ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر اردوغان به کلن آلمان به تنش در این شهر انجامید

اردوغان شنبه برای افتتاح مسجد مرکزی کلن به این شهر رفت. او پیش از این سفر با صدراعظم آلمان در یک صبحانه کاری بر سر روابط دو جانبه و وضعیت سوریه مذاکره کرده بود.

صدها تن در شهر کلن آلمان گرد هم آمدند تا به بازدید رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از این شهر اعتراض کنند. حامیان او نیز در خیابان‌ها گرد آمدند. اردوغان پیش از سفر به کلن با صدراعظم آلمان در یک صبحانه کاری حاضر شد.

حامیان اردوغان در نزدیکی مسجد مرکزی کلن، ۲۹ سپتامبر ـ عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، اردوغان شنبه ۲۹ سپتامبر / هفتم مهر برای افتتاح مسجد مرکزی کلن به این شهر رفت. این مسجد را «اتحادیه ترکی‌ـ‌اسلامی برای مسائل دینی»، یک گروه اسلامی که با آنکارا رابطه دارد، ساخته است.

معترضان به سیاست‌های اردوغان در ترکیه علیه او تظاهرات برپا کردند. حامیان اردوغان نیز در نزدیکی مسجد با تکان‌دادن پرچم‌های ترکیه و در دست داشتن تصاویر او به انتظار ایستادند.

برخی خبرنگاران از بروز درگیری‌هایی در کلن خبر داده‌اند. در یک ویدئوی منتشرشده، افراد خانه‌ای که پارچه‌نوشته‌ای با مضمون «از اردوغان استقبال نمی‌کنیم» از پنجره آویزان کردند، به دلیل دخالت حامیان خشمگین اردوغان وادار به مخفی‌کردن آن شدند. گزارش‌هایی از تلاش چندین مرد مسلح به چاقو برای ورود به این خانه منتشر شد.

— Golineh Atai (@GolinehAtai) September 29, 2018

خبرنگاران از حضور محافظان خصوصی ترکیه در خیابان‌های کلن خبر داده‌اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع اعتراض کرده‌اند. محافظان اردوغان در جریان سفر او به واشنگتن به تظاهرکنندگان کرد مخالف رئیس‌جمهوری ترکیه حمله کرده بودند. این موضوع به جنجال جدیدی در روابط بین آمریکا و ترکیه انجامید.

چندین هزار تن نیز جمعه‌شب به سفر اردوغان به برلین تظاهرات کردند.

اردوغان برای کاستن از تنش‌ها بین ترکیه و آلمان به این کشور سفر کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه در رأس هیأتی بلندپایه با حضور وزیران خارجه، صنعت و فناوری و خزانه‌داری به آلمان آمده است.

او شنبه‌صبح با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک مراسم صبحانه کاری شرکت کرد. در دومین دیدار رهبران دو کشور در سفر سه‌روزه اردوغان، موضوعات مختلفی از جمله وضعیت سوریه به بحث گذاشته شد.

در نشست خبری پس از دیدار روز جمعه دو طرف، مرکل نسبت به افزایش همکاری بین آلمان و ترکیه در زمینه اقتصاد و انرژی و مسائل امنیتی علی‌رغم برخی «اختلاف‌های عمیق» ابراز امیدواری کرده بود.

صدراعظم آلمان اعلام کرد که شنبه صبح با اردوغان درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای، از جمله وضعیت سوریه و دورنمای صلح در ادلب، آخرین استان تحت کنترل شورشیان مذاکره می‌کنند. بحث آزادی چند شهروند آلمانی زندانی در ترکیه نیز به این صبحانه کاری موکول شد.

رابطه پرتنش آنکارا و برلین

تنش بین ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا، به‌ویژه آلمان پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ بالا گرفت. اتحادیه اروپا دولت ترکیه را به نقض دموکراسی و حقوق بشر متهم کرد. اردوغان نیز آلمان را به دلیل پناه‌دادن به مخالفان کرد حامی «تروریسم» خواند.

رئیس‌جهوری ترکیه حتی حکومت فعلی آلمان را با آلمان دوران نازی مقایسه کرده بود. یک مجسمه طلایی از اردوغان نیز در شهر وایزبادن آلمان برپا شد که دستش را شبیه به سلام نازی بالا برده بود. پس از آنکه معترضان روی آن نوشتند «هیتلر ترکیه»، مجسمه برچیده شد.

نشست خبری این دو به صحنه اعتراض به نبود آزادی بیان در ترکیه بدل شد. اردوغان اما هر گونه دخالت در کار دستگاه قضائی ترکیه را محکوم کرد و گفت نظام قضائی ترکیه مستقل است، حتی اگر احکام آن باب میل او نباشد.

پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶، دولت ترکیه مقررات وضعیت اضطراری اعلام کرد، بیش از ۱۵۰ هزار کارمند بخش‌های مختلف را از کار اخراج و ۷۷ هزار تن را در دادگاه‌ها محکوم شناخت.

آزادی بیان نیز به شدت سرکوب شد. گزارشگران بدون مرز ترکیه را از جمله کشورهایی می‌دانند که بیشترین روزنامه‌نگاران زندانی در جهان را دارد. به‌گفته گزارشگران بدون مرز، پس از کودتای نافرجام بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار بازداشت، حدود ۱۵۰ رسانه تعطیل و بیش از ۷۰۰ کارت مطبوعاتی باطل شد. اروپا بارها در این‌باره به ترکیه هشدار داد.

ترکیه می‌گوید فتح‌الله گولن، روحانی ناراضی ساکن آمریکا در پس این کودتای ناموفق قرار داشت. گولن تکذیب کرده است. اما ترکیه از آلمان خواسته است که فعالیت جنبش گولن را در آن کشور ممنوع اعلام کند. مرکل در نشست خبری در پاسخ به این درخواست گفت که به مدارک بیشتری برای این کار نیاز دارد.

حمله به عفرین، یکی از کانتون‌های کردها در شمال سوریه و ادامه سرکوب مخالفان کرد پس از ۲۰۱۵ و شکست مذاکرات صلح با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) ترکیه را با فشارهای بیشتر از سوی اروپا روبه‌رو کرد.

با این حال با بروز مشکلات اقتصادی ترکیه، کاهش ارزش لیر تا بیش از ۴۰ درصد و افزایش تورم، این کشور بار دیگر به اروپا و به‌ویژه مهم‌ترین شریک خود آلمان روی آورده است.

در ترکیه بیش از ۷۰۰۰ شرکت آلمانی فعالیت دارند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    حاکمیتی که توان حل مشکلاتش را در داخل کشور نداشته باشد، یا ناتوان است، یا آن کشور را با دیکتاتوری اداره می‌کند. در حال حاضر معدود کشورهایی هستند که همچون جمهوری اسلامی در ایران با استبداد مردم را کنترل می‌کنند. شاهد بودیم که چگونه هاشمی شاهرودی رئیس پیشین قوه قضاییه همچون دزدان از بیمارستانی در آلمان فرار کرد! اردوغان باید مشکلات مردمش را حل کند وگرنه دیر یا زود به سرنوشت و بن بست جمهوری اسلامی دچار خواهد شد. نکته بعدی، سخنی داشتم با دوستانی که مرتباً به این سایت رادیو زمانه مراجعه می‌کنند و بعضاً هم انسانهای باسوادی هستند که خود را دوستدار ایران و ایرانی معرفی می‌کنند: دیده می شود که برای موضوعی دست چندم از موضوعات و مشکلات کشور یا مقاله ای فلسفی یا ادبی و یا برای وفات شخصی نزدیک به 50 کامنت نوشته می شود، اما دریغ از نوشتن کامنتی برای هموطنی که در زندان است، یا برای مادر و پدری که در زندان هستند!!! *** تو کز محنت دیگران بی غمی،، نشاید که نامت نهند آدمی! این کامنت‌هاست که به دیکتاتور پیغام می‌رساند که: مواظب اعمال و رفتارت باش، ما مردم بیداریم و مخالف تو هستیم!! این کمترین دینی است که می‌توانید به مردم و کشورتان ادا کنید، دستکم آن را دریغ نکنید!