ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وکیل شجریان را تهدید کردند به بازداشت

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت استاد آواز ایران از صدا و سیما همزمان شد با موج بازداشت وکیلان دادگستری. آقاسی گفته است امیدی نیست.

۱۱۰ ماه از شکایت محمد رضا شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌گذرد. محمد حسین آقاسی، وکیل استاد آواز ایران با انتشار پیامی در توییتر خبر داده که او را در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به این شکایت به بازداشت تهدید کردند. وکیل شجریان می‌گوید امیدی نیست.

محمد رضا شجریان و وکیل او محمد حسین آقاسی (عکس: توییتر آقاسی)

در سال ۱۳۸۸ محمد حسین آقاسی از شکایت محمد رضا شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به قوه قضائیه خبر داده بود. در اعتراضات سال ۸۸ صدا و سیمای جمهوری اسلامی سرودهایی را که شجریان در سال‌های انقلاب خوانده بود، روی تصاویری مونتاژ و از شبکه‌های تلویزیونی پخش و چنین وانمود می‌کرد که شجریان با حرکت اعتراضی مردم مخالف است. استاد آواز ایران چندین بار به صدا و سیمای جمهوری اسلامی تذکر داد، اما صدا و سیما به این تذکرها بی‌اعتنا ماند و در همان حال روزنامه کیهان چاپ تهران هم در سرمقاله‌ای از شجریان به عنوان یک «وطن‌فروش» یاد کرد که به گفته محمدحسین آقاسی سبب رنجیدگی شجریان شد و سرانجام او را وادار کرد که به محاکم قضایی جمهوری اسلامی شکایت ببرد.

یکشنبه ۱۱ شهریور بعد از ۱۱۰ ماه نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت محمد رضا شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد. محمد حسین آقاسی، وکیل شجریان با انتشار پیامی در توئیتر گفته است که او را تهدید به بازداشت کرده‌اند:

«پس از ۴۰ سال وکالت و شرکت در صدها جلسات دادگاه درمراجع و مراحل مختلف، امروز برای اولین بار در دعوای استاد شجریان علیه رسانه ملی، تهدید به بازداشت شدم.»

آقاسی در ادامه یادآوری می‌کند که امیدی به دادرسی نیست:

«دقیقاً پس از ۱۱۰ ماه از تاریخ طرح شکایت، امروز اولین جلسه دادگاه تشکیل شد. اما امیدی نیست.»

قاسم شعله‌سعدی، آرش کیخسروی و مسعود جوادیه سه وکیل دادگستری و همچنین تعدادی از فعالان مدنی روز شنبه ۲۷ مرداد در جریان اعتراض به نظارت استصوابی در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران بازداشت شده‌اند. محمد حسین آقاسی، وکیل شجریان در پرونده شکایت از صدا و سیما، وکالت قاسم شعله‌سعدی را هم به عهده دارد. مسعودجوادیه را در همان روز شنبه ۲۷ مرداد آزاد کردند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر گزارش داده که پیام درفشان و  فرخ فروزان و هدی عمید نیز بازداشت شده‌اند. پیام درفشان وکالت خانواده کاووس سیدامامی را به عهده دارد و فرح فروزان وکیل جوانی‌ست که برای حقوق کودکان فعالیت می‌کند.

محمد حسین آقاسی سال‌ها پیش هنگام طرح شکایت از صدا و سیما گفته بود که مبنای شکایت محمد رضا شجریان قانون حمایت حقوق مؤلف و مصنف مصوبه سال ۱۳۴۸ است که هنوز هم به عنوان تنها مرجع مالکیت فکری اثر در ایران اعتبار دارد. آقاسی به رسانه‌های داخلی گفته بود که برخی افراد «پشت پرده آهنین» از مصونیت در برابر قانون برخوردارند. مسئولیت تجاوز به حقوق محمد رضا شجریان به عنوان تنها مالک آثارش به عهده محمد حسین صوفی، مدیر سابق مرکز موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. صوفی در تلافی اعلام کرده بود که ربنای شجریان که حقوق آن وقف مردم شده، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش نشود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.