ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنگنه: اگر ترامپ می‌خواهد قیمت نفت بالا نرود در خاورمیانه دخالت نکند

وزیر نفت جمهوری اسلامی ترامپ را عامل بالارفتن قیمت نفت و بی‌ثباتی در بازار دانست. برایان هوک گفته آمریکا پیش از تحریم نفتی ایران نسبت به کسری بازار نفت مطمئن خواهد شد.

در حالی‌که برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته که این کشور پیش از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران وضعیت بازار جهانی نفت را در نظر خواهد گرفت، وزیر نفت جمهوری اسلامی می‌گوید دونالد ترامپ باعث بالارفتن قیمت نفت و بی‌ثباتی در بازار نفت می‌شود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران چهارشنبه ۴ مهر در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا باعث بالارفتن قیمت نفت و بی‌ثباتی در بازار است اما اوپک را متهم به این کار می‌کند در حالی که اوپک تمام ظرفیت خود را به کار گرفته است.»

زنگنه افزود: «ترامپ تلاش می‌کند تا صادرات نفت ایران را به‌طور جدی کاهش دهد و از طرفی می‌خواهد قیمت نفت بالا نرود، این دو با هم نمی‌شود.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر درخواست خود از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را تکرار کرد و گفت: «ما از کشورهای اوپک می‌خواهیم بالا بردن قیمت را متوقف کنند و شروع به پایین آوردن قیمت کنند. آن‌ها باید از حالا به بعد به محافظت نظامی‌ ما از آن‌ها کمک مالی قابل توجهی کنند.»

ترامپ تأکید کرد که «کشورهای اوپک مانند همیشه از بقیه جهان سوءاستفاده می‌کنند. ما از بسیاری از این کشورها به رایگان دفاع می‌کنیم و آن‌ها با بالا بردن قیمت نفت از ما سوءاستفاده می‌کنند. خوب نیست.»

او پیش از این نیز دو بار در توئیتر از اوپک خواسته بود تا با تولید بیشتر نفت مانع از افزایش قیمت آن در بازار جهانی شوند.

وزیر نفت ایران در این‌باره گفت: «اگر ترامپ می‌خواهد قیمت نفت بالا نرود و بازار بی ثبات نشود، دست از دخالت‌های بی‌جا و تنش‌زا در منطقه مهم خاورمیانه بردارد و مانع از تولید و صادرات نفت ایران نشود.»

ترامپ در سخنان خود در مقر سازمان ملل یک بار دیگر از ایران و نقش این کشور در خاورمیانه انتقاد کرده و گفته بود که از ۴ نوامبر / ۱۳ آبان تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال می‌شود تا مانع از صادرات نفت ایران شود. او از تمام کشورها خواست تا ایران را منزوی کنند.

سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل نشست اعضای باقی مانده در برجام نیز برگزار شد و در بیانیه پایانی آن وعده داده شد که اقدامات مشخص و مؤثری برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران، و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی را پیگیری کنند. یک ساز و کار ویژه که از آن به عنوان سویفت دوم نام برده می‌شود و آلمان هم نخستین بار آن را پیشنهاد داده بود در دستور کار قرار گرفت و گفته شد که این ساز و کار ویژه بر اساس معاملات پایاپای نفت در برابر خدمات به اجرا در خواهد آمد.

بیژن زنگنه می‌گوید مسئله صادرات نفت که از سوی کشورهای باقی مانده در برجام مطرح شده باید دو طرفه به‌اجرا گذاشته شود. او گفت: «به نظر من آن‌ها اراده سیاسی برای این کار دارند. فکر می‌کنم این اقدام انجام خواهد شد و برداشت من این است که اروپایی‌ها جدی هستند.»

در همین حال، روز گذشته، سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر، برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که که واشنگتن قبل از آن‌که تحریم‌های نفتی علیه ایران را در روز ۴ نوامبر / ۱۳ آبان به‌اجرا در آورد اطمینان حاصل خواهد کرد که وضعیت بازار نفت مناسب باشد.

در اجلاس کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) – غیراوپک (JMMC) با ریاست عربستان سعودی که یکشنبه ۲۳ سپتامبر / یکم مهر در الجزایر برگزار شد، درخواست دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تولید نفت رد شد. عربستان سعودی و روسیه گفتند که افزایش تولید نفت در شرایط کنونی ضرورتی ندارد. این تصمیم باعث شد تا قیمت نفت باز هم افزایش یافت.

زنگنه می‌گوید: «به نظر من در حال حاضر کسی توان بیشتری برای تولید ندارد و اگر هم حرف می‌زنند، به قول ایرانی‌ها برای خودشان می‌گویند.»

ایران از آن بیم داشت که کشورهای امضاکننده توافق اوپک، در الجزایر تصمیم بگیرند به‌منظور حفظ قیمت نفت کمبود نفت ایران را با افزایش تولید خود در بازار جهانی جبران کنند. روسیه و عربستان سعودی بارها از این موضع صحبت کرده بودند اما در اجلاس این تصمیم را نگرفتند.

بیژن زنگنه پیش از اجلاس الجزایر در مصاحبه‌ای وضعیت کنونی اوپک را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود برخی کشورهای عضو اوپک در جهت انحلال آن و تمکین به خواسته‌های آمریکا عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.