ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع ایران: به قول رهبری، جایگاه چین در سیاست خارجی تهران یگانه است

حاتمی در پایان سفر دو روزه‌اش به پکن گفت ایران و چین نسبت به «بحران‌آفرینی‌های آمریکا در جنوب و شرق آسیا نگرانند و در این سفر هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم.»

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران شنبه هشتم سپتامبر / ۱۷ شهریور در آخرین روز سفرش در پکن با معاون فرمانده کل قوای چین دیدار کرد. دیدار حاتمی با ژانگ یو شیا در راستای تقویت «شراکت راهبردی دو کشور در بخش دفاعی» توصیف شده است.

عکس یادگاری هیأت‌های نظامی ایران و چین در جریان دیدار امیر حاتمی از پکن، هشتم سپتامبر ـ منبع: ایرنا

وزیر دفاع ایران پنج‌شنبه شب در رأس هیأت نظامی بلندپایه‌ای به چین سفر کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، حاتمی در دیدار شنبه با ژانگ یو شیا به تندی از سیاست‌های ایالات متحده انتقاد کرد. شیا معاونت کل کمیسیون مرکزی نظامی چین را عهده‌دار است.

وزیر دفاع ایران در این دیدار آمریکا را به «نقض مقررات بین‌المللی، راه‌اندازی جنگ تجاری، و بی‌توجهی به معاهدات» متهم کرد. او گفت این اقدامات آمریکا «خلاف نظم و امنیت عمومی» هستند.

حاتمی در پایان سفرش پیش از خروج از چین بار دیگر مدعی شد که هر دو کشور نسبت به «بحران‌آفرینی‌های آمریکا در جنوب و شرق آسیا نگرانند و در این سفر هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم.»

حاتمی در نشست با ژانگ یو شیا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را گواه سخنان خود دانست. برجام اکنون با خروج ایالات متحده از آن در اردیبهشت / مه امسال در معرض خطر قرار گرفته. روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا، دیگر امضاکنندگان این قرارداد خواهان حفظ آن هستند. اما تهران که هنوز به این توافق علی‌رغم بازگشت نخستین دور تحریم‌های ایالات متحده وفادار مانده است، می‌گوید تنها در صورت برآورده‌شدن منافعش برجام را حفظ خواهد کرد.

پکن تاکنون چندین بار گفته است که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند. آمریکا نیز تهدید کرده است که هر کشوری، از جمله چین به خاطر ادامه روابط اقتصادی با ایران می‌تواند در معرض تحریم قرار بگیرد.

جایگاه «یگانه» چین

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود که چین نقشی اساسی در حفظ برجام دارد. امیر حاتمی نیز شنبه در دیدار با معاون فرمانده کل قوای چین به نقل از علی خامنه‌ای، رهبر ایران بر این نکته صحه گذاشت: «مضمون اظهارات معظم له، یگانه بودن جایگاه چین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.»

او از حمایت چین از دولت بشار اسد در سوریه نیز تشکر کرد. حاتمی دو هفته پیش به سوریه سفر کرده بود. دولت دمشق در آستانه حمله‌ای گسترده به ادلب، آخرین استان تحت کنترل شورشیان در سوریه هستند. قدرت‌های غربی نسبت به عواقب این حمله هشدار داده‌اند.

به گزارش ایرنا، این دو مقام بلندپایه نظامی ایران و چین بر ضرورت اجرایی کردن «بیانیه جامع شراکت راهبردی دو کشور در بخش دفاعی» تأکید کردند.

حاتمی با همتای چینی‌اش، وی فنگ هه نیز دیدار داشت. هر دو طرف در آن جلسه نیز بر توسعه همکاری‌های دفاعی تأکید کردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز ۱۸ خرداد پس از خروج آمریکا از برجام به چین سفر کرد و در اجلاس شانگهای برای نزدیک‌ترشدن به کشورهای جنوب و شرق آسیا رایزنی‌هایی انجام داد.

اما ایران برای حفظ چین به عنوان متحد امتیازهایی به این کشور داده است. علاوه بر توسعه میدان‌های نفتی پس از خروج شرکت فرانسوی توتال در هراس از تحریم‌های آمریکا، چین مجوز ماهیگیری در آب‌های عمیق جنوب ایران را دریافت کرده است.

چین بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران است و روزانه حدوداً ۶۵۰ هزار بشکه نفت می‌خرد؛ چیزی معادل ۷ درصد کل واردات نفت خام چین. بر اساس قیمت کنونی نفت در بازار، چین سالانه ۱۵ میلیارد دلار نفت از ایران وارد می‌کند.

آمریکا و چین در جنگ تجاری با یکدیگر نیز به سر می‌برند. تاکنون مذاکرات این دو قدرت جهانی برای پایان‌دادن به اختلافات تجاری به نتیجه نرسیده است. واشنگتن چین را به نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی نیز متهم کرده.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران، امیر حاتمی در آخرین روز سفرش از مرکز آموزش فضانوردان و چند مرکز نظامی و صنعتی چین در پکن نیز دیدار کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • xxx

    از عزیزان نیروی هوایی بپرسید که چین چطور در فروش تجهیزات ضد هوایی ما رو سرکار گذاشته بود ... یگانه؟