ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه: اطلاعات اسرائیل آینده برجام را تضمین می‌کند

فرانسه می‌گوید جزئیات اطلاعاتی که نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه داده باید بررسی شود. نتانیاهو گفته قصد جنگ با ایران را ندارد. آژانس انرژی اتمی هم گفته ایران برجام را نقض نکرده است.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که اطلاعات امنیتی اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران که توسط نتانیاهو ارائه شد می‌تواند اساس درخواست تضمین درازمدت فعالیت‌های هسته‌ای تهران باشد. نتانیاهو نیز در فردای برنامه تلویزیونی‌اش درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته که قصد ندارد با ایران وارد جنگ شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر نقض برجام توسط ایران وجود ندارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه ۳۰ آوریل / ۱۰ اردیبهشت در سخنانی که از تلویزیون پخش می‌شد اعلام کرد که به اسناد و آرشیو هسته‌ای مخفی ایران دسترسی پیدا کرده است

به‌گزارش رویترز، آنیس ون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه سه‌شنبه اول ماه مه / ۱۱ اردیبهشت، در واکنش به اظهارات شب گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «این اطلاعات باید در جزئیات مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.»

نتانیاهو شامگاه دوشنبه در سخنانی فوق‌العاده که همزمان از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی اسرائیل پخش شد، اعلام کرد که به اسناد و آرشیو هسته‌ای مخفی ایران، از جمله به پروژه مخفی طراحی، ساخت و آزمایش سلاح هسته‌ای «عماد» دسترسی پیدا کرده است. او همچنین گفت ایران در سال ۲۰۱۷ «آرشیو هسته‌ای» را به منطقه‌ای مخفی در شورآباد تهران منتقل کرده است. این اظهارات می‌تواند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را که قرار است در مورد قبول یا رد برجام تصمیم‌گیری کند بر خارج شدن از برجام ترغیب کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود: «اطلاعات جدید ارائه شده توسط اسرائیل می‌تواند نیاز به حصول اطمینانِ درازمدت در برنامه هسته‌ای ایران را همان‌طور که رئیس‌جمهور (امانوئل مکرون) گفته است، تأیید کند.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از هفته قبل که به آمریکا سفر کرد با رهبران اسرائیل، روسیه، بریتانیا، آلمان و ایران درباره پیشنهاد مذاکرات جدید با تهران برای دستیابی به توافقی گسترده‌تر صحبت کرده است. او در مذاکرات خود با ترامپ اعلام کرد که از توافق هسته‌ای نمی‌توان خارج شد اما می‌توان توافق جدیدی را آغاز کرد و در آن به فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، سال رفع محرومیت‌های ایران در برجام، و برنامه موشک‌های بالستیکی و نقش ایران در منطقه خاورمیانه پرداخت.

کارشناسان سیاسی و دیپلمات‌ها می‌گویند اظهارات شب گذشته نتانیاهو در تلویزیون و در پرتماشاگرترین ساعت روز به نظر نمی‌رسد نقض توافق هسته‌ای توسط ایران را نشان دهد اما ممکن است جبهه مشاوران ترامپ را که می‌خواهند توافق هسته‌ای را از میان بردارند، تقویت کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته است که بخشی از اطلاعات ارائه شده توسط نتانیاهو ماهیت غیرصلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را که توسط قدرت‌های اروپایی در سال ۲۰۰۲ نشان داده شد، تأیید می‌کند، اما این تنها نیاز به تضمین توافق و بازرسی‌های سازمان ملل را تقویت می‌کند.

آنیس ون در مول افزود: «ضروری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به راستی‌آزمایی ایران در مورد برجام و ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور ادامه دهد.»

او همچنین پیشنهاد کرد که کمیسیونی از کشورهای گروه ۵+۱ شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان به‌همراه ایران اطلاعات اسرائیل را بررسی کند.

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه در چندین گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی اعلام کرد که دولت اسرائیل در پی آن نیست که با ایران وارد جنگ شود.

او در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان ضمن بیان این‌که «هیچ کس به دنبال این نوع توسعه نیست»، افزود: «ایران کشوری است که قوانین منطقه را تغییر می‌دهد.»

نتانیاهو به فوکس نیوز، شبکه مورد علاقه ترامپ گفت مطمئن است که رئیس‌جمهور آمریکا «تصمیم درست» را در مورد توافق هسته‌ای با ایران می‌گیرد.

دونالد ترامپ به آلمان، فرانسه و بریتانیا مهلت داده تا توافق هسته‌ای کنونی را تا ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) تکمیل کنند. ترامپ برجام را «بدترین توافق همه دوران‌ها» می‌داند و گفته است که اگر برجام تکمیل نشود تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر به‌اجرا خواهد گذاشت. با این حال، بریتانیا، فرانسه و آلمان می‌گویند توافق هسته‌ای در حال انجام است و به دنبال راه‌هایی برای رفع نگرانی‌های ترامپ درباره فعالیت‌های گسترده‌تر ایران بدون ورود به توافق هسته‌ای هستند.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «رژیم [ایران] در چارچوب این توافقِ بد سعی در ساخت زرادخانه هسته‌ای داشت. این کشور نباید چنین قدرتی داشته باشد. واقعاً به یک توافق جدید نیاز است.»

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز سه‌شنبه گفته است که برخلاف آن‌چه نتانیاهو گفته هیچ مدرکی مبنی بر نقض برجام توسط ایران وجود ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اعلام کرد که هیچ اطلاعات معتبری از برنامه هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۰۹ وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    - بنیامین نتانیاهو،:این اسناد «قاطعانه» ثابت می‌کند که ایران همچنان جامعه جهانی را با «بی‌شرمی فریب داده» و برنامه اتمی خود را، بعد از برجام، به نقاط پنهانی، غیر از سایت‌های هسته‌ای شناخته شده ایران منتقل کرده است. - فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این زمینه گفته است، نخست وزیر اسرائیل در گفته هایش پایبندی ایران به برجام را زیر سئوال نبرده است؟!! - یکی بگوید پس توافق برجام بر سر چی بوده؟!

  • آچمز

    راه حل چیست: من بر اساس مطالعه شواهد تاریخ منازعات تسلیحاتی میگویم. فقط یک نمونه: دو ابرقدرت امریکا و شوروی قراردادی بستن که هیچ موشک میانبرد بین 500 تا 5500 کیولمتر روی زمین نباشد تا مثلا رقابت تسلیحاتی کم شود! اما این وهم بود! چون این تنها یک مانور تبلیغاتی عوام فریبننده بود! برای کاهش هزنیه بود که اصلا صرفه نداشت! هر دو ابرقدرت به مراتب کاری خطرناکتر کردند! چگونه؟ رفتند انبوه زیردریایی اتمی و غیراتمی ساختند که موشکهای میانبرد میتوانند شلیک کنند! زیردریایی موشک انداز در حال حاضر راهبردی و برترین سکوی پرتاپ موشک در جهان است نسبت انواع پرتابکننده زمینی و دریایی و هوایی! کشوری که زیدریای دروبرد اتمی دارد یعنی بر جهان استیلا دارد! پس چه باید کرد؟ تنها راه همین است که رهبران کره شمالی و جنوبی پیش گرفته اند، و ارزو دارم که نیتجه برسند و این ملت کره دوباره به وحدت و ارمش برسند چرا که حقیقتا ملت شایسته ای جهان هستند و قابل احترام بسیار. هیچ راه اعتمادسازی وجود ندارد به جز صلح و دوستی و ایجاد روابط حسنه! آری تنها راه تضمین اینکه حکومتی علیع کشوری دیگر اقدام نکند، تنها صلح و دوستی و روابط مستحکم اقتصادی است. برای هیمن امرکیا و چین احتمالش صفر است علیه هم بجنگ کنند! ایران و اسرائیل هم باید همین کار کند و همه کشورها.

  • آچمز

    برحسب علاقه، بالغبر سی سال مطالعات در زمینه های سیاسی و اقتصادی و ...می یگوم: 1- امروزه هیچ سیستم نظارتی نمیتواند تضمین 100 در 100 کند یک حکومت کشوری سلاح ممنوعه و یا کشتار دارد یانه! 2- نظارت ها وقتی مفید خواهد بود که موجب اعتماد شود. وقتی حکومت کشوری خصومت میکند، اگر توی اتاق خواب حاکمانش هم دروبین بگذراند باز آنها زیر آبی خواهند رفت! 3- امروزه دست یابی به سلاحهای کشتار جمعی و ممنوعه چنان خز شده که گروهکهای مثل فرقه ژاپنی گاز شیمیایی علیه مردم عادی بکار میبرد( این قضیه مال 3 سال پیش بوده!)! الان پول بده، بمب اتم کامل در اختیارت میگذارند دلال بازار سیاه / مسئله خواستن و پول است. این فناروی شکافتن اتم مروبط به صد سال پیش است و تولید بمب اتم خیلی هم چیز شاخی ینست! 4- پس امثال نتانیاهو هر وقت اراده کنند می توانند اتهام بزنند و حکومت ایران هم نمی تواند رد کند! چرا؟ نتانیاهو جاهایی را میگوید مممکن است همان ویلای سرانش که مقاددیر عظیم پول ملت انبار احتکار یا مراکز اطلاعات نالمیريال، طبیعتا حکومت نمیخواهد پول غارت شده و اسنادش لو برود! پس هرگز اجازه بازرسی نخواهد داد! چه میشود؟ حکومت نمیتواند دلیلی رفع نگرانی بیاورد! راه حل چیست: