ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محسن هاشمی: رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیگیر پرونده فساد قائم‌مقام قالیباف است

زمانی فساد قالیباف به محل نزاع محافظه‌کاران و منتقدان بدل شده‌بود. اکنون رئیس شورای شهر می‌گوید علی خامنه‌ای دستور پیگیری فساد قائم مقام او را صادر کرده است.

پرونده فساد نظام‌مند در شهرداری تهران به ریاست محمدباقر قالیباف هنوز پایان نیافته است. به گفته رئیس شورای شهر تهران، قائم مقام قالیباف متهم اصلی در این پرونده است.

مراسم رونمایی از مجسمه قالیباف در حضور او و حسن خمینی و غلامعلی حداد عادل،‌ شهریور ۹۶

محسن هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که پیگیری پرونده فساد نظام‌مند در دوره اسبق شهرداری تهران به دستگیری عیسی شریفی، قائم مقام قالیباف انجامید.

به گفته او، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به دستور رهبر ایران مسئولیت پیگیری پرونده عیسی شریفی را برعهده دارد. این پیگیری تا کنون به بازداشت پنج تن انجامیده که عده‌ای از متهمان آن با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

رئیس شورای شهر نام متهمان و نام افرادی را که کماکان در بازداشت هستند، اعلام نکرد.

محمدعلی نجفی،‌ شهردار پیشین تهران پس از آغاز به کار یکی از اهداف خود را مبارزه با فساد اعلام کرد. او پس از مدتی به بهانه رقص چندین دختر خردسال در یک مراسم جشن وادار به استعفاء شد. هرچند خود او دلیل استعفاء را بیماری خواند، نزدیکان او دلیل اصلی را کارزار مبارزه او با فساد اعلام کردند.

حالا رئیس شورای شهر تهران می‌گوید که نجفی ۱۰ـ‌۱۲ نامه درباره فساد در دوران قالیباف به قوه قضائیه ارسال کرده است.

    فسادهای مالی دوران قالیباف: هولدینگ یاس، املاک نجومی، خیریه امام رضا

    خبر بازداشت عیسی شریفی که به «شهردار در سایه تهران» شهرت داشت، ۱۲ شهریور گذشته تأیید شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای،‌ سخنگوی قوه قضائیه آن زمان گفت که اتهامات شریفی مالی است و پرونده در مراحل مقدماتی به سر می‌برد.

    عیسی شریفی (مرکز تصویر)

    زمزمه فساد شریفی پیش از آن به گوش می‌رسید. حتی شایع شد که از ایران خارج شده و شاید بازنگردد اما شورای شهر چهارم پیش از اتمام دوره برای دفاع و تقدیر از او مراسمی برگزار کرد.

    ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی و امور شوراها در زمان قالیباف آن زمان اتهام‌ها علیه شریفی را «بلایی که بر سر اغلب نیروهای کارآمد می‌آورند» خواند اما چندی بعد خود وادار به استعفاء شد. او دلیل کناره‌گیری‌اش را «بیماری پدر» عنوان کرد.

    نام عیسی شریفی در پرونده قرارداد بین شهرداری و با شرکت هُلدینگ یاس مطرح شد؛ قراردادی ۱۰ میلیارد تومانی در حوزه مبادلات مالی. به گفته هاشمی، این شرکت هُلدینگ بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ میلیارد تومان «هولوگرام» به شهرداری تهران بدهکار است.

    هولوگرام مالی نوعی از تراکنش مالی است که طی آن، بدهکاران به شهرداری به جای واریز پول به حساب آن باید چک بانکی امضاشده در اختیار شهرداری بگذارند. شهرداری این چک‌ها را به شرکت‌های کارگزاری مالی می‌فرستد یا تقاضا می‌کند که چک در وجه این شرکت‌ها صادر شود. به گفته محسن هاشمی،‌ پنج شرکت کارگزاری با شهرداری قالیباف همکاری می‌کردند.

    شهرداری تهران در دوران نجفی صدور هولوگرام را طی بخشنامه‌ای ممنوع کرد. افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران مهر گذشته گفت که شهرداری به واسطه صدور هولوگرام با بی‌انضباطی مالی گسترده روبرو شده و کمیته‌ای مسئول پیگیری هولوگرام‌های صادرشده است.

    دیگر پرونده فساد عمده شهرداری قالیباف به «املاک نجومی» مشهور شد. یاشار سلطانی، مدیر مسئول و سردبیر وب‌سایت معماری‌نیوز، اوایل شهریور ۱۳۹۵ لیست و جزییات واگذاری زمین و ملک از سوی شهرداری تهران را به برخی مدیران و اعضای شورای شهر و نزدیکان آنها منتشر کرد.

    به گفته منتقدان، شهرداری تعدادی خانه و ملک خود را که جزء اموال عمومی است با تخفیف‌های غیرقانونی به برخی «افراد خاص» واگذار کرده بود. رقم مادی فروش و واگذاری املاک شهرداری تهران به دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسید.

    مسئله واگذاری املاک پس از آن با افشاگری‌های رحمت‌الله حافظی و عباس جدیدی، اعضای پیشین شورای شهر ادامه یافت. دادستانی جمهوری اسلامی «واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی » از سوی شهرداری را تائید کرد اما طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از شهرداری به دلیل آنچه «لابی‌گری» قالیباف خوانده شد، بی‌اثر ماند.

    محمدمهدی تندگویان، یک عضو دیگر شورای شهر سابق نیز فروردین گذشته گفت که شهرداری تهران پس از ۱۲ سال مدیریت محمدباقر قالیباف حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است. او قالیباف را به «خام‌فروشی سرمایه‌های شهر» متهم کرد.

    موسسه «خیریه امام رضا» برگ دیگری از فساد مالی محمدباقر قالیباف شهردار تهران است. این خیریه به مدیریت زهرا مشیر،‌ همسر قالیباف سال ۹۰ حدود ۴۹ هزار و ۶۰۸ متر مربع زمین را در منطقه ۲۲ تهران از شهرداری دریافت کرده.

    نام مجید سمیعی،‌ پروفسور مغز و اعصاب سرشناس هم به خاطر طرح‌هایی که با موسسه خیریه امام رضا داشت، به این پرونده فساد باز شد.

    زمانی فساد شهرداری قالیباف به محل نزاع محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان بدل شده بود. محافظه‌کاران و حامیان شهردار اسبق تهران که در دو انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ ناکام ماند، فساد را اتهامی برای تخریب چهره او می‌دانستند. اکنون رئیس شورای شهر می‌گوید علی خامنه‌ای دستور پیگیری فساد قائم مقام او را صادر کرده است.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.