ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به نظر حسن روحانی مشکلات با خیزش دی‌ماه آغاز شده است

رئیس جمهوری اسلامی، حسن روحانی، که مدتی غایب بود، در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کرد. خلاصه کلام: Business as usual، عمل کالعاده.

رئیس جمهوری اسلامی مدتی غایب بود. در فضای مجازی با عبارت «#روحانی_کجاست؟» دنبالش می‌گشتند. سردرآورد از یک مصاحبه فرمایشی تلویزیونی و توضیح داد که به خاطر فوتبال و این که حواس مردم جای دیگر بوده است، در این مدت، که بیش از ۲۰۰ روز می‌شود، ساکت بوده است.

بسیار کوشش کرد خود را خوش‌بین و مطمئن نشان دهد.

اگر کسی مصاحبه را ندیده، چیزی را از دست نداده است. نه به عنوان رئیس جمهوری کشوری بحران‌زده که مردمش به خیابان آمده‌اند و ارکان نظام سیاسی‌اش به لرزه افتاده، بلکه به توضیح اوضاع پرداخت همچون رئیس یک بنگاه معمولی که برخی مشکلات را شرح می‌دهد و می‌گوید انشاءالله همه چیز بر وفق مراد خواهد بود.

سیاست خارجی و مشکلات ارزی

محور فکر روحانی، سیاست خارجی بود. در مورد برجام و خروج آمریکا و پیامدهای آن نخست این نکات را گفت: اروپا در برابر آمریکا ایستاده، از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشته، اما باید در مقام عمل برنامه‌ریزی کند.

روحانی سپس با خوش‌بینی بسیار از رابطه با روسیه و چین سخن گفت. تأکید کرد که آسیا حوزه اصلی روابط خارجی ایران است، اما ج.ا. روی گشاده‌ای در برابر اروپا دارد.

رئیس جمهوری اسلامی پس از توضیح این نکات به سیاست‌های ارزی پرداخت. اذعان کرد که مشکلات بانکی مزمنی در کشور وجود دارد که در شرایطی سر برمی‌آورند. توضیح مشخصی در این باره نداد. هیچ اشاره‌ای نکرد به مؤسسات مالی ورشکسته که  با رانت شکل گرفته‌ و سرانجام بخشی از مردم را خانه‌خراب کرده‌اند.

دو گونه مردم

رئیس جمهوری اسلامی پس از اشاره به مشکلات بانک‌ها، به جای توضیح بیشتر، به شکل رندانه‌ای به اعتراضات پرداخت و گفت که مشکلات از ۵ دی پارسال آغاز شد. سپس شرح داد که آمریکایی‌ها به این ایده رسیدند که می‌توانند از اعتراض‌های مردم سوءاستفاده کنند. پس از آن التهاب ایجاد شد.

روحانی به اشاره‌ای غضب‌آلود به خیزش دی‌ماه اکتفا کرد. در ادامه باز به «مردم» اشاره کرد، در معنایی دیگر.

اگر اشارات حجت‌الاسلام دکتر روحانی را کنار هم بگذاریم به دو گونه «مردم» می‌رسیم: مردمی که اعتراض می‌کنند، مردمی که در تعریف رژیم می‌گنجند یعنی از نظام پشتیبانی می‌کنند، پای صندوق‌های رأی می‌روند، و خیلی «نجیب» هستند.

مردم معترض / مردم نجیب. این برداشت دوگانه از مردم، نکته اصلی در سخنان رئیس جمهوری اسلامی بود که البته نکته تازه‌ای نیست.

مشکلات ارزی

روحانی پس از اشاره به نقش تعیین‌کننده خیزش دی‌ماه در پدیدار ساختن بحران، از موضوع مردم معترض عبور کرد و از آنان یک شبح ساخت، شبحی که در تمام طول مصاحبه حضور داشت، اما حجت‌الاسلام دکتر پیوسته کوشید مردمی دیگر را در برابر آن بگذارد، مردمی «نجیب» را.

روحانی در ادامه به التهاب ارزی و برآمد آن از فروردین به این سو پرداخت. اشاراتی هم به رانت و فساد کرد، انگار نه انگار که درباره رانت و فساد نظام مقدس حرف می‌زند. هیچ توضیحی نداد و از مفاهیم انتقادی، واژه‌‌هایی تهی و بی‌خاصیت ساخت.

او سپس قول داد که همه مشکلات را مدیریت می‌کند. به فقرا بسته غذایی می‌دهد، بهای کالاهای اساسی را ثابت نگه می‌دارد و کاری می‌کند که نرخ دلار تا پایان فروردین سال آینده برای تهیه این کالاها تغییر نکند.

روحانی همان روحانی است

رئیس جمهوری اسلامی تأکید فراوانی بر این امر داشت که همان «روحانی» قدیمی است و نظرش عوض نشده، یعنی در سیاست خارجی طرفدار گسترش روابط با جهان است و در سیاست داخلی از جمهوریت نظام، و مسلما اسلامیت آن، دفاع می‌کند.

حسن روحانی در کل مصاحبه‌اش کوشش کرد در مورد آمریکا و رئیس جمهوری آن با احتیاط حرف بزند. او در مورد سخنان تندی که در مورد آمریکا گفته، خود را ناچار به توضیح دید، آن هم از طریق این تمثیل که فرد همان فرد می‌ماند، اما در زمستان یک جور لباس می‌پوشد، در تابستان گونه‌ای دیگر.

او در همین رابطه گفت این که کسی از یک تعهد خارج شده به او مربوط نیست − اشاره‌اش در اینجا به ترامپ و خروج دولت آمریکا از پیمان اتمی مشهور به برجام با ایران بود.

ایجاد یک فضای خوش‌بینانه

رئیس جمهوری اسلامی بسیار کوشید که تأثیر مثبتی بر بینندگان مصاحبه‌ تلویزیونی‌اش بگذارد. کوشید که بگوید همه‌چیز زیر کنترل دولت است، از مشکلات ارزی تا بحران در منطقه. در مورد اخیر این نشانه را بروز داد که جمهوری اسلامی آماده برای حل  مشکلات در روابط منطقه‌ای است. روحانی تأکید کرد که جنگی در منطقه درنخواهد گرفت که ایران یک پای آن باشد. او گفت که سوریه و عراق به سوی آرامش می‌روند و به صورت تلویحی این پیام را داد که صحبت از دخالت ایران در کشورها و نیز یمن بیهوده است.

روحانی موضوع «تغییر نظام» را منتفی دانست، با این استدلال که جمهوریت آن پایدار است و اسلامیت آن نیز همچنین، و افزود اگر چه ممکن است نسبت به برخی مناسک مشکلاتی وجود داشته باشد. لابد اشاره‌اش به موضوع حجاب تحمیل شده به زنان بوده است.

رئیس جمهوری اسلامی باز به موضوع امکان پیش‌بینی‌شده «همه‌پرسی» در قانون اساسی اشاره کرد و این بار برای اینکه «مردم» دچار توهم نشوند، تأکید کرد طبق قانون، یعنی تصویب مجلس و حکم رهبری. این تنها اشاره به رهبر بود، آن هم به صورت محو، اشاره به کسی و به مقامی که مردم در اعتراضات خیابانی‌شان به صورت صریح از او نام می‌برند، از او به عنوان «دیکتاتور».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آذران

    آقای روحانی ، بنام، رئیس جمهور است ولی در واقع قدرت و سرمایه های ملی در دست خامنه ای متمرکز است. کار و اثر این حکومت با این ساختار ، بحرانسازی و فساد و سرکوب و کشتار و غارت است. دیشب این آقای رئیس جمهور جرئت نکرد درباره یکی از اصول قانون اساسی براحتی حرف بزند ! انگار دارد از امر خلاف اخلاق و قانون حرف میزند که حالتی شرمندگی داشت ! دولتی در کار نیست. همه سیاست ها و قدرت در دست خامنه است. شورای نگهبان مصوبه هایی از مجلس را بدلیل مغایرت با سیاست های نظام یعنی خامنه ای رد میکند ! در حالی که سیاست های رهبر حکومت باید در چارچوب قانون باشد ! رفتارهای ضد قانون اساسی خود حکومت شده روش جاری و قانون ! تا ساختار قانون اساسی اصلاح نشود یعنی ولایت فقیه و دیگر اصول ضد حقوق مردم حذف نشود و حقوق کامل شهروندی برای همه مردم ایران در قانون جای نگیرد و اجرا نشود وضع روز به روز بدتر خواهد شد، بحران در پی بحران خواهد بود. ایشان ادعا میکند حقوقدان است و در این حکومت ادعای وجود دموکراسی دارد ! در حالی که انتخابات هم برای ریاست جمهوری (با همه محدودیتهای غیر منطقی آن) و نمایندگان مجلس از میان کسانی است که جنتی و خامنه ای برمیگزینند! تازه در جریان انتخابات هم نظرشان تغییر میکند و بحران رخ میدهد ، تقلب میکنند و دست به سرکوب مردم میزنند ! مصوبات مجلس هم باید در چارچوب خواست های خامنه ای باشد ! بیش ازاین نیازی به توضیح نیست که این حکومت ضد مردم و ضد بشر و ضد طبیعت است. تا اصلاح نشود امیدی و راهی برای بهبود نخواهد بود.

  • روزبه

    بنا به استدال ایشون تقصیر اعتراضات مردم که اینها نتونستن مشکلات رو در عرض چهل سال حل کنن و کاسه صبر مردم لبریز شده. آهای مردم اگر دی ماه اعتراض نکرده بود ید مملکت الان بهشت برین شده بود نه مشگل نقدینگی بود نه مشکل ورشکستکی اقتصادی نه مشکل آب نه مشکل برق و آلودگی هوا نه بیکاری نه ........... اصلا همش تقیصر شما مردم که نمیزارید «مسئولین » بیسواد و دزدمون تا ساعت 12 شب و جمعه هاکار خودشونو بکنند و پولها رو تو عراق و سوریه و و لبنان ویمن ووووو خرج کنن تا ایران درست بشه!!!؟

  • Nasim

    کلیه برجهای راسته خیابان ولیعصر ( پهلوی ) و ساختمانها ی واقع در مناطق یک – دو – سه و منطقه ۲۲ تهران و…… در منطقه ۶ تهران و به عنوان مشت نمونه خروار در محدوده پارک ساعی تمامی پنج برج احداث شده متعلق به این مافیاست . در نبش کوچه بیستم دو برج احداثی مربوط به مجتبی خامنه ای و دیگری همین علی انصاری است . پدر علی انصاری سال‌ها است که با عنوان تشریفاتی «معاونت امور مساجد بیت رهبری نظام»، با علی خامنه‌ای نشست و برخاست دارد و راه را برای امپراتوری خانوادگی خویش هموار می‌سازد. دیگر برجها مربوط به محمدی گلپایگانی ریس دفتر خامنه ای در نبش کوچه ۲۸ و برج بیست طبقه واقع در کوچه ساعی یک متعلق .به سردار قاسمی شرکت گلرنگ و برج بیست و دو طبقه نبش کوچه ساعی دوم یکی از پنج برج او متعلق به اولاداسدالله لاجوردی جلاد اوین میباشد .به قول یکی از همین اختاپوس ها ، حدود چهار هزار خانواده متعلق به حکومت قدرت اصلی سیاسی – اقتصادی و مافیایی را در دست دارند ؟!!!

  • Faryad

    جناب آقای آملی لاریجانی ریاست قوه قضائیه! جناب آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی! جناب آقای روحانی! رئیس جمهور! بیش از چهل سال مملکت را به جنگ و بحران و گروگانگیری و ارسال تروریست و بمب و موشک کشاندید و مردم ایران را بخاطر رقص در پشت بام و عکاسی از زندان اوین و کنجکاوی در تغییرات محیط زیستی و آب بازی در پارک و نوشتن مقاله و وبلاگ و اعتراض به حجاب و انتخابات مهندسی و فساد و مصادره اموال خصوصی و عمومی به شکنجه و شلاق و زندان و اعدام محکوم کردید. پرده ها بالا رفته و همه از دروغ و فریب و سانسور و اختناق و تحجرو نا مدیریتی حاکم بستوه آمده اند و بزودی باید جوابگوی تمام بلایا و مصایب باشید! از طرف ملت بزرگ و شریف ایران!

  • sattar beheshti

    حکومت ایران بخاطر سیاست صدور بمب و موشک و سرکوب مردم دچار تناقص در تصمیم گیریها و دروغگویی و اجرای طرحهای موقتی و روز مره شده بدون اینکه فکری برای آینده کشور و مردم کند. خودشان چهل سال است که تنور داغ نفرت مردم از حکومتشان را روشن کرده اند..