ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: پیونگ‌یانگ در پی همکاری نظامی با اسد و فروش سلاح به حوثی‌هاست

کره شمالی مدعی‌ست آمریکا به حسن نیت پیونگ‌یانگ پاسخ نداده. اما سازمان ملل در گزارشی محرمانه می‌گوید کره شمالی از پیگیری برنامه موشکی و هسته‌ای دست نکشیده است.

ایالات متحده خواهان حفظ تحریم‌های شدید علیه کره شمالی است. پیونگ‌یانگ می‌گوید از نیت آمریکا نگران است. همزمان کارشناسان سازمان ملل در گزارشی محرمانه اعلام کرده‌اند که کره شمالی به برنامه هسته‌ای و موشکی خود ادامه داده و در تلاش برای همکاری نظامی با دمشق و فروش سلاح به شبه‌نظامیان شیعه حوثی در یمن است. وزیر خارجه کره شمالی قرار است به زودی به تهران سفر کند.

وزیر خارجه کره شمالی (راست) با همتای آمریکایی‌اش در جریان انداختن عکس یادگاری در نشست آسه‌آن ـ شنبه چهارم اوت

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده بار دیگر برای مذاکره بر سر بحران شبه جزیره کره به سنگاپور رفته بود؛ حدود دو ماه پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ۱۲ ژوئن در آنجا به توافق برای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ دست یافتند.

پس از خروج پومپئو از کنفرانس برای سفر به اندونزی، ری یونگ هو، همتای او از کره شمالی نسبت به تحریم‌های آمریکا چنین واکنش داد:

«جمهوری دموکراتیک خلق کره [نام رسمی کره شمالی] در عزم و تعهدش نسبت به پیاده‌سازی بیانیه مشترک با ایالات متحده به شیوه‌ای مسئولانه و با حسن نیت مصمم است. اما آنچه نگران‌کننده است، حرکت‌های لجوجانه در ایالات متحده برای بازگشت به نیت‌های قدیمی است؛ نیت‌هایی دور از نیت رهبر این کشور».

ترامپ وعده داده بود که اگر پیونگ‌یانگ خلع سلاح هسته‌ای را انجام دهد، مشوق‌های اقتصادی واشنگتن وضعیت این کشور را بهبود خواهد داد.

پومپئو این هفته در نشست کشورهای آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) رابطه نزدیکی با ری یونگ هو داشت. او در مراسم انداختن عکس یادگاری دست ری را گرفت و گفت: «باید خیلی زود دوباره حرف بزنیم» و نامه ترامپ به کیم را تحویل او داد.

اما در جریان نشست‌های آسه‌آن، وزیر خارجه آمریکا از کشورهای عضو خواست تا تحریم‌ها علیه کره شمالی را ادامه دهند، هرچند نسبت به اجرایی‌شدن توافق خلع سلاح هسته‌ای ابراز امیدواری کرد. او جمعه گفت که ادامه برنامه تسلیحات اتمی کره شمالی با تعهدات این کشور در تناقض است و شنبه بر حفظ تحریم‌ها تا پایان کامل برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ دوباره تأکید کرد.

همتای کره شمالی او شنبه در این نشست مدعی شد که کشورش با توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی و تخریب محل آزمایش‌ سلاح‌های اتمی حسن نیت خود را نشان داده است اما ایالات متحده «صدایش را برای حفظ تحریم‌ها بلندتر و بلندتر می‌کند و حتی از موضع پیشین‌ مبنی بر اعلام پایان جنگ بین دو طرف، یک گام ساده و اولیه برای بازگشت صلح به شبه‌جزیره کره، عقب‌نشینی کرده است.» ایالات متحده و کره شمالی از زمان پایان جنگ دو کره در ۱۹۵۳ تا کنون رسماً در جنگ هستند و در وضعیت آتش‌بس به سر می‌برند.

ادعاهای کره شمالی اما پیش از این به پرسش کشیده شده‌اند. آمریکا سه‌شنبه گذشته گفت که ماهواره‌های جاسوسی‌اش فعالیت‌های جدیدی در کارخانه موشک‌سازی کره شمالی رصد کرده‌اند. کره شمالی در این کارخانه نخستین موشک بالستیک قاره‌پیما با قابلیت رسیدن به خاک ایالات متحده را ساخت. مایک پومپئو هم یک هفته پیش از آن گفته بود کره شمالی تولید سوخت برای بمب هسته‌ای را متوقف نکرده است.

گزارش محرمانه سازمان ملل

همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها، سازمان ملل در گزارشی محرمانه نتیجه گرفته است که کره شمالی از برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود دست نکشیده است. به ادعای خبرگزاری «رویترز» که نسخه‌ای از این گزارش را رویت کرده، در جایی از متن آن آمده است:

«کره شمالی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را پایان نداده و با افزایش انبوه در انتقال مخفیانه محصولات نفتی از کشتی به کشتی و نیز انتقال ذغال‌سنگ در دریا طی سال ۲۰۱۸ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.»

این گزارش را کارشناسان مستقل در رابطه با حسن اجرای تحریم‌های شورای امنیت تهیه کرده و جمعه به این شورا تحویل داده‌اند.

جای دیگری از این گزارش کره شمالی را به همکاری نظامی با دولت دمشق و تلاش برای فروختن سلاح به حوثی‌های یمن متهم می‌کند.

بشار اسد، رئیس دولت دمشق و شیعیان حوثی یمن هر دو از متحدان ایران، دیگر هدف تحریم‌های هسته‌ای آمریکا هستند. وزیر خارجه کره شمالی قرار است به زودی به تهران سفر کند.

افزایش تنش واشنگتن و مسکو بر سر کره شمالی

وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست آسه‌آن روسیه را به خاطر صدور ویزای کار برای کارگران کره شمالی به نقض تحریم‌های شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ متهم کرد. روسیه این اتهام را تکذیب کرده است.

نخستین بار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد که مسکو به هزاران کارگر کره شمالی مجوز ورود به روسیه و کار در آنجا اعطا کرده است. این اقدام اگر حقیقت داشته باشد، نقض تحریم‌های شورای امنیت است.

نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل جمعه در بیانیه‌ای مسکو را به نقض تحریم‌ها علیه کره شمالی متهم کرد و گفت «حرف‌زدن ارزان است. روسیه نمی‌تواند با کلامش از تحریم‌ها در شورای امنیت دفاع و سپس آنها را با عملش نقض کند.»

آمریکا در همین رابطه جمعه از شورای امنیت خواست تا یک بانک روسی، یک بانکدار کره شمالی در مسکو و دو شرکت مشغول به مبادلات ارزی در پیونگ‌یانگ را به فهرست تحریم‌ها بیفزایند. وزارت خزانه‌داری آمریکا همان روز این تحریم‌های جدید علیه روسیه را اعمال کرد.

مسکو پس از این اتفاق در واکنش گفت که تحریم‌های واشنگتن برای فشارآوردن بر روسیه کارساز نخواهد افتاد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.