ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسین مهری، روزنامه‌نگار باسابقه و ملی‌گرا درگذشت

او که پیش از انقلاب سردبیری مجله روشنفکر و روزنامه آیندگان را به عهده داشت، با برنامه «چهره‌ها و گفته‌ها» به یک چهره رسانه‌ای تبدیل شد.

حسین مهری، از روزنامه‌نگاران کارکشته ایرانی در ۸۲ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.

حسین مهری (۱۳۱۵ تا ۱۳۹۷ )

حسین مهری که تحصیلاتش را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در سال ۱۳۳۷ در تهران به پایان رسانده بود، قبل از انقلاب به عنوان گزارشگر و مترجم با رسانه‌ها همکاری می‌کرد. در سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیلاتش به پاریس رفت. بعد از انقلاب در پاریس ماندگار شد و همکاری خود را با رسانه‌های نزدیک به «نهضت ملی مقاومت ایران» به رهبری شاپور بختیار آغاز کرد. این همکاری ۱۱ سال به درازا کشید.

حسین مهری از سال ١٩٩١ در لس‌آنجلس به رادیو ٢٤ ساعته صدای ایران پیوست و برنامه «چهره‌ها و گفته‌ها» را که مبتنی بر مصاحبه‌های سیاسی-فرهنگی بود اداره می‌کرد. او در طی ۲۰ سال بیش از ۱۵ هزار برنامه رادیویی تهیه کرد. بعد از توقف برنامه‌های «صدای ایران» در سال ٢٠١٢ ، همکاری خود را با تلویزیون اندیشه آغاز کرد.

حسین مهری جلد نخست «جنس دوم» نوشته سیمون دوبووار و «افسانه شکست مالرو» از رومن گاری و همچنین «پاییز پدرسالار» نوشته گابریل گارسیا مارکز را هم به فارسی ترجمه و منتشر کرده است.

نیلوفر بیضایی، کارگردان تئاتر و نویسنده در صفحه فیسبوکش درباره او می‌نویسد:

«سوال‌ها و گردانندگی برنامه‌ها از سوی ایشان بسیار حرفه‌ای بود و تسلط کم نظیرشان به زبان فارسی و نوع بیان پرسش‌ها در من احترام زیادی نسبت به ایشان برمی‌انگیخت. بعدها ایشان را در پاریس و در آلمان دیدم و مطمئن شدم که با انسان فرهیخته‌ای روبرویم که به وطنش و به حرفه‌اش عشق می‌ورزد (...) یکی از نکاتی که برایم بسیار جالب بود اینکه ایشان از نخستین مترجمان کتاب "جنس دوم" سیمون دوبووار در ایران (پیش از انقلاب) بودند و نگاهشان نسبت به زنان و نقش آنها در جامعه همواره با همراهی و همدلی همراه بود.»

یکی از مصاحبه‌های جنجالی حسین مهری با صادق خلخالی بعد از انتشار کتاب خاطرات اوست. او درباره مصاحبه با حاکم شرع و معمار اول حکم اعدام‌ها در جمهوری اسلامی ایران گفته است:

«راستش من این گفت‌وگو را یک گفت‌وگوی اندیشیده‌ خلاق نمی‌دانم. برای این که من گوشی را برداشتم و هرچه به ذهنم رسید در آن لحظات مطرح کردم و به هرچه خلخالی گفت، تا آنجا که توانستم جواب دادم. ولی به مناسبت این که خلخالی به‌عنوان یک جلاد، یک آدمکش، یک منفور شهرت پیدا کرده بود، مصاحبه با او هم شهرت پیدا کرد. وگرنه به نظر من این مصاحبه از حیث درجه‌بندی در میان مصاحبه‌ها نقش بسیار مهمی ندارد. چندتا سئوال از یک جلاد کردیم. ولی جلاد بودنش مهم بوده.»

حسین مهری پیش از انقلاب به مدت دو سال سردبیری مجله «روشنفکر» و روزنامه «آیندگان» را به عهده داشت. «صدای پای دگرگونی» و همچنین دو کتاب «صد مقاله» و «صد و بیست روایت» از دیگر آثار این روزنامه‌نگار و مترجم فقید است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جلال

    مهری بر دل، مهری بر لب. آنکه رفت، آرزوی ایرانی سرفراز داشت. مصاحبه هایش را می شنیدم و می دیدم. سراپا عاشق وطن بود. یاران گرانقدری را جمع کرده و در یک فضای آرام، اندیشه آن ها را وامیکاوید. جای او به سختی پر شود، شاید هرگز نشود. یادش گرامی، روحش شاد، اندیشه اش سیال.

  • رضا

    درگذشت زنده یاد حسین مهری را به همسر و خانواده شان تسلیت می گویم.مهری روزنامه نگاری اهل مطالعه بود که بسیار زیبا و متین سخن می گفت و ما در ایران در دهه هشتاد شمسی توانستیم گفت وگوهای بسیار خوب وی را با اهل سیاست و ادب و فلسفه و غیره بشنویم و بهره بریم.بسیار خونسرد و محکم برنامه اجرا می کرد.همیشه جای چنین افراد اندکی در فضای سیاست زده و کم اخلاق روزنامه نگاری درون و برون مرز خالی است.روانش آرمیده باد!

  • رضا از اختیاریه تهران

    درود به روان حسین مهری، که بسیار ازاو اموختم بویژه زمانی که در رادیو صدای ایران دو روز برنامه اجرا میکردگفتگوهای ایشان با افراد فرهیخته مانند دکتر عباس میلانی استاد بهرام مشیری اقای سعید شاهسوندی و بسیاری دیگربرایم کلاس درس ارزشمند بود به یاد صبحی افتادم که خبر درگذشت جناب تورج فرازمند افتادم.متاسفانه این اواخر برنامه های ایشون که در اندیشه اجرا میشد بعلت قطع بودن این شبکه در ماهواره را ندیدم به همسر دانشمند ایشان خانم رحیمی که بسیار از ایشان درباره حضرت حافظ آموختم،تسلیت عرض میکنم.همین اینکه ۵ صبح تهرون است و بسیار غمگینم...جناب مهری هیچگاه فراموشت نخواهم کرد.رضا از تهران۲۵/۲/۹۷

  • Dariush

    ایران یکی فریخته ترین و با اخلاق ترین روزنا مه نگاران خود را از دست داد درود به روحش و نهضت مقاومت ملی مردم ایران

  • reza

    با عرض تسلیت و همدردی با بستگان و جامعهء مطبوعات آزاد.

  • پیروز

    یادشان گرامی باد

  • سیروس صابری

    درگذشت آقاز مهری عزیز را به همسر و فرزندانش و جامعه مطبوعاتی ایران تسلیت می گویم . روحش شاد

  • شهیار حیامنش

    مردی خوب و فرهیخته بود.یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.