ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: به اقدام عملی اروپا نیاز است

وزیر خارجه ایران در پی توافق با «غرب منهای ترامپ» است: اقدام عملی برای حفظ منافع ایران از برجام و ایفای نقش فعالانه‌تر در خاورمیانه، همسو با تهران.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از اتحادیه اروپا خواست برای اجرای تعهدات غرب در توافق هسته‌ای و حفظ منافع ایران، فقط به صدور بیانیه اکتفا نکند، بلکه در بخش‌های بانکی، سرمایه‌گذاری، انرژی و حمل و نقل اقدامات عملی انجام دهد. ظریف از اروپا خواست در خاورمیانه نیز نقش فعال‌تری ایفا کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با یورونیوز از اتحادیه اروپا خواست در عمل هم پایبندی خود به توافق هسته‌ای با ایران را نشان دهد:

«آنچه نیاز است اروپایی‌ها انجام دهند، اقداماتی است که تنها در حد بیانیه و حرف نباشد بلکه اقدامات عملی در بخش بانکی، در بخش سرمایه‌گذاری، در بخش انرژی و در بخش حمل و نقل باشد. اروپا قدرت و نفوذ خود را دست‌کم گرفته و باید در زمینه صلح و ثبات منطقه، همچنین در زمینه صلح و امنیت جهانی و برای ترویج همکاری و گفت‌وگوی فعال‌تر باشد.»

روز گذشته حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری اسلامی در یادداشتی که در رسانه‌های داخلی منتشر شد از «غرب منهای ترامپ» یا به تعبیر او «مفهوم جدیدی از غرب که از اروپا و کانادا شروع می‌شود و آمریکا را به دو نیم تقسیم می‌کند» سخن گفته و خواهان گفت‌وگوی تهران با «غرب منهای ترامپ» شده بود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه، ۲۵ تیر بعد از برگزاری اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفته بود کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند کانال‌های اقتصادی با ایران را باز نگه دارند. روزنامه وال‌استریت ژورنال هم پیش از این گزارش داده بود که به پیشنهاد بریتانیا، فرانسه و آلمان، اتحادیه اروپا در پی باز کردن حساب‌هایی برای بانک مرکزی ایران است. اما ابتدا لوایح مربوط به گروه ویژه اقدام مالی که نظارت اتحادیه اروپا بر تراکنش‌های بانک‌های ایرانی را فراهم می‌کند، می‌بایست در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. روز گذشته محمود شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، مخالفت مجمع با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (لایحه پالرمو) را اعلام کرد.

محمد جواد ظریف در گفت وگو با یورونیوز از کشورهای اروپایی خواست که «قدرت و نفوذ» خود را دست‌کم نگیرند و در ثبات خاورمیانه نیز نقش فعالانه‌تری ایفا کنند:

«اروپا قدرت و نفوذ خود را دست کم گرفته و باید در زمینه صلح و ثبات منطقه، همچنین در زمینه صلح و امنیت جهانی و برای ترویج همکاری و گفت‌وگوی فعال‌تر باشد. ایران به رابطه خوب خود با روسیه و دولت سوریه ادامه می‌دهد و هدف ایران کاملا روشن است که مبارزه علیه تروریسم و افراطی‌گری است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست خبری اجلاس هلسینکی که دوشنبه ۱۶ ژوئیه/ ۲۵ تیز برگزار شد، از توافق با رئیس جمهور آمریکا درباره سوریه خبر داده بود اما به جزئیات این توافق اشاره نکرده بود. وزارت دفاع روسیه یک روز بعد از اجلاس هلسینکی برای همکاری نظامی با آمریکا در سوریه اعلام آمادگی کرده است.

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه به نقل از یک سایت خبری روسی اعلام کرده‌اند که احتمال دارد الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه امروز چهارشنبه ۲۷ تیر عازم تهران خواهد شود تا ایران را در جریان نتایج نشست هلسینکی قرار دهد.

رئیس جمهور آمریکا در هلسینکی گفته بود که آمریکا به ایران اجازه نمی‌دهد از شکست داعش در سوریه به نفع خود سوءاستفاده کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.