ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون سیاسی روحانی: مذاکره با آمریکا در این شرایط فایده‌ای ندارد

تخت‌روانچی می‌گوید از آن‌جا که مذاکره مورد نظر آمریکا با ایران از موضع نابرابر است حتی ممکن است مضر هم باشد. به‌گفته او جمهوری اسلامی مذاکره با ترامپ را جدی نمی‌گیرد.

مجید تخت‌روانچی در گفت‌وگویی مذاکره با آمریکا را رد کرد و گفت چنین مذاکره‌ای حتی در بعضی موارد می‌تواند مضر هم باشد. او می‌گوید نه نگاه آمریکا در این مذاکرات «برابر» است و نه زمینه‌اش آماده است. او میانجی‌گری عمان در این‌باره را نیز تکذیب کرد.

مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی جدید دفتر ریاست جمهوری ایران

مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی جدید دفتر ریاست جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم از اعلام آمادگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی خبر داد. تخت‌روانچی گفت: «صریح بگویم که مذاکره در این شرایط عملاً فایده‌ای ندارد، بعضی‌ جاها حتی ممکن است مضر هم باشد بنابراین ما صحبت‌های آقای ترامپ را نه ‌تنها جدی نمی‌گیریم بلکه آن را یک نوع تاکتیک می‌دانیم.»

دونالد ترامپ، ۳۰ ژوئیه / ۸ مرداد در پاسخ به این پرسش که آیا مایل است با رئیس‌جمهوری اسلامی دیدار کند، گفت: «من آماده‌ام با هر کسی دیدار کنم. من به ملاقات اعتقاد دارم». ترامپ اعلام کرد که این دیدار «بدون هیچ پیش‌شرطی خواهد بود». مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا پس از طرح پیشنهاد ترامپ از آن حمایت کرد و گفت: « اگر ایرانی‌ها از خود این تعهد را نشان دهند که تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم خود ایجاد می‌کنند، رفتار مخرب خود را در منطقه کاهش دهند، توافقی را بپذیرند که واقعا از گسترش تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند، آنگاه رئیس‌جمهوری گفته، آماده است که با آنها بنشیند و گفت وگو کند.»

مجید تخت‌روانچی درباره این اظهارات گفت: «معلوم نیست این سیاست آمریکا به‌ چه ‌شکلی است؛ طوری که رئیس‌جمهورش یک چیزی می‌گوید، وزیر خارجه‌اش چیزهایی به آن اضافه می‌کند. ما کاری به آن نداریم و اساساً وارد محتوای شروط آن‌ها نمی‌شویم چون به‌نظر من ارزش ندارد.»

به‌گفته او مذاکره «‌باید برابر و و همراه با احترام باشد، باید به‌گونه‌ای نباشد که کسی احساس کند که طرفش دیکته می‌کند»، در نتیجه او تصور نمی‌کند که «در آینده نزدیک چنین اتفاقی (انجام مذاکره) رخ دهد».

پیش از این نیز در واکنش به پیشنهاد ترامپ، بیشتر مقام‌های حکومتی ایران، به‌ویژه فرماندهان سپاه پاسداران هرگونه مذاکره‌ با آمریکا را رد کرده بودند، تنها برخی از آن‌ها موضع ملایم‌تری گرفتند. از جمله علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت که از شورای عالی امنیت ملی خواست موضوع مذاکره مستقیم با آمریکا را بررسی کنند. او گفت ردکردن پیشنهاد باعث خواهد شد «بگویند ایران به دنبال خشونت و جنگ است».

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز مذاکره با آمریکا را «به این دلیل آن‌که توام با ذلت و خواری است» مناسب ندانست اما گفت اصل مذاکره با آمریکا غلط نیست. او همچنین در نامه‌ای به محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران که مذاکره با آمریکا را رد کرده بود به او گفت در این زمینه تابع نظر مقامات عالی نظام بماند.

حسین موسویان، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی نیز به‌تازگی در این‌باره نوشته است: «اصرار ترامپ بر آمادگی برای گفت‌وگو با تهران، بخشی از سناریوی از قبل طراحی‌شده دیپلماسی عمومی کاخ سفید علیه ایران است و بهتر است ایران با طرح سفر ترامپ به تهران، این سناریو را عقیم کند.»

در همین زمینه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران امروز دوشنبه ۱۵ مرداد در سخنانی مذاکره با آمریکا را رد کرد. او گفت: «ساعت‌های مذاکرات ما با آمریکا شاید در تاریخ کم‌سابقه باشد، آن‌وقت ترامپ چیزی امضا می‌کند و می‌گوید همه باطل؛ با این آدم می‌شود مذاکره کرد؟ آیا این جز یک نمایش تبلیغاتی است؟ ایران همواره با مذاکره مخالفتی نداشته اما شما نشان دهید ارزش مذاکره را دارید.»


مجید تخت‌روانچی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با تسنیم مراوده‌های کنونی ایران و عمان و عمان و آمریکا را موضوعی عادی خواند و نقش احتمالی میانجی‌گری عمان در این‌باره را تکذیب کرد.

تخت‌روانچی گفت: «البته که درباره مسائل مختلف از جمله برجام و یا تلاش آمریکایی‌ها برای بسیج کردن کشورهای منطقه علیه ایران صحبت می‌کنیم، حتی با قطر و کویت هم دراین‌باره صحبت می‌کنیم اما این بخشی از کار دیپلماسی ما است و غیرعادی هم نیست،‌ اما این‌که بگوییم پیغامی از آن‌جا می‌آورد و یا از این‌جا ببرد، خیر، این‌گونه نیست.»

پیش از این همچنین احتمال داده می‌شد در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در سنگاپور که وزیران امور خارجه ایران و آمریکا همزمان در این کشور به‌سر می‌بردند، ظریف و پمپئو دیدار کنند اما ظریف اعلام کرد چنین دیداری در برنامه خود ندارد و قرار نیست برگزار شود.

با این حال هنوز حسن روحانی و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط سکوت کرده‌اند.

دونالد ترامپ ۳۱ ژوئیه / ۹ مرداد در گردهمایی شهر تمپا در ایالت فلوریدا، گفته بود که احساس می‌کند رهبران ایران به زودی با آمریکا وارد گفت‌وگو خواهند شد. او افزوده بود که اگر هم گفت‌وگو نکردند «اشکالی ندارد».

احتمال می‌رود شامگاه دوشنبه که قرار است روحانی درباره موضوعات مهم روز کشور سخنرانی کند نظر خود در این زمینه را نیز بیان کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    آقای تخت روانچی ! فایده یعنی چه ؟ برای که؟ برای نظام مقدس یا برای مردم ؟ در این چهل سال این حکومت چه فایده ای برای ملت داشت؟ ولایت فقیه جز دشمن تراشی و ایجاد انواع خسارت و هزینه و بحران برای مردم چه اثری داشت؟ شما آدم درس خوانده در رشته علوم سیاسی آیا نمیدانید که ساختار این حکومت و ولایت فقیه ضد مردم است ؟ آیا نمیدانید این حکومت نماینده مردم نیست؟ آقا ! این رهبر شما با حکومتش نیاز به دشمن دارد. اگر دشمن نداشته باشد چه بگوید؟ او و سپاهش با همین دشمن دشمن گفتن و شعارهای ضدامریکایی و ضد اسرائیلی وتظاهر به پشتیبانی از فلسطین (برخلاف نظر خود فلسطینی ها) و پشتیبانی پرهزینه از رژیم هایی چون حکومت بعثی سوریه ، و با پشتیبانی عوام تحصیلکرده وتحصیل نکرده ، با سرکوب بی رحمانه و کشتار مردم ایران و غارت سرمایه های ملی سرپا مانده. تا ساختار این حکومت بسود حقوق ملت تغییر نکند تا ولایت فقیه حذف نشود، برای ملت جز زیان و خسارت و بحران نخواهد بود.