ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استفاده از گاز کلر در حمله به ادلب سوریه تأیید شد

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که در حملات ماه فوریه به شهر سراقب سوریه «به احتمال زیاد» از گاز کلر به‌عنوان سلاح شیمیایی استفاده شده است.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی چهارشنبه ۱۶ مه / ۲۶ اردیبهشت در شهر لاهه هلند اعلام کرد که در ماه فوریه گذشته، در حمله به شهر سراقب از استان ادلب سوریه «به احتمال زیاد» از گاز کلر استفاده شده است.

سوریه: بازرسان در حال نمونه‌برداری از مناطقی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در بیانیه‌ای گفته است که یک گروه تحقیقاتی این سازمان تأیید کرده که در محله التلیل شهر سراقب در شمال غرب سوریه «گاز کلر در اثر ضربه مکانیکی از سیلندرها آزاد شده است».

این گروه تحقیقاتی دو سیلندر کشف کرده که «محتوای آن‌ها گاز کلر بوده است». به‌گفته این سازمان، نمونه‌برداری از این منطقه هم «نشان از میزان غیرمعمول گاز کلر دارد».

بر اساس رویه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، این سازمان اعلام نکرده که چه طرفی مسئول این حمله شیمیایی بوده است.

در فوریه سال جاری میلادی (بهمن ماه سال گذشته) دیده‌بان حقوق بشر سوریه و سازمان پزشکان آمریکایی – سوری به طور همزمان گزارش دادند که چندین غیرنظامی بعد از بمباران شهر سراقب در استان ادلب به دلیل مصدومیت با گاز تحت درمان قرار گرفته‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه شمار کسانی که دچار مشکل تنفسی شدند را ۱۱ نفر اعلام کرد.

شهر «سراقب» با ۳۵ هزار نفر جمعیت در استان ادلب واقع شده است. این شهر که در دست مخالفان مسلح بشار اسد بود توسط ارتش سوریه بارها مورد حمله هوایی قرار گرفت. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید در بمباران‌های هوایی ارتش سوریه به «سراقب» بیش از ۱۰ نفر از اهالی این شهر جان خود را از دست دادند.

محمد غالب طناری، پزشک ساکن نزدیکی سراقب در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که در آن زمان بیمارستانی که او در آن کار می‌کند مداوای ۱۱ نفر را که «علائم استنشاق گاز کلر، از جمله خستگی، مشکل تنفسی و سرفه» داشتند برعهده گرفت.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی می‌گوید در طول تحقیقات خود با شاهدان عینی مصاحبه کرده و آن‌ها نیز گفته‌اند که «شماری از بیماران با علائم مربوط به قرار گرفتن در معرض کلر درمان شده‌اند».

احمد اوزومجو، مدیر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: «استفاده از مواد شیمیایی سمی به‌عنوان سلاح توسط هر کسی به هر دلیلی و تحت هر شرایطی محکوم است. این اقدامات مخالف ممنوعیت کامل سلاح‌های شیمیایی است.»

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در حال حاضر همچنین منتظر نتایج تحقیقی دشوار درباره حمله شیمیایی با گاز کلر و گاز ساردین به شهر دوما در غوطه شرقی واقع در حومه دمشق است. در این حمله که ۷ آوریل / ۱۸ فروردین رخ داد دست‌کم ۴۰ نفر کشته شدند. ایران و روسیه، متحدان حکومت اسد این حمله را «صحنه‌سازی» عنوان کردند در حالی‌که آمریکا و کشورهای غربی رژیم سوریه را عامل آن می‌دانند.

گروه تحقیقانی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اجساد را کشف و صدها نمونه‌برداری محيطی را جمع‌آوری کرده است که در حال حاضر در آزمايشگاه‌های مختلف مورد تجزيه و تحليل قرار می‌گيرند.

پیش از این‌ها، در حملات شیمیایی ۴ آوریل ۲۰۱۷ / ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ به خان شیخون در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۰ نفر، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند. کشورهای غربی، مسئولیت این حمله را متوجه حکومت سوریه کرده بودند اما سوریه و متحدانش گفته بودند که شورشیان مسلح مخالف اسد در انباری سلاح‌های شیمیایی را ذخیره کرده بودند و ارتش سوریه بدون آنکه از این موضوع آگاه باشد این انبار را بمباران کرده است.

در اکتبر ۲۰۱۷ (آبان سال گذشته) سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و مکانیسم مشترک تحقیق (جی‌آی‌ام) اعلام کردند که مسئول حمله شیمیایی آوریل گذشته به «خان شیخون» حکومت بشار اسد است، اما اسد گفت که حملات ادعایی، «ساختگی» و برای توجیه حمله نظامی آمریکاست.

نتایج تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره حمله به سراقب در حالی منتشر می‌شود که از روز دوشنبه ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت نهمین دور از گفت‌وگوهای صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان در حال برگزاری است. در این دور از مذاکرات همچنان به ایجاد مناطق کاهش تنش، مسائل مربوط به مفقودشدگان و ربوده‌شدگان و همچنین اعتمادسازی متقابل اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آزادی

    پول مردم ملازده ایران در سوریه این گونه مصرف میشود !