ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولایتی: با تهدید آمریکا از سوریه خارج نمی‌شویم

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی در مسکو گفته است کسانی که می‌گویند روسیه خواستار خروج ایران از سوریه است خواهان ضربه زدن به اتحاد مسکو و تهران هستند.

علی‌اکبر ولایتی در سخنانی در مسکو گفت ایران با هماهنگی با روسیه در سوریه مانده و آمریکا نمی‌تواند با تهدیدات خود ایران را وادار به خروج از این کشور کند. او گفت تنها اگر سوریه و عراق بخواهند ایران فوراً از این دو کشور خارج می‌شود.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی

به گزارش اسپوتنیک، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی جمعه ۲۲ تیر در سخنانی در اندیشکده «والدای» با بیان این‌که ایران با تهدیدات آمریکا و اسرائیل سوریه را ترک نمی‌کند، گفت: «حضور ما در سوریه و عراق مستشاری است و اگر این دو کشور بخواهند فوراً خارج می‌شویم. سوریه و عراق به تنهایی قادر به مقابله با تروریست‌ها نیستند و از ما درخواست کمک کردند، ما نیز به مدت چهار سال به آن‌ها کمک کردیم.»

ولایتی افزود: «کسانی که می‌گویند روسیه خواستار خروج ایران از سوریه است خواستار ضربه زدن به اتحاد مسکو و تهران هستند. (...) اگر ایران و روسیه اکنون از سوریه خارج شوند تروریست‌ها بار دیگر بر آن‌جا حاکم خواهند شد.»

علی‌اکبر ولایتی چهارشنبه ۲۰ تیر همزمان با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روسیه، وارد مسکو شد.

نتانیاهو روز چهارشنبه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که اسرائیل نمی‌خواهد حکومت بشار اسد در سوریه را سرنگون کند اما مسکو باید ایران را به ترک سوریه متقاعد سازد.

پیش از آن، در ماه مه نیز اعلام شد که نتانیاهو و پوتین به این توافق دست‌ یافته‌اند که سپاه قدس و حزب‌الله لبنان و سایر شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران می‌بایست از شعاع ۷۰ الی ۸۰ کیلومتری مرز اسرائیل فاصله بگیرند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز ۲۸ مه / ۷ خرداد خواهان آن شد که تنها نیروهای دولتی سوریه در مرز جنوبی سوریه، در نزدیکی اردن و اسرائیل حضور داشته باشند. اسرائیل بعد تأکید کرد که ایران به هیچ وجه نباید در خاک سوریه بماند.

ولایتی در این‌باره گفت: «ادعاهای اسرائیل درباره عقب‌نشینی نیروهای ایرانی از مرزهای جنوبی را نادیده بگیرید. حضور ایران در سوریه هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد. ایران حضورش در سوریه را با مسکو و دمشق هماهنگ می‌کند و نیازی ندارد که خواسته‌های اسرائیل را رعایت کند.»

او با بیان این‌که ایران به سوریه کمک می‌کند «تا با تجاوزات آمریکا مقابله کند»، افزود: «اگر آمریکا خاورمیانه را ترک نکند، ما آن‌ها را مجبور به ترک [منطقه] می‌کنیم، درخواست آمریکا برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه با هدف گسسته کردن متحدان این کشور است.»

حکومت بشار اسد در سوریه با حمایت‌های روسیه و ایران موفق شده است که در یک سال اخیر جنگ سوریه را به نفع خود تغییر دهد. رژیم سوریه روز گذشته (پنج‌شنبه) بخش تحت کنترل شورشیان در درعا واقع در جنوب غرب این کشور را به تصرف خود در آورد.

«آینده درخشان با روسیه»

علی‌اکبر ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و از «کمک‌های بسیار» روسیه و چین درباره برجام قدردانی کرد و گفت: «ما آینده درخشانی برای روابط با روسیه می‌بینیم.» و «روسیه آماده است تا ۵۰ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند.»

به‌گفته مشاور رهبر جمهوری اسلامی اگر منافع اقتصادی ایران برآورده نشود دلیلی برای باقی ماندن آن در برجام نخواهد بود.

ولایتی با اشاره به تهدید آمریکا درباره جلوگیری از صادرات نفت ایران گفت: «ما حتی تحت تحریم نیز به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم. اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند، هیچ کسی دیگر هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد.»

پیش از ولایتی نیز چند تن از رهبران سپاه پاسداران، از جمله سردار اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران تهدید کرده بودند که اگر آمریکا از صادرات نفت ایران جلوگیری کند ایران اجازه خروج نفت از تنگه هرمز به دیگر نقاط دنیا را نمی‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام خروج آمریکا از برجام فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرده که از ۴ اوت / ۱۳ مرداد، از جمله بخش‌های خودروسازی و تجارت طلای ایران تحریم می‌شوند و سپس از ۶ نوامبر / ۱۵ آبان، بخش انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران. آمریکا همچنین تلاش می‌کند تا دیگر کشورها را در این تحریم‌ها با خود همراه سازد. این کشور بیش از هر چیز خواهان به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

در یک ماه اخیر چند کشور از جمله هند که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران پس از چین است، ژاپن و کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا واردات نفت خود از ایران را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان

    تریاکی ! هزینه اش را هم بعهده مردم ایران ! ما با سوریه چکار داریم؟ نیروهای ما در آنجا چکار میکنند؟

  • شاغلام

    این ولایتی یکی از مهره‌های مهم و عروسک دست ساز خارجی است که سالهای آینده برای همگان (شاید) معلوم شود که برای کدام کشور یا کشورها کار می‌کرده است. کاش در 365 روز سال فقط یک روز را برای ایران کار می‌کرد!