ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت مقتدی صدر از خلع سلاح سرتاسری در عراق

دو روز پس از انفجاری مرگبار در شهرک صدر بغداد، مقتدی صدر خواهان آغاز روند خلع سلاح پس از عید فطر شد اما گفت که همه شبه‌نظامیان باید به این فرآیند بپیوندند.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق از کمپین سرتاسری خلع سلاح در عراق حمایت کرد و وعده داد که شبه‌نظامیان تحت فرمانش در شهرک صدر عراق نخستین گروهی خواهند بود که سلاح‌هایشان را تحویل دولت مرکزی می‌دهند. در روزهای گذشته، انفجاری در انبار مهمات این شبه‌نظامیان در شهرک صدر به کشته‌شدن دست‌کم ۱۸ تن انجامیده بود.

مقتدی صدر سال پیش هنگام سخنرانی در میدان التحریر بغداد خواهان انحلال حشد شعبی شد

مقتدی صدر که ائتلاف تحت حمایت او با نام «سائرون» پیروز انتخابات سراسری اخیر عراق شد، از تمام گروه‌های شبه‌نظامی و مسلح خواست تا به فرآیند خلع سلاح بپیوندند. او در بیانیه‌اش خواهان «آغاز فرآیند خلع سلاح و تحویل سلاح‌ها به دولت عراق» پس از عید فطر شد و گفت:

«همه باید از دستورها اطاعت کنند و کسی نباید بر سر راه این فرآیند مانع ایجاد کند. همه باید سلاح‌هایشان را بدون جروبحث تحویل دهند زیرا خون عراقی‌ها از هر چیز دیگری برای ما باارزش‌تر است.»

صدر یک ملی‌گرای عراقی است و در انتخابات اخیر با تأکید بر هویت عرب عراق، وعده مقابله با نفوذ نیروهای خارجی به ویژه ایران و ایالات متحده را داد. ایران پیش از انتخابات هشدار داده بود که نخواهد گذاشت ائتلاف صدر بر عراق حکومت کند.

صدر در بیانیه‌اش همچنین هشدار داده که شبه‌نظامیان تحت فرمان او نباید تنها هدف کمپین خلع سلاح باشند و همه گروه‌ها باید به این فرآیند بپیوندند. اما وعده داد که شهرک صدر نخستین جایی خواهد بود که خلع سلاح می‌شود.

از حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ به این سو، ده‌ها گروه شبه‌نظامی شیعه و سنی شکل گرفت. پس از ظهور «دولت اسلامی» (داعش) شبه‌نظامیان شیعه، تحت عنوان کلی «حشد شعبی» (بسیج مردمی) وارد جنگ شدند و قدرت و نفوذ بیشتری یافتند. هادی عامری، فرمانده سپاه بدر، یکی از بزرگترین گروه‌های شبه نظامی شیعه تحت حمایت ایران ریاست ائتلاف «فتح» را برعهده داشت که در انتخابات پس از سائرون در رده دوم قرار گرفت.

انفجار در شهرک صدر بغداد

فراخوان مقتدی صدر به خلع سلاح سرتاسری دو روز پس از انفجار چهارشنبه شب در نزدیکی یک مسجد شیعیان در شهرک صدر عراق صادر شده است. در این انفجار دست‌کم ۱۸ تن کشته و بیش از ۹۰ تن دیگر مجروح شدند.

هنوز مشخص نیست که این حادثه به دلیل انفجار تصادفی انبار مهمات رخ داده یا در اثر حمله به آن بوده، اما وقوع آن به افزایش تنش‌ها بین حامیان صدر و دولت مرکزی دامن زد. صدر از حامیانش خواسته آرامش خود را حفظ کنند.

او گروهی را مسئول تحقیق درباره این حادثه کرده. دولت مرکزی نیز تحقیقات مستقلی را درباره این انفجار آغاز کرده است. حیدر عبادی، نخست وزیر عراق پس از انفجار شهرک صدر گفته بود که انبارکردن سلاح در منطقه مسکونی جرم است.

مخالفان صدر نیز مدعی اند که انبار مهمات به شبه‌نظامیان «سرایا السلام» به رهبری صدر تعلق دارد.

بازشماری آراء

انفجار در شهرک صدر بغداد چندین ساعت پس از آن رخ داد که پارلمان عراق به پیروی از حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق دستور به بازشماری دستی آراء انتخابات ماه پیش داد.

ائتلاف تحت حمایت صدر و کمیسیون مستقل انتخابات عراق با این کار مخالفند. حامیان صدر مخالفان او را به تلاش برای دستکاری در انتخابات متهم می‌کنند.

هرچند عبادی از وقوع «تخلف‌های جدی» در انتخابات خبر داده، کمیسیون مستقل انتخابات وجود تخلف‌های گسترده را تکذیب کرده است.

پس از انتخابات، احزاب کرد نیز دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان، «اتحادیه میهنی» و «حزب دموکرات» را به تخلف انتخاباتی متهم کرده بودند. به ویژه در کرکوک و سلیمانیه که اتحادیه میهنی برنده انتخابات اعلام شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.