد تمام فیلتر شکن ها از کار افتادن تازه به این هم راضی نشدن آخرش هم اینترنت رو کلا قطع کردن رفت پی کارش:: شبکه ملی اینترنت یادگار محمود احمدی نژاد !!!

  • کورش

    نه دروغ بیش نیست گول نخورید ملت شریف و عزیز ایران تلگرام فیلتر شدنی نیست چون سرور ان را ندارند.

  • زهی خیال

    همان طور قبلا برخی پیشنهاد دادند، بایست مسنجرها درخواست تلفن حقیقی قطع کنند. ااسا این کار خطرناک است.

  • نقی

    آیا واقعا می شود تلگرام را طوری فیلتر کرد که با فیلترشکن هم باز نشود؟ پاسخ کارشناسان خیر است! امین ثابتی، پژوهشگر امنیت و دیجیتال در این مورد به بی‌بی‌سی فارسی گفت این ادعا که می‌توان تلگرام را طوری فیلتر کرد که با هیچ فیلترشکنی باز نشود، مبنای منطقی و علمی ندارد و انجام‌پذیر نیست. آقای ثابتی در بیان جزییات گفت هر سایتی آی پی آدرس مشخصی دارد، وقتی سایت‌ها را فیلتر می‌‎کنند آی پی آدرس مربوط آن را فیلتر می‌کنند، همان کاری که با فیس‌بوک و یوتیوب کردند. به گفته این پژوهشگر امنیت و دیجیتال، اگر چنین امکانی وجود داشت، چین و روسیه که مدتهاست با مسائلی از این دست سروکله می‌زنند این کار را پیشتر انجام داده بودند. آقای ثابتی همچنین گفت فیلتر کردن تلگرام همانقدر کاربران را به دردسر می‌اندازد که الان برای باز کردن سایت‌های فیس‌بوک و یوتیوب و توییتر با دردسر روبه‌رو هستند، نه بیشتر.

  • بهرام

    نسخه 4.8.5 تلگرام قابل فیلتر شدن نیست. این نسخه ضد فیلتر شدن است، در صورتیکه تلگرامتان قطع شد، آن را از گوشی خود پاک نکنید، چون اگر از حساب خود خارج شوید دیگر قادر به وارد شدن به آن نخواهید بود. چون مخابرات ایران مسیج ارسالی از تلگرام را غیرفعال کرده است.