ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جهان آماده برگزاری اجلاس محیط زیست نیست»

در اجلاس بانکوک توافق اقلیمی پاریس به بحث گذاشته شده. مسئولان کنفرانس می‌گویند کشورها در مسیر دستیابی به اهداف توافق‌نامه پاریس نیستند.

فرانک باینیماراما، نخست‌وزیر فیجی و رئیس بیست‌وسومین کنفرانس اقلیمی جهان در شهر بن، در مراسم گشایش کنفرانس اقلیمی بانکوک اعلام کرد که بر اساس توافق اقلیمی پاریس نشست تغییرات آب‌وهوایی قرار است در سال ۲۰۱۸ در لهستان برگزار شود اما دولت‌ها آمادگی شرکت در این اجلاس را ندارند.

عکس از آرشیو

در حال حاضر مذاکرات اقلیمی در بانکوک پایتخت تایلند جریان دارد. این مذاکرات قبل از نشست عمومی در شهر کاتوویتس لهستان در ماه دسامبر، برگزار می‌شود و در آن وزیران کشورها درباره اصول پیاده‌سازی توافق اقلیمی ۲۰۱۵ در پاریس گفت‌وگو می‌کنند.

در توافق‌نامه اقلیمی سال ۲۰۱۵ پاریس تمام کشور‌ها متعهد شدند تا در سطح ملی خود به هدف محدود ساختن گرمایش کره زمین به کمتر از دو درجه سانتی‌گراد، گام بردارند. همچنین، براساس این توافقنامه، طرح‌های ملی در زمینه حفظ محیط زیست باید قابل مقایسه بوده و در صورت امکان، اهداف در آینده باید در سطح بالاتری ارتقا یابند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که در گذشته تغییرات آب‌وهوایی را شوخی‌ای بیش ندانسته بود، در سال ۲۰۱۷ آمریکا را از توافق‌نامه پاریس خارج کرد و گفت این توافق‌نامه به سود کشورهای دیگر و به زیان ایالات متحده است.

توافق‌نامه پاریس که موفقیتی در زمینه پایان دادن به دوران سوخت فسیلی به‌شمار می‌رود هنوز در جزئیات مبهم است و مذاکرات کنونی برای روشن‌تر شدن این جزئیات است.

دوره قبل کنفرانس اقلیمی جهان اردیبهشت‌ سال جاری در شهر بن آلمان برگزار شد. موضوع اصلی این کنفرانس یکسان‌سازی قوانین برای کشورها در چگونگی اندازه‌گیری میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن و گزارش دادن آن بود. این‌که چگونه نظارت بر اندازه‌گیری صورت می‌گیرد هنوز مشخص نشده است.

فرانک باینیماراما، نخست‌وزیر فیجی و رئیس بیست‌وسومین کنفرانس اقلیمی جهان در شهر بن در آبان‌ سال گذشته و در کنفرانس سالانه سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی در سال ۱۹۹۲، گفت که بدون دستورالعمل احتمال خطر هرج و مرج در اجلاس کاتوویتس لهستان و تأخیر دیگری در کار فوری مبارزه با تغییرات اقلیمی می‌رود.

باینیمار اما در سخنرانی گشایش کنفرانس بانکوک گفت: «سه ماه دیگر ما باید در کاتوویتس باشیم، اما صریح بگویم، ما آماده نیستیم. فکر نمی‌کنم این گفته کسی را در این سالن متعجب کند.»

پس از آن‌که در اجلاس اخیر بن پیشرفت چندانی حاصل نشد اجلاس بانکوک به‌عنوان آخرین نشست قبل اجلاس کاتوویتس خواهد بود.

باینیماراما در این‌باره گفت: «این تنها یک جلسه اضافه بر سازمان نیست، این نشستی فوری است. (...) آیا هر یک از ما دوست داریم به کشورمان بازگردیم و به مردم خود بگوئیم که فرصت انجام کاری سترگ و واقعاً ضروری در راه دنیایی که برای فرزندانمان باقی می‌گذاریم، نداریم، و فاقد اراده لازم برای انجام این کار هستیم؟»

او از نمایندگان خواست تا رهنمودهای روشن را ارائه دهند و تأکید کرد: «در سراسر جهان تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی شدیدتر و بیشتر آشکار می‌شود. هیچ کشوری و یا منطقه‌ای گریزی از آن ندارد و اثرات آن در یک منطقه در دیگر نقاط نیز احساس می‌شود.»

یکشنبه ۲ سپتامبر / ۱۱ شهریور پاتریشیا اسپینوزا، دبیر اجرایی کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل به رویترز گفت که دولت‌ها در مسیر دستیابی به اهداف توافق‌نامه پاریس با محدود کردن درجه حرارت به کمتر از دو درجه سانتی‌گراد تا پایان قرن قرار ندارند.

اسپینوزا اظهار امیدواری کرد که پیش‌نویس متنی درباره «کتاب قواعد» توافق‌نامه پاریس در پایان نشست یک هفته‌ای بانکوک به دست آید.

کتاب قواعد پاریس که باید تا پایان سال ۲۰۱۸ نهایی شود، اکنون دارای یک اسکلت است: مجموعه‌ای از عنوان‌های مرتبط با این‌که چگونه اقدامات مرتبط با انتشار گازها در جو گزارش و پایش شود. کشورها همچنین این اسکلت اولیه را با متن‌ها و جزئیات پیشنهادیِ خود گسترش دادند، لیکن اغلب تناقض‌هایی پدید می‌آید و باید در این نشست‌ها حل و فصل گردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.