ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع عمومی سازمان ملل خشونت اسرائیل علیه معترضان فلسطینی‌ را محکوم کرد

قطعنامه سازمان ملل از نظر حقوقی الزام‌آور نیست اما از نظر سیاسی اهمیت داردو آنتونیو گوترش ۶۰ روز فرصت دارد راهی برای حفاظت از ساکنان غزه در برابر خشونت‌ها بیابد.

مجمع عمومی سازمان ملل با ١٢٠رأی موافق، ٨  رأی مخالف و ۴۵ رأی ممتنع، «استفاده بی‌رویه اسرائیل از زور علیه غیر نظامیان فلسطینی» را محکوم کرد و خواستار توصیه دبیر کل سازمان ملل برای استفاده از «مکانیزم حفاظت بین‌المللی» برای «سرزمین‌های اشغالی فلسطینی» شد. در این قطعنامه به نقش حماس در خشونت‌ها اشاره نشده است.

چهارشنبه ۱۴ ژوئن/ ۲۴ خرداد: مجمع عمومی سازمان ملل

پیش‌نویس قطعنامه محمع عمومی سازمان ملل را کشورهای ترکیه، فلسطین و الجزایر تهیه کرده بودند. ماه گذشته ایالات متحده آمریکا قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اسرائیل به خاطر استفاده بی‌رویه از خشونت علیه معترضان فلسطینی در نوار غزه را وتو کرده بود. قطعنامه پیشنهادی ترکیه – الجزایر – فلسطین واکنشی بود به وتوی آمریکا.

در متن قطعنامه به حملات موشکی از غزه به مناطق مسکونی در اسرائیل اشاره شده اما از حماس که بر غزه حکومت می‌کند نامی به میان نیامده است.

قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل از نظر حقوقی الزام‌آور نیستند اما به لحاظ سیاسی اهمیت دارند. برندا وارما، سخنگوی مجمع عمومی با اشاره ب اهمیت سیاسی قطعنامه ترکیه – الجزایر – فلسطین گفت این قطعنامه قبل از هر چیز نمایانگر «اراده سیاسی» جامعه بین‌المللی است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از آغاز رأی‌گیری در صحن مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی ترکیه - الجزایر- فلسطین را تک‌ساحتی و جانبدارانه خواند. ایالات متحده آمریکا خواهان تغییر یکی از بندهای قطعنامه و اشاره مشخص و صریح به حماس شده بود. آمریکا همچنین درخواست کرده بود که حماس به عنوان عامل اصلی خشونت‌ها محکوم شود اما توفیقی به دست نیاورد.

دنی دنون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل به کشورهای جهان هشدار داد که با تصویب قطع‌نامه پیشنهادی، خود را همدست حماس به عنوان یک سازمان تروریستی می‌کنند و سبب تقویت آن می‌شوند.

علاوه بر آمریکا و اسرائیل، استرالیا، میکرونزی، نائورو، توگو از سایر کشورهایی بودند که به قطعنامه پیشنهادی ترکیه – الجزایر – فلسطین رأی منفی دادند.

دیده‌بان حقوق بشر در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل برای تصمیم‌گیری درباره این قطعنامه‌ اعلام کرد که کشتار معترضان فلسطینی در هفته‌های گذشته توسط تک‌تیراندازان اسرائیلی در مرز غزه با اسرائیل ممکن است مصداق جنایت جنگی باشد.

از ۳۰ مارس/ ۲۳ خرداد سال جاری جمعه هر هفته ساکنان نوار غزه برای تأکید بر حق بازگشت خود به سرزمین‌های اشغالی در مرز با اسرائیل تظاهراتی اعتراضی برگزار می‌کنند. تاکنون در این اعتراضات ۱۲۰ نفر از معترضان کشته و بیش از ۳۸۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند. خونین‌ترین روز اعتراضات فلسطینی‌ها ۱۴ مه بود که سفارت ایالات متحده آمریکا به اورشلیم منتقل شد.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل در سخنانی گفت فلسطینی‌ها به حمایت نیاز دارند و اعلام کرد که هدف از تنظیم و تصویب قطعنامه پیشنهادی می‌بایست خنثی کردن خشونت‌ها و تنش‌زدایی از مرز غزه با اسرائیل باشد. او اما اعلام کرد که فلسطینی‌ها نمی‌توانند در برابر نقض مستمر حقوق انسانی‌شان خاموش بمانند.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل از آنتونیو گوترش، دبیرکل خواسته شده در طی ۶۰ روز راه‌هایی برای تأمین امنیت و حفاظت از ساکنان فلسطینی نوار غزه بیابد.

در دسامبر سال گذشته ۱۲۸ کشور جهان در مجمع عمومی سازمان ملل با شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل بر اساس پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا مخالفت کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.