ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: درباره برجام نه مذاکره می‌کنیم و نه چیزی به آن اضافه خواهیم کرد

وزیر خارجه ایران در پیامی ویدیویی اعلام کرده که نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه پاسداران از مذاکرات هسته‌ای مستثنی شده بود. اکنون هم قابل مذاکره نیست.

محمد جواد ظریف در پیامی ویدیویی که در یوتیوب منتشر شده اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران نه درباره برجام مجدداً مذاکره می‌کند و نه به توافق هسته‌ای چیزی اضافه خواهد کرد. علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل هم پیش از انتشار پیام ویدیویی ظریف همین نکته را در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی تکرار کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران (عکس: آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به سه قدرت اروپایی – بریتانیا، فرانسه و آلمان – تا ۱۲ مه فرصت داده که «نواقص وحشتناک» توافق هسته‌ای با ایران را برطرف کنند. چنانچه مکمل‌هایی درباره تحدید نفوذ ایران در خاورمیانه و نظارت بر برنامه موشکی سپاه به برجام اضافه نشود یا چنانکه رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد داده و آلمان هم تلویحاً از آن پیشنهاد حمایت کرده، مذاکرات تازه‌ای درباره این موارد و همچنین محدودیت دائمی غنی‌سازی اورنیوم در ایران از سال ۲۰۲۵ به بعد (بند غروب) انجام نشود، رئیس جمهور آمریکا با خروج از برجام، تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً برقرار خواهد کرد. در این میان به گزارش خبرگزاری رویترز، بازار نفت هم خود را برای این تحریم‌ها آماده کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پیام ویدیویی خود که پنجشنبه ۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت در یوتیوب منتشر شده گفته است:

«۱۱ بار است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده. در مقابل آمریکا به صورت پیوسته این توافق را به خصوص با ارعاب دیگران برای تعامل با ایران نقض کرده است. طی سال گذشته گفته شد که رئیس جمهور ترامپ از این توافق ناخرسند بوده و هم‌اکنون مشخص شده است که واکنش برخی کشورهای اروپایی به این ناخرسندی، پیشنهاد اعطای امتیازات بیشتر به آمریکا از جیب ما (ایران) بوده است.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور آمریکا در روزهای گذشته بر ضرورت مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه و نقش ایران در سوریه تأکید کرده‌اند. اما نه الزماً در چارچوب مکمل‌های برجام، بلکه به شکل مذاکرات جداگانه‌ای با ایران برای حصول یک توافق تازه. وزیر خارجه ایران در پیام ویدیویی‌اش گفته است که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و در جریان مذاکرات هسته‌ای این موارد که شامل «توانایی دفاعی ایران و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی» بوده «از چارچوب مذاکرات مستثنی» شده بود. ظریف در این پیام ویدیویی می‌گوید هزینه دفاعی ایران کمتر از هزینه دفاعی عربستان سعودی‌ست و برد موشک‌های سپاه هم از برد موشک‌های عربستان کمتر است. وزیر خارجه ایران می‌گوید:

«ما نه امنیت‌مان را به دیگران می‌سپاریم و نه مذاکره مجدد درباره توافقی که پیشتر با اعتقاد خوب بدان دست یافتیم انجام خواهیم داد و نه چیزی به آن اضافه خواهیم کرد.»

علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل هم در گفت‌وگویی که پنجشنبه ۳ مه/ ۱۳ اردیبهشت با رسانه‌های داخلی انجام داده همین نکته را تکرار کرده است:

«ایران بدون کوچکترین نقصی به برجام متعهد است اما اگر آمریکا از برجام عقب‌نشینی کند ما هم نخواهیم ماند. ایران برجام را همانگونه که تهیه شده می‌پذیرد و به هیچ عنوان کم یا زیاد کردن برجام مورد قبول نخواهد بود.»

روز گذشته محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرده بود که دولت خود را برای خروج آمریکا از برجام آماده کرده. وزارت خارچه چین از همه طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران خواست تا به مفاد برجام عمل کنند و یادآوری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم گفته است که تا زمانی که جایگزین تازه‌ای برای برجام وجود ندارد، باید از آن حمایت کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    به آقای ظریف و علی خامنه ای پیشنهاد میکنم برن سر کمدشون و گرمکن هاشون رو دربیارن. چون باید حسابی نرمش کنند... چند روز دیگه یا نهایت چندماه دیگه معلوم میشه چند مرده حلاج هستند.