ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: از اروپا گلایه‌ داریم

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید اروپا برای حفظ برجام سرعت عمل کافی ندارد. او دخالت ایران در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا را رد کرد و گفت ایران تا زمانی که اسد بخواهد در سوریه می‌ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید اروپا در موضوع حفظ برجام سرعت عمل لازم را ندارد. او اظهارات مشاور امنیتی ترامپ درباره دخالت ایران در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا را رد کرد و درباره حضور ایران در سوریه گفت تا زمانی که رژیم اسد بخواهد جمهوری اسلامی در این کشور می‌ماند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه ۲۹ مرداد درباره موضوعات مختلف از جمله اروپا و برجام، اظهارات اخیر جان بولتون، مشاور امنیتی رئیس‌جمهور آمریکا و حضور ایران در سوریه اظهارنظر کرد.

قاسمی درباره عملکرد اروپا در حفظ برجام و فشارهای آمریکا برای منصرف کردن این کشورها از ماندن در این معاهده گفت: «ما از اروپایی‌ها ناراضی هستیم و گلایه‌مند هستیم؛ چراکه انتظار داشتیم که سرعت عمل بیشتری داشته باشند ولی خوش‌بینی ما باقی‌ است.»

او افزود جمهوری اسلامی با صبوری این روند را دنبال می‌کند و امیدوار است که سرعت عمل اروپایی‌ها بیشتر شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران امروز (دوشنبه) اعلام کرد که پس از تهدیدات آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران سرانجام شرکت فرانسوی توتال کاملاً از پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار رفت و شرکت دیگری جایگزین آن می‌شود.

توتال نمونه‌ای از چندین شرکت اروپایی دیگر است که از زمان بیرون آمدن آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های تازه این کشور علیه جمهوری اسلامی، از ایران خارج شده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته (یکشنبه) گفته بود: «اعتقاد ما این است که اروپا هنوز برای هزینه کردن آماده نشده است (...) اراده سیاسی اروپا زمانی قابلیت پاسخگویی از جانب ایران را پیدا می‌کند که با اقدامات اجرایی همراه شود.»

از سوی دیگر جان بولتون، مشاور امنیتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که به بیت‌المقدس (اورشلیم) سفر کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک خود از کشورهای اروپایی خواستند تا فشار بر ایران را بیشتر کنند. نتانیاهو در این‌باره گفت: «هر چه فشار بر ایران بیشتر باشد بخت بیشتری وجود دارد که رژیم [ایران] از فعالیت‌های خشونت‌بار خود دست بکشد.»

جان بولتون پیش از دیدار با بنیامین نتانیاهو، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی همچنین گفته بود که ایران در کنار چین، روسیه و کره شمالی در تلاش برای دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا است.

این انتخابات قرار است ۶ نوامبر / ۱۵ آبان برگزار شود.

بهرام قاسمی در واکنش به این اتهام بولتون تنها به این پاسخ بسنده کرد: «ما یک مثل معروف داریم که می‌گوییم کافر همه را به کیش خود ‌می‌خواند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین اقدام اخیر وزارت خارجه آمریکا برای ایجاد دفتر ویژه اقدام علیه ایران را بیشتر موضوعی «روانی و اقتصادی» و «بازی» دانست و گفت: «این اقدام آمریکا کار جدیدی نیست و آمریکایی‌ها در دوران‌های اخیر تلاش زیادی جهت افزایش فشار به ایران انجام داده‌اند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ۱۶ اوت / ۲۵ مرداد اعلام کرد که «گروه اقدام ایران» برای هماهنگ‌کردن اقدامات واشنگتن علیه تهران تشکیل شده است. تأسیس چنین نهادی همزمان با آغاز دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه نطام مالی و بانکی جمهوری اسلامی صورت گرفت.

جان بولتون در مصاحبه روز گذشته‌ خود همچنین منافع روسیه و ایران در سوریه را مشابه ندانست و گفت روسیه مایل است که درباره راه‌های خروج نیروهای ایران از سوریه با آمریکا گفت‌وگو بکند. او افزود هدف آمریکا و اسرائیل این است که عملیات تهاجمی نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان این کشور در سوریه و عراق پایان یابد.

بهرام قاسمی هدف از انتشار چنین خبرهایی را «اثرگذاری در روابط ایران و روسیه» دانست و با بیان این‌که ایران اجازه نمی‌دهد که دیگران با فضاسازی در روابط جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه مشکل ایجاد کنند، گفت: «ایران به دعوت دولت سوریه به صورت مستشاری برای مبارزه با تروریست‌ها در این کشور حضور پیدا کرده است و تا زمانی که این دعوت ادامه داشته باشد همکاری‌های ایران با سوریه در این زمینه برقرار خواهد بود.» او همچنین تأکید کرد که «قطعاً» جمهوری اسلامی در مرحله‌ی بازسازی سوریه نیز در کنار دولت این کشور خواهد بود.

پنج‌شنبه ۱۶ اوت / ۲۵ مرداد دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه از برگزاری نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران درباره اوضاع سوریه خبر داد و گفت این نشست اوایل ماه سپتامبر (۱۰ تا ۱۹ شهریورماه آینده) برگزار می‌شود.

پس از دیدارهای رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب مذاکرات سوریه در شهر‌های سوچی و استانبول، این سومین نشست سران سه کشور در این زمینه خواهد بود.

بهرام قاسمی بدون آن‌که تاریخ دقیق این نشست را اعلام کند در این‌باره گفت مقدمات این نشست در حال فراهم شدن است.

قاسمی همچنین در مورد سخنان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ارتباط با برنامه موشکی ایران و ارتباط این موضوع با بحث برجام، گفت: «ایشان تأکید کردند که برجام باید حفظ شود. در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران نیز ایشان و یا مشاوران‌شان واقف هستند که این موضوع ربطی به برجام ندارد. این دو مسئله با هم فرق دارد.»

روز شنبه ۱۸ اوت / ۲۷ مرداد مرکل در دیدار با پوتین در نزدیکی برلین، گفته بود که آلمان به توافق هسته‌ای پایبند است اما با نگرانی برنامه موشکی تهران و نفوذ این کشور در یمن را دنبال می‌کند.

مرکل در جریان دیدار با پوتین در سوچی نیز نسبت به فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین حضور نظامی ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده بود.

برنامه موشکی ایران همواره مورد مناقشه بوده است. ۲۷ ژوئن سال جاری (۶ تیر) در نشست شورای امنیت، گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خوانده شد که در آن ضمن تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای (برجام) در مورد برنامه موشکی و دخالت‌های نظامی ایران در منطقه به‌ویژه در یمن و سوریه، ابراز نگرانی شده بود.

گوترش از ایران خواسته بود که به مفاد ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد موشک‌های بالستیک، وفادار باشد. این ضمیمه بخشی الحاقی به قطعنامه صادرشده پس از برجام است و ایران از تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تعهد کرده که آن را اجرا خواهد کرد.

ایران به‌تازگی در روز دوشنبه ۲۲ مرداد نسل جدید موشک‌های بالستیک نقطه‌زن زمینی و دریایی فاتح ۱۱۰ به نام «فاتح مبین» را آزمایش کرد. موشک‌‌های بالستیکی قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامان

    وقتی پایگاه ملی نداشته باشید، نتیجه این و بدتر ازاین میشود. از یک سو حقوق ایران در دریاچه شمال را به روسها می بخشید از سوی دیگر با سرمایه های مردم تنگدست هزینه حکومت بعثی سوریه را میدهید، حکومتی که عضو کنفرانس 6 +2 خلیج فارس (بقول خودشان عربی!) است برای عربی کردن خلیج فارس و بخشیدن سه جزیره به مامارات عربی و عربستان خواندن خوزستان !