ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش اسرائیل یک فروند پهپاد سوری را ساقط کرد

دومین درگیری نظامی در بلندی‌های جولان در دو روز گذشته همزمان با سخنرانی ولایتی در اندیشکده‌ای در مسکو اتفاق افتاد. مشاور خامنه‌ای اعلام کرده که ایران از سوریه خارج نمی‌شود.

علی اکبر ولایتی در اندیشکده «والدای» مسکو اعلام کرد که ایران با هماهنگی روسیه در سوریه حضور دارد و حاضر نیست به درخواست اسرائیل، خاک سوریه را ترک کند. هم‌زمان ارتش اسرائیل یک فروند پهپاد سوری را در حومه قنیطره در بلندی‌های جولان ساقط کرد. این دومین درگیری نظامی در این منطقه در دو روز گذشته است.

سامانه موشک پاترویت ارتش اسرائیل مستقر در بلندی‌های جولان (عکس: آرشیو)

ارتش اسرائیل بعد از ظهر جمعه ۱۳ ژوئیه/ ۲۲ تیر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که برای دومین بار در هفته جاری با شلیک یک فروند موشک پاتریوت، یک پهپاد سوری را که در بلندی‌های جولان وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود، ساقط کرده است. ارتش اسرائیل در این اطلاعیه گفته است:

«ارتش اسرائیل هرگونه تلاشی را که پیمان جداسازی نیروها در سال ۱۹۷۴ را نقض کند خنثی خواهد کرد و اجازه نقض تمامیت ارضی اسرائیل را نمی‌دهد و با هرگونه تلاش برای از بین بردن امنیت شهروندانش مقابله خواهد کرد.»

چهارشنبه ۱۱ ژوئیه/ ۲۰ تیر همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی به مسکو، ارتش اسرائیل یک فروند پهپاد سوری را با شلیک یک فروند موشک پاترویت در حوالی دریاچه طبریه در بلندی‌های جولان ساقط کرد. این دومین درگیری نظامی بین اسرائیل و سوریه در دو روز گذشته است.

نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرده بود که اسرائیل استقرار نظامی رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن در هیچ نقطه از سوریه را تحمل نمی‌کند ‌و سوریه باید به صورت کامل پیمان جداسازی نیروها در سال ۱۹۷۴ را رعایت کند.

نتانیاهو به پوتین تضمین داده بود که چنانچه ایران از خاک سوریه خارج شود، اسرائیل حکومت اسد را تحمل می‌کند. علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل اما در سخنانی که جمعه ۱۳ ژوئیه/ ۲۲ تیر در اندیشکده «والدای» ایراد کرد، اعلام کرده است که ایران با تهدیدات آمریکا و اسرائیل سوریه را ترک نمی‌کند، ولایتی گفته که ایران در هماهنگی با روسیه در سوریه حضور دارد:

«حضور ما در سوریه و عراق مستشاری است و اگر این دو کشور بخواهند فوراً خارج می‌شویم (...) حضور ایران در سوریه هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد. ایران حضورش در سوریه را با مسکو و دمشق هماهنگ می‌کند و نیازی ندارد که خواسته‌های اسرائیل را رعایت کند.»

شورشیان سوری روز جمعه در گزارش تأیید نشده‌ای ادعا کرده‌اند که موشک پاترویت ارتش اسرائیل، پهپاد سوری را در حومه شهر قنیطره ساقط کرده است.

ارتش اسرائیل در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۱۲ ژوئیه/ ۲۱ تیر سه موضع نظامی ارتش سوریه را در بلندی‌های جولان در قنیطره هدف قرار داده بود. ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که این عملیات را در پاسخ به نقض حریم هوایی‌اش توسط پهپادهای سوری انجام داده است. تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده بود که پدافند هوایی این کشور بخشی از حمله موشکی اسرائیل را دفع کرده است.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    پهباد سوری ؟! با هزینه ملت ایران و سؤاستفاده روسها ! اسرائیل بطور طبیعی با ایران موقعیت و منافع مشترک دارد، از جمله تاریخی. این رفتارهای خامنه ای و سپاهش با منافع و حقوق ایران در تناقض است.