ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: سازمان انرژی اتمی غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۱۹۰ هزار سو را از سر بگیرد

همزمان با برگزاری نخستین نشست شورای حکام بعد از خروج آمریکا از برجام، رهبر جمهوری اسلامی دستور داد سازمان انرژی اتمی سوخت نیروگاه بوشهر و راکتورهای اتمی تهران و اراک را تولید کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که به مناسبت بیست و نهمین سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایراد کرد دستور داد که سازمان انرژی اتمی به سرعت با راه‌اندازی ۱۹۰ هزار سانتریفوژ غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد.

۱۴ خرداد تهران، آرامگاه خمینی: سخنرانی خامنه‌ای درباره غنی‌سازی اورانیوم و موشک

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در آرامگاه آیت‌الله خمینی و به مناسبت سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت:

«امروز برخی در کشور درصدد این هستند که یک شکل معیوب از برجام را به کشور تحمیل کنند، یک عده‌ای در داخل می‌گویند این نشود، جنگ می‌شود، نه آقا! این دروغ است، این تبلیغ به نفع دشمن است. ملت و دولت ایران تحمل نمی‌کند هم تحریم شود و هم "حبس هسته‌ای" باشد. سازمان انرژی هسته‌ای موظف است سریعاً آمادگی لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور داده از فردا آغاز کند.»

خامنه‌ای دو بار تأکید کرد این فعالیت می‌بایست «فعلاً درچارچوب برجام» انجام شود.

نیروگاه اتمی بوشهر و رآکتور تحقیقاتی تهران و همچنین رآکتور اراک به حدوداً ۱۹۰ هزار سو نیاز دارند. اگر توان هر ماشین سانتریفیوژ ۳ سو باشد، حدود ۶۰ هزار ماشین سانتریفیوژ نیاز است و اگر توان هر ماشین سانتریفیوژ ۱۰ سو باشد به ۱۹ هزار دستگاه سانتریفیوژ نیاز است. ظرفیت سانتریفیوژهای نسل اول ایران کمتر از ۲ سو است.

چند ساعت قبل دستور رهبر جمهوری اسلامی برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم،  یوکیا آمانو در نخستین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام از جمهوری اسلامی خواسته بود به همکاری «به موقع و فعالانه» خود با آژانس در جهت بازرسی از تأسیسات اتمی ایران به عنوان بخشی از تعهدات این کشور در برجام ادامه دهد. همزمان با این تحولات، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تور اروپایی خود برای گفت‌وگو با تروئیکای اروپایی درباره برجام و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را آغاز کرذه است. نخستین مقصد نتانیاهو در این سفر برلین است.

علی خامنه‌ای بدون آنکه به سفر نخست‌وزیر اسرائیل برای متقاعد کردن تروئیکای اروپایی به خروج از برجام اشاره کند، گفت:

«از برخی حرف‌های بعضی از دولت‌های اروپایی اینجور بر‌می‌آید که توقع دارند ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل کند و هم از فعالیت هسته‌ای خود دست بکشد و محدودیت‌ها را ادامه دهد. من به این دولت‌ها می‌گویم بدانند که این خواب آشفته تعبیر نمی‌شود. ملت و دولت ایران تحمل نمی‌کند هم تحریم شود و هم "حبس هسته‌ای" باشد.»

در تیر سال گذشته علی خامنه‌ای به فرماندهان سپاه پاسداران توصیه کرده بود که هر چه می‌توانند روی موشک کار کنند. این بار توجه او مجدداً به موشک توجه ویژه داشت:

«ساخت موشک های گوناگون و اقتدار موشکی موجب ایجاد امنیت در کشور است. امروز جوانان ما کاری کردند که ما به قدرت اول موشکی منطقه تبدیل شده‌ایم و دشمن می‌داند که اگر یکی بزند، ده‌‌تا می‌خورد.»

خامنه‌ای پنج ویژگی را هم برای بنیانگذار جمهوری اسلامی برشمرد: برخورد شجاعانه با دشمن، تصمیمات عقلانی، در نظر گرفتن اولویت‌ها، اعتماد به مردم و سرانجام بی‌اعتمادی به دشمن.

رهبر جمهوری اسلامی گفت:

«ما بعد از امام همان راه امام را مو به مو دنبال کرده‌ایم و انشالله دنبال خواهیم کرد.»

روزنامه تایمز گزارش داده که همزمان با برگزاری نشست حکام و سفر نتانیاهو به برلین، دولت اسرائیل اسنادی را که از برنامه هسته‌ای ایران قبل از برجام در اختیار دارد و گفته می‌شود که از طریق جمهوری آذربایجان به طور محرمانه از ایران خارج شده، در اختیار کشورهای اروپایی قرار داده با این امید که نتانیاهو موفق شود آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا را برای خروج از برجام متقاعد کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    به گفته زیبا کلام برگشتیم به دوران احمدی نژاد . و این درحالی است که کشور تا گردن در منجلاب فرو رفته !

  • حسنک

    مشتی حرف های مفت مسخره. موشک و انرژی اتمی نه نون و اب برای مردم میشه، نه نرخ دلار را پایین میاره، نه هیچ اثری مثبت در زندگی روزمره مردم داره. این ترشحات، که انها را هم باید از روی یک تکه کاغذ در دستش بخواند، به زبان عامیانه هیچ چیز نیست جز زر زیادی. شش ماه تا حداکثر ۱۲ماه دیگه، این رژیم رفته.