ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موگرینی: سندی مبنی بر نقض برجام در دست نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده تنها مرجع راستی‌آزمایی برنامه‌ هسته‌ای ایران، آژانس و کمیسیون مشترک برجام است. کاخ سفید اما بر این نظر نیست.

چند روز قبل از آنکه رئیس جمهور آمریکا نظر قطعی‌اش درباره خروج از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کند، نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرده به اسناد و آرشیو هسته‌ای مخفی ایران، از جمله به پروژه مخفی طراحی، ساخت و آزمایش سلاح هسته‌ای «عماد» دسترسی پیدا کرده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این سخنان گفته است «استدلال‌های نتانیاهو» مصداق عدم پایبندی یا نقض تعهدات هسته‌ای ایران نیست.

فدریکا موگرینی و بنیامین نتانیاهو دسامبر ۲۰۱۷ در بروکسل (عکس: آرشیو)

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با استناد به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گفته است:

«اظهارات نخست‌وزیر نتانیاهو، پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را زیر سوال نمی‌برد. برجام، بر اساس حسن نیت یا اعتماد بنا نشده بلکه بر تعهدات ملموس، مکانیسم‌های راستی‌آزمایی و نظارت‌های دقیق بر واقعیت‌ها استوار است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنها را انجام می‌دهد.»

موگرینی از طرفین توافق هسته‌ای با ایران خواست که چنانچه اطلاعاتی مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام در دست دارند، آن اطلاعات را در اختیار آژانس و کمیسیون مشترک برجام به عنوان تنها مکانیسم‌های رسمی نظارت بر توافق هسته‌ای قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم ساعتی بعد از پخش برنامه تلویزیونی نتانیاهو اعلام کرد که آلمان خواهان بررسی اتهاماتی‌ست که نخست‌وزیر اسرائیل متوجه ایران کرده اما تنها نهادهای مستقل را برای راستی‌آزمایی این ادعاها به رسمیت می‌شناسد.

ایران: یک نمایش مضحک

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ادعای نخست‌وزیر اسرائیل درباره ساخت و آزمایش سلاح هسته‌ای «عماد» در ایران را «یک نمایش بچه‌گانه و مسخره» خواند و گفت:

« ادعا کردند که ایران به دنبال ساخت سلاح بوده است و سال‌ها آژانس را به خاطر این ادعاهای واهی به زحمت انداخته‌اند و آژانس هم وارد این ماجرا شد و ایران هم در این سال‌ها برای اثبات بی‌گناهی‌اش همکاری کرد و در نهایت همه این ادعاها در سال ۲۰۱۵ در جمع‌بندی نهایی‌ که آژانس ارائه کرد، باطل بودنشان روشن شد و این مساله از سوی نهاد مرجع سازمان ملل که سازمان انرژی اتمی است و نیز در شورای حکام بسته شد.»

عراقچی اسرائیل و دولت آمریکا را به صحنه‌سازی برای از بین بردن توافق هسته‌ای با ایران متهم کرد و در همان حال یادآوری کرد که جمهوری اسلامی برای «همه سناریوها» آمادگی دارد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این تهدید کرده بودند که با خروج آمریکا از برجام، ایران هم ممکن است از سازمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای (ان پی تی) خارج شودو غنی‌سازی اورانیوم را از سر می‌گیرد.

قابل قبول نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دقایقی بعد از سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در نشست خبری مشترک‌اش با همتای نیجریه‌ای خود گفت سخنان نتانیاهو به معنای درستی سخنان او درباره توافق هسته‌ای‌ست:

«گمانم [نتانیاهو] پیغام درستی ارسال می‌کند. تا هفت سال آینده توافق اتمی با ایران پایان می‌یابد و ایران آزادانه می‌تواند سلاح اتمی بسازد. این قابل قبول نیست. هفت سال یعنی عملاً فردا. این قابل قبول نیست.»

رئیس جمهور آمریکا به بند «غروب» توافق هسته‌ای با ایران اشاره می‌کند که بر اساس آن از سال ۲۰۲۵ به بعد ایران می‌تواند با افزایش تعداد سانتریفیوژهایش غنی‌سازی اورانیوم را زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در چارچوب معاهده «ان پی تی» از سر بگیرد. اسرائیل با این بند مخالف است. در سفر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به واشنگتن نیز این موضوع مطرح شد. اما مرکل اعلتم کرد که تجدید نظر در این بند به معنای آغاز مذاکرات برای یک توافق تازه است.

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای از سخنان بنیامین نتانیاهو استقبال کرده است:

«این اطلاعات جزییات تازه و قابل‌اعتنایی درباره تلاش‌های ایران برای ساخت سلاح‌ها با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ارائه می‌کند. این (اطلاعات ارائه شده) با آنچه که ایالات متحده در این باره می‌دانست مطابقت دارد؛ ایران برنامه هسته ای گسترده و مخفیانه‌ای داشت و تلاش کرده است که از چشم جهانیان و مردم خود پنهان کند ولی این تلاش ناکام بوده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.