ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ژاپن نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران می‌کند

بزرگترین پالایشگاه نفت ژاپن، خرید نفت از آمریکا را افزایش داده‌ و قصد دارد واردات نفت از ایران را متوقف کنند. آمریکا برای ثبات بازار خواهان افزایش تولید نفت توسط عربستان سعودی شده است.

پالایشگاه‌های ژاپن به خرید نفت از آمریکا که ارزان‌تر از منابع معمول آن‌ها در خاورمیانه است سرعت بخشیده‌اند و می‌خواهند نفت آمریکا را جایگزین نفت ایران کنند.

عکس از آرشیو

جی‌اکس هولدینگز بزرگترین پالایشگاه نفت ژاپن خرید نفت از آمریکا را افزایش می‌دهد و این برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که تلاش دارد تا کسری تراز تجاری آمریکا با ژاپن را کاهش دهد، خوشحال‌کننده است.

ژاپن به‌عنوان چهارمین واردکننده نفت در جهان قصد دارد ۴ میلیون بشکه‌‌ نفت بین ماه ژوئن تا سپتامبر از آمریکا وارد کند. این کشور امسال تا ماه مه ۲,۴ میلیون بشکه نفت به ارزش ۱۶،۸۱ میلیارد ین (۱۵۳ میلیون دلار) از آمریکا وارد کرده است.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است که دست‌کم یک پالایشگاه ژاپنی، نفت خام آمریکا را به‌عنوان جایگزین بالقوه برای نفت خام ایران در نظر گرفته است، زیرا این شرکت قصد دارد تا پس از ماه سپتامبر بارگیری نفت از ایران را متوقف کند چون تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌اجرا گذاشته خواهند شد.

این منبع آگاه گفته است: «به دلیل تحریم‌ نفتی ایران، ما به نفت خام ایالات متحده که شبیه به نفت خام ایران است به‌عنوان جایگزین نگاه می‌کنیم.»

سه منبع صنعتی نیز گفته‌اند، شرکت ژاپنی «جی‌اکس هولدینگز» بزرگترین پالایشگاه نفت ژاپن به‌تازگی تا ماه سپتامبر دو میلیون بشکه نفت خام تگزاس غرب را خریداری کرده است.

یک سخنگوی این شرکت می‌گوید: «نفت خام آمریکا یکی از نامزدهای جایگزین نفت ایران است.»

شرکت «کوسمو انرژی هولدینگز» ژاپن نیز در حال خریداری دو میلیون بشکه نفت از آمریکا بین ماه آوریل و ژوئیه است. این شرکت حاضر نشد در این‌باره اظهارنظر کند اما گفت هر از گاهی از آمریکا نفت می‌خرد.

دونالد ترامپ ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت‌ اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می‌شود. او فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد. برخی از تحریم‌ها در مهلتی ۹۰ روزه که ۶ اوت /  ۱۵ مرداد سال جاری پایان می‌یابد به‌اجرا گذاشته خواهند شد و برخی دیگر در مهلتی ۱۸۰ روزه که ۴ نوامبر / ۱۳ آبان امسال تمام خواهد شد.

این تحریم‌ها که بیشتر برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده، وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم می‌کند که تحریم‌ها علیه آن دسته از بانک‌های خارجی را که با بانک مرکزی یا هر یک از مؤسسات مالی تحریم‌شده‌ی ایران معامله انجام می‌دهند، اعلام کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌های خارجی در کمتر از بازه ۱۸۰ روزه خرید نفت خام از ایران را به «میزان قابل توجه» کاهش دهند، بانک‌های این کشورها از تحریم‌ها مستثنی می‌شوند.

قبل از توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا با استفاده از همین تحریم‌ها توانست میزان فروش نفت ایران را کاهش دهد.

یک مقام بلندپایه دولت ژاپن روز چهارشنبه از گفت‌وگو با آمریکا در مورد تحریم‌های نفتی ایران خبر داده بود.

یوشید سوگا، سخنگوی دولت ژاپن گفته بود: «ما به دقت در حال بررسی اثر اقدام‌های آمریکا هستیم. ژاپن رایزنی‌هایی را در این زمینه با کشورهای مربوطه از جمله آمریکا برای اجتناب از اثر منفی تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های ژاپنی انجام می‌دهد.»

او افزود، توکیو درباره تحریم‌ها علیه ایران با واشنگتن در حال رایزنی است اما جزئیات آن ‌را افشا نمی‌کند. او همچنین از رایزنی با مقام‌های ایران خبر داد.

روز سه‌شنبه گذشته یکی از مسئولان دولتی آمریکا گفته بود که واشنگتن ابراز امیدواری کرده که خریداران نفت ایران از ماه نوامبر واردات نفت خود را متوقف کنند.

ژاپن پس از توافق هسته‌ای با ایران و رفع تحریم‌ها بر خرید نفت خود از ایران سرعت بخشید. این کشور در سال ۲۰۱۷ به‌طور میانگین روزانه ۱۷۲ هزار و ۲۱۶ بشکه نفت (حدود ۵ میلیون بشکه در ماه) از ایران خریداری کرد.

روز گذشته نیز منابع صنعتی هند اعلام کردند که وزیر نفت این کشور به پالایشگاه‌های هند ابلاغ کرده که از ماه نوامبر سال جاری خود را برای کاهش چشمگیر نفت از ایران و حتی قطع معاملات نفتی با جمهوری اسلامی آماده کنند. هند که بزرگترین خریدار نفت ایران پس از چین است گفته بود که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرد و تنها به تحریم‌های سازمان ملل پایبند است اما اکنون با فشارهای آمریکا می‌خواهد برای محافظت از قرار گرفتن در معرض تحریم‌های نظام مالی آمریکا دست به اقدامات پیشگیرانه بزند. «نایارا انرژی»، شرکت نفتی هند هم اعلام کرده که آماده است تا واردات نفت ایران را از ماه نوامبر متوقف کند.

 آمریکا خواهان افزایش بیشتر تولید نفت است

از سوی دیگر آمریکا امیدوار است که برای جبران کمبود نفت ایران در بازار جهانی، عربستان سعودی تولید نفت خود را افزایش دهد.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا روز گذشته (پنج‌شنبه) گفت عربستان سعودی و روسیه می‌توانند تولید نفت خام خود را به‌منظور ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت افزایش دهند: «ما این را به‌عنوان فرصتی برای اعضای اوپک برای پر کردن این شکاف می‌بینیم.»

وزیر انرژی آمریکا تأکید کرد که ایالات متحده همواره آماده است تا در صورت لزوم ذخائر استراتژیک نفتی کشور در موارد ضروری را بهره‌برداری کند، اما در حال حاضر آن را توصیه نمی‌کند.

اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) ۲۲ ژوئن / ۱ تیر توافق کردند که همراه با کشورهای هم‌پیمان همچون روسیه تولید روزانه نفت خام را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند. این اقدام برای پایین آوردن قیمت‌ها که به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه رسیده بود و رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کرد صورت گرفت. به‌نظر می‌رسد افزایش تولید نفتی را که اوپک در نظرگرفته برای واشنگتن کافی نیست.

هنوز یک هفته از پایان اجلاس اوپک نگذشته که شرکت آرامکوی عربستان سعودی اعلام کرده به زودی، تولید نفت خود را با افزایش دو میلیون بشکه‌ای، به ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک این اقدام عربستان سعودی را بر خلاف تعهدات این کشور در اوپک دانست و گفت: «بیانیه اوپک در آخرین نشست خود، به هیچ عضوی اجازه نداده است که بیش از سهمیه خود، نفت تولید کند، بلکه همه را موظف به پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق کرده است. هیچ کس اجازه ندارد توافق ما را نقض کند. اگر چنین شود، به این معنا است که وزارت خارجه آمریکا، اوپک را اداره می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منصور پیرخانقاه

    در برابر توطئه آمریکا در خروج از برجام راهی جز مقابله سیاسی نیست! قابل عرض است:عبور از نظام فاسد آخوندی و گذار مسالمت آمیز به نظامی مردمی(دمکراسی)انجام گرفته و در صورت تحقق آرزوی دیرینه ایرانیان(بنیانگذاری دمکراسی)استعمارگران،صهیونیست ها،اسلامیست ها به سرکردگی دولت امپریالیسم آمریکا ,مجبور به پذیرفتن حقوق بین المللی مردم ایران خواهند شد.مشروط بر اینکه کمونیست های مخالف دمکراسی هم موش دوانی نکنند! پیروز باد مبارزات مردم تحت ستم ایران و به امید استقرار مردم سالاری واقعی!