ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه فرانسه: سیاست‌های آمریکا در قبال ایران خاورمیانه را به خطر می‌اندازد

لودریان معتقد است که «برجام نمرده». او می‌گوید سیاستی که آمریکا در پیش گرفته محافظه‌کاران در ایران را تقویت و حسن روحانی را که خواهان مذاکره است تضعیف می‌کند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه درباره توافق هسته‌ای با ایران و سیاست‌های تازه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی اظهارنظر کرد. او گفت فرانسه نگرانی‌های مشترکی با واشنگتن درباره ایران دارد اما در مورد برجام با آمریکا اختلاف اساسی دارد. به‌گفته او سیاست‌های کنونی آمریکا منطقه خاورمیانه را با خطر مواجه می‌کند و در ایران موجب تقویت تندروها می‌شود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه چهارشنبه ۲۳ مه / ۲ خرداد در مصاحبه با شبکه «فرانس اَنتر» گفت: «توافق هسته‌ای با ایران نمرده است (...) آمریکا از آن خارج شده اما فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه همچنان در توافق هستند.»

لودریان افزود: « فرانسه نگرانی‌های مشترکی با واشنگتن دارد، به‌ویژه در مورد برنامه موشکی ایران و تمایل تهران برای سلطه بر منطقه. اما (...) ما اختلاف اساسی داریم، زیرا معتقدیم دستاوردی که توسط توافقنامه وین به‌دست آمده، واقعاً مانع از دسترسی ایران به سلاح‌های هسته‌ای می شود، و این دستاورد قابل توجهی است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا  ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً اعمال می‌کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز دوشنبه ۲۱ مه / ۳۱ اردیبهشت در سخنانی استراتژی تازه ایالات متحده در قبال ایران را اعلام کرد و گفت آمریکا برای تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

ژان ایو لودریان در این‌باره گفت: «فرانسه معتقد است که تحریم‌های پیش‌بینی‌شده توسط ایالات متحده علیه ایران به احتمال زیاد به گفت‌وگو منجر نخواهد شد؛ برعکس، در ایران به سود محافظه‌کاران خواهد بود و این باعث می‌شود که حسن روحانی، که خواهان مذاکره است، تضعیف شود.»

وزیر خارجه فرانسه افزود: «در نهایت، این وضعیت، منطقه [خاورمیانه] را در معرض خطر بیشتری نسبت به امروز قرار خواهد داد.»

او همچنین تحریم شرکت‌های اروپاییِ خواهان تجارت با ایران توسط آمریکا را «غیرقابل قبول» خواند و با یادآوری تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اجرای مکانیسم مالی «ایمن‌سازی» شرکت‌های فعال در ایران، گفت: «ما کاملاً با این اقدامات مخالفیم (...) و به فشارهای خارج از مرزها تمکین نخواهیم کرد.»

این در حالی است که پس از اعلام خروج شرکت توتال از ایران، شرکت عظیم فرانسوی گاز و انرژی «اِنژی» نیز اعلام کرده که تا شش ماه دیگر به قراردادهای خود در ایران پایان خواهد داد.

در وضعیت کنونی دولت‌های اروپایی نگران سرنوشت قراردادهایی هستند که شرکت‌های تجاری کشورهای‌شان پس از توافق هسته‌ای با ایران بستند. این شرکت‌ها در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دارند و حاضر نیستند خطر پیشبرد قراردادهای خود با ایران را تقبل کنند. در این زمینه هنوز طرف‌های توافق هسته‌ای راه حلی نیافته‌اند.

وزیر خارجه فرانسه درباره این‌که در خاورمیانه مسئله سوریه و مسئله ایران در حال ادغام است، سلاح‌های ایران اخیراً به اسرائیل شلیک شده‌اند و روسیه از همه نیروهای خارجی خواسته که سوریه را ترک کنند، گفت: «این موضوع هنوز مبهم است و نیاز به توضیح دارد، روند صلح متوقف شده و روسیه علاقه‌ای به آن ندارد که اوضاع بدتر شود.»

او با تأکید افزود: «من نگران تمام بحران‌های موجود در جهان هستم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    پمپئو همه پل های پشت سر آمریکا رو خراب کرد

  • اکثريت خاموش

    خاورميانه را نميدانم ولی جيب شما وبي کيفيت ترين کمپانی اتوموبيل دنيا يعنی پژو را حتما به خطر مياندازد۰