ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد احمدی‌نژاد از برجام و روحانی: تمام کارها را معطل توافق با بیگانگان کرده‌اند

احمدی‌نژاد که پیش از این عامل فشار بر ایران را مذاکرات مخفی هسته‌ای ایران و آمریکا به نظارت خامنه‌ای دانسته بود در تبریز گفت تمام بهانه‌ها برای تحریم ایران به دورانی برمی‌گردد که روحانی مسئول هسته‌ای بود.

به‌رغم اعلام سایت‌های طرفدار دولت که گفته بودند سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در تبریز مجوز نگرفته، او در این شهر سخنرانی کرد و در سخنان خود هم به برجام تاخت و هم به حسن روحانی. او که قبلاً مذاکرات مخفی هسته‌ای ایران و آمریکا در عمان را که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی انجام شد، عامل تضعیف کشور در مسائل هسته‌ای دانسته بود اکنون می‌گوید صدور قطعنامه‌ها و تحریم‌ها علیه ایران به زمانی برمی‌گردد که روحانی مسئول مذاکرات هسته‌ای بود. او از دولت‌های خود دفاع کرد و گفت دولت‌های روحانی در مسائل هسته‌ای به‌گونه‌ای عمل کردند که دادن هر نوع امتیازی توجیه شد.

سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران در تبریز

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، جمعه ۱۱ خرداد در تبریز سخنرانی کرد. روز قبل (پنج‌شنبه) خبرگزاری‌های نزدیک به دولت روحانی اعلام کرده‌ بودند که مجوزهای لازم برای سخنرانی احمدی‌نژاد صادر نشده و این سخنرانی که قرار است شامگاه پنج‌شنبه برگزار شود، برگزار نمی‌شود. با این حال احمدی‌نژاد با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که لغو سخنرانی او صحت ندارد و رسانه‌های نزدیک به دولت «خبرسازی و دروغ‌پراکنی» می‌کنند. سایت «دولت بهار» متعلق به طرفداران احمدی‌نژاد صبح جمعه قطع بود و فرازهایی از سخنان او در تبریز در صفحه توئیتر او منتشر شد.

احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در تبریز به موضوع برجام و مسئولیت شخص حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای پرداخت: «می‌گفتند؛ دولت دهم فاقد دیپلمات‌های حرفه‌ای بوده و نتوانسته است حقوق ملت را استیفاء نماید و آنان همه حرفه‌ای هستند. یادآور می‌شود که تمام بهانه‌های بیگانگان برای صدور قطعنامه و تحریم به دورانی برمی‌گردد که آقای روحانی مسئول هسته‌ای کشور بودند. هیچ بهانه‌ای از دوران دولت‌های نهم و دهم ندارند.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی ایران از مهرماه ۱۳۸۲ تا مرداد ۱۳۸۴، مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی بود و نخستین دور مذاکرات هسته‌ای نیز ۲۹ مهر ۸۲ با جک استراو، دومینیک دوویلپن و یوشکا فیشر، وزیران خارجه وقت بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران انجام شد. در نتیجه این مذاکرات، ایران اعلام کرد پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را به اجرا می‌گذارد و به‌شکل داوطلبانه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف می‌کند. بریتانیا و فرانسه هم متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند. ایران همچنین پذیرفت که به گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. اما به‌گفته مقام‌های اروپایی این توافق از سوی آمریکا پذیرفته نشد و مذاکرات انجام شده به نتیجه‌ای نرسید.

حسن روحانی در ۲۴ مرداد ۸۴ مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را به علی لاریجانی واگذار کرد و او نیز با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد و اختلاف سلیقه با رئیس دولت، مهرماه ۸۶ جایش را به سعید جلیلی سپرد.

در دوران علی لاریجانی بود که شورای امنیت سازمان ملل سه قطعنامه تحریم اقتصادی علیه ایران صادر کرد و شماری از مقام‌های ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

محمود احمدی‌نژاد در تبریز با انتقاد از دولت روحانی در زمینه هسته‌ای گفت: «به‌گونه‌ای عمل کردند که هر نوع توافقی و دادن هر نوع امتیازی توجیه پیدا کند. گفتند هر توافقی بهتر از عدم توافق است. بخش نفت و تجارت خارجی بخش کوچکی از اقتصاد است. متأسفانه تمام امور کشور و حتی ازدواج و آب خوردن را به مذاکرات گره زدند. تقریباً تمام کارها را معطل و منوط به توافق با بیگانگان کردند.»

او منابع مالی کشور در دوران ریاست جمهوری خود را «در سطح بالایی» توصیف کرد و افزود: «دولت‌های نهم و دهم مجموعاً کمترین بدهی را داشتند، به دروغ ادعا شد که دولت بدهکار است. معلوم است وقتی مدیران ارشد کشور آن هم درآستانه مذاکره با سلطه‌گران جهانی چنین اظهارات نادرستی را بیان می‌کنند، شرایط در مذاکره چه خواهد بود.»

احمدی‌نژاد به برجام نیز تاخت و گفت: «در برجام (...) تعهدات طرف ایرانی شفاف و فوری و با تضمین‌های قاطع ولی تعهدات طرف مقابل مبهم و پراکنده و بدون تضمین است.»

به‌گفته او اروپا و امریکا «در یک تقسیم کار» می‌خواهند ایران را وارد حلقه دنباله‌داری کنند که «در هر حلقه مجدداً امتیاز بدهیم و دستاوردی نداشته باشیم».

در روزهای اخیر در پی خروج آمریکا از برجام و پس از سخنان دوم خردادماه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که گفته بود به طرف‌های اروپایی نیز اطمینان ندارد که برجام را حفظ کنند، حملات مخالفان دولت و توافق هسته‌ای بیشتر شده است. چهارشنبه ۹ خرداد، علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل برای مقابله با خروج آمریکا از برجام «پیشنهادهای هسته‌ای» ارائه کرد و نزدیکی به روسیه و چین را از راه‌های «خلاصی از شر اروپا» خواند و سعید جلیلی نیز در همین روز توقف برجام را حق ایران دانست و گفت اروپا اجازه ندارد «زیاده‌خواهی» کند. جلیلی همین سخنان احمدی‌نژاد در تبریز را که گفته در برجام تعهدات طرف مقابل بدون تضمین است، تکرار کرده بود.

محمود احمدی‌نژاد در حالی روحانی و دولت او را مسئول تحریم‌ها علیه ایران می‌داند که ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری در بیانیه‌ای گفته بود پیش از آغاز مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان، در جلسه‌ای هشدار داده که مذاکره با آمریکا در شرایطی که تحریم‌های اقتصادی اثرگذار بوده به زیان ایران است. او در آن بیانیه نیز در توضیح مذاکرات محرمانه با آمریکا نوشته بود: «تمام کارهای اصلی کشور متوقف و همه امور به توافق با بیگانگان منوط و مرتبط گردید.»

مذاکرات مخفی هسته‌ای بین ایران و آمریکا از ۲۰۱۱ / ۱۳۹۰ آغاز شد که در جریان دست‌کم بخشی از آن به‌نوشته روزنامه لیبراسیون فرانسه، ولایتی ریاست هیأت مذاکره کنندگان ایرانی را بر عهده داشته و سرپرستی تیم آمریکایی نیز با ویلیام برنز بوده است. علاوه بر او جک سالیوان مشاور جو بایدن نیز در تیم آمریکایی بوده است.

تمیر پردو، معاون رئیس سابق موساد شامگاه چهارشنبه ۳۰ مه / ۹ خرداد در یک برنامه تلویزیونی در اسرائیل اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در همان تاریخ به ارتش این کشور دستور داده بود در طی ۱۵ روز حمله نظامی به ایران را تدارک ببینند اما به دلیل «یک تمرین» این دستور صادر نشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    چرا پیام مرا نشان ندادید ؟ نوشتم نیمی از درامدهای ارزی نفتی سالهای 86 و 87 که بگزارش رئیس دیوان محاسبات به خزانه واریز نشده اند کجا هستند ؟ 18/5 میلیارد دلار از مرز خارج میشد که به چنگ دولت ترکیه افتاد! و .... و نوشتم که اینها را باید به ولی امر مسلمین جهان داده باشید و ... ! چرا نشان ندادید ؟!

  • کامران

    ازهمان روزاول مشخص بود این قرادادترکمانچای دوم است.درمقام بازنده وارد مذاکرات شدیم.بخاطربمب اتم اقتصادکشورنابود شد ودر اخربمب اتم که نداریم نان هم درسفره نداریم.کسی هم جوابگوی اینهمه ندانم کاری نیست که نیست

  • sattar beheshti

    مگر حکومت ایران چقدر باج و نفت ارزان به چین و اروپا داده که که اینها ول کن برجام ؟! نیستند؟! بیخود نیست مردم ایران گرسنه و بیکارند...

  • بابکان

    آقای احمدی نژاد ! رئیس دیوان محاسبات که بعد معاون اول شما شد، در اوایل تیرماه سال 87 به مجلس گزارش داد که نیمی از درامدهای نفتی سال 86 هنوز به خزانه واریز نشده ! تیرماه سال 88 گزارش داد که نیمی از درامد نفتی سال 87 بمیلغ بیشتری نسبت به سال 86 به خزانه واریز نشده ! آن نفتی که روی دریا فروخته میشد و به حساب خزانه نمی آمد بکنار ! مدتی گذشت سرو صدا افتاد که یک تریلی دلار و طلا بمبلغ 18/5 میلیارد دلار از مرز ترکیه خارج میشد که مرزبانان ترکیه آن را گرفتند ! از این پولها زیاد میرفت. گویا این بار فرمانده مرزبانی تازه آمده بود و خبر نداشت ! شما انکار کردید ولی آقای اروغان گفت خدا رسانده ! رئیس دیوان محاسبات را به سمت معاون اول رئیس جمهور گذاشتی و خاموش شد. آن همه درامد واریز نشده کجا رفت ؟ یک تریلی طلا و دلار را دولت ترکیه گرفت! گویا به لبنان میرفت ! از این پولها فراوان هدر رفت، درجنوب لبنان، غزه و افریقا و برای حوزه های علمیه و ساخت مسجدو صحن و ... ! 800 میلیارد دلار درامد نفتی را چه کردید ؟ میدانم بدون نظر ولی امر مسلمین جهان نمیشد آن همه دلار را مصرف ، پخش ، بخشش یا ... یا انبار کرد ! اگر ذره ای به حرفهای خود باور دارید بفرمایید آن پولها چه شدند یا کجا هستند ؟