ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطعنامه مجلس خبرگان: اعلام وفاداری به رهبری

اجلاس مجلس خبرگان برای حل مشکلات معیشتی مردم تشکیل شده بود. روحانی در آن شرکت نکرد. «خبرگان» به همان حرف‌های همیشگی بسنده کردند و «رهبری» را «منشأ مشروعیت نظام» دانستند.

مجلس خبرگان در پایان پنجمین اجلاس خود در دوره جدید که با موضوع «بررسی مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم» تشکیل شده بود به راه‌حل‌های کلی  برای بحران اقتصادی ایران که هر روز عمیق‌تر می‌شود اکتفا کردند. «خبرگان» بر همان سیاست خارجی که تاکنون عامل بسیاری از مشکلات ایران بوده پای فشردند و همچنان رهبر جمهوری اسلامی را «منشأ مشروعیت نظام» دانستند.

پنجمین اجلاس دوره جدید مجلس خبرگان

در قانون اساسی ایران وظیفه مجلس خبرگان نظارت بر فعالیت‌های رهبری و نهادهای تابع آن و انتخاب رهبر جدید عنوان شده است. اما به درخواست خامنه‌ای، مجلس خبرگان مطالبه‌گری را هم به وظایف خود اضافه کرده است.

پنجمین اجلاس دوره جدید مجلس خبرگان با انتشار قطعنامه‌ای شامگاه چهارشنبه ۱۴ شهریور پایان یافت اما در این اجلاس نیز همچون نشست‌های متعدد قبلی این نهاد حکومتی نه تنها انتقادی از «رهبری» نشد بلکه از او قدردانی هم شد.

نمایندگان مجلس خبرگان در قطعنامه خود از «اهمیت منحصر به فرد جایگاه رفیع امامت، ولایت و رهبری امت اسلامی که منشأ مشروعیت نظام اسلامی بوده» سخن گفته‌اند.

احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان نیز سه‌شنبه ۱۳ شهریور در آغاز اجلاس مجلس خبرگان تلاش کرد بار مسئولیت وضعیت کنونی ایران را از دوش رهبر جمهوری اسلامی بردارد. او گفت: «مسئله‌ای که الان گرفتارش هستیم این است که نابه‌سامانی‌هایی که در مملکت است را به پای رهبری می‌گذارند، انگار که فعال مایشا در همه امور اقتصادی و اجتماعی و سیاسی رهبری است و مجلس و دولت بیکاره هستند.»

مهدی کروبی از چهره‌های کلیدی اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ که همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از اواخر ۸۹ در حبس خانگی به‌سر می‌برد، ۱۱ شهریور از حبس خانگی برای نمایندگان مجلس خبرگان نامه‌ سرگشاده‌ای نوشت و از آن‌ها خواست به وظیفه نظارت بر مقام رهبری عمل کنند.

کروبی در این نامه نوشت: «آیا وقت آن نرسیده به وضعیت نهادهای نظامی و اقتصادی زیر نظر رهبری که نقش اصلی و مهم در وضعیت اسف‌بار امروز مردم و کشور دارند رسیدگی کنید و گزارشی کامل به صاحبان انقلاب ارائه کنید؟ چرا از رهبری نسبت به ورود سپاه، بسیج و نیروی انتظامی به بانک‌داری، فروش نفت و … پرسش نمی‌کنید؟ چرا از دخالت‌های فرماندهان سپاه بر امور سیاسی و اقتصادی کشور و یا تعیین مرزهای دیپلماسی که مغایر قانون اساسی و فرمان امام است پرسش نمی‌کنید؟»

اقتصاد ایران از آغاز سال جاری با سقوط بی‌سابقه ارزش پول کشور، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دچار رکود بیش‌تری شد و گرانی و تورم سیر صعودی گرفت و اعتراضات مردمی نیز بیش‌تر شد. برخی این بحران اقتصادی را ناشی از تحریم‌های آمریکا می‌دانند، برخی علت آن را ناکارآمدی مسئولان دولتی و حکومتی و برخی نتیجه هر دو این عوامل.

مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی در نابه‌سامانی کنونی ایران از جمله موضوعات روز در جامعه سیاسی ایران است.

ابوالفضل قدیانی، از چهره‌های اصلاح‌طلبِ مخالف هم ۱۲ شهریور در نامه‌ای مسئول مصائب و مشکلات کنونی ایران را رهبر جمهوری اسلامی دانست.

با این حال مجلس خبرگان بدون توجه به این انتقادها به حمایت خود از علی خامنه‌ای ادامه داد.

اجلاس خبرگان رهبری برای حل مشکلات اقتصادی کشور نیز راهکارهایی کلی ارائه داد. این اجلاس با تأکید بر شعار «اقتصاد مقاومتی» رهبر جمهوری اسلامی، بر «تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در اسرع وقت»، «اصلاح ساختار بانکی کشور و ساماندهی و برقراری نظم همه‌جانبه در بازارهای ارزی»، «مدیریت نقدینگی و ایجاد عدالت و آرامش اجتماعی»، «گسترش تولید ملّی، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‎های داخلی و صادرات غیرنفتی و توسعه منابع انرژی»، «کنترل گرانی و حمایت از اقشار محروم»، «صرفه‌جویی، ساده‌زیستی، قناعت و پرهیز جدی از اشرافی‌‌گری»، به‌عنوان راه‌کارهای حل مسائل و مشکلات اقتصادی ایران ارائه کرده است.

پیش از این، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز برای حل مشکلات اقتصادی چنین راه‌کارهای کلی را پیشنهاد داده بود.

اجلاس خبرگان در سیاست خارجی بر «مبارزه با آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل، حمایت از جبهه مقاومت اسلامی به‌ویژه فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و مردم مظلوم بحرین» تأکید کرد و همچنان از همان سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی حمایت کرد.

بخشی از بحران کنونی ایران به سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی به‌ویژه در منطقه خاورمیانه باز‌می‌گردد. نه تنها آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی، بلکه کشورهای اروپایی که خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستند خواهان تجدیدنظر در سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی هستند اما رهبران جمهوری اسلامی تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده‌اند.

در پنجمین اجلاس دوره جدید مجلس خبرگان قرار بود سران سه قوه حضور داشته باشند اما حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در آن شرکت نکرد.

عدم حضور روحانی در این نشست ‌حاشیه‌هایی را برای او ایجاد کرد. محمد مؤمن، عضو مجلس خبرگان رهبری در این‌باره گفت: «از رؤسای قوا دعوت کردیم که حضور پیدا کنند که رئیس‌جمهور گفت وقت ندارد.»

یک منبع آگاه نزدیک به دولت که نام او منتشر نشد، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت این رویداد که رئیس‌جمهور در اجلاس خبرگان شرکت کند در عرف جمهوری اسلامی نبوده و در ادوار گذشته رئیس‌جمهور میزبان خبرگان رهبری بوده است. او گفت: «حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور پیرو همان سنت ۲۰ ساله است و دلیلی برای حضور رئیس‌جمهور در اجلاس خبرگان رهبری وجود ندارد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.