ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت نفت برنت به بالاترین حد در چهار سال اخیر رسید

با نزدیک شدن تحریم‌‌های نفتی آمریکا علیه ایران، قیمت نفت خام برنت به بالاترین حد خود از نوامبر ۲۰۱۴ رسید. برخی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار افزایش یابد.

در حالی که تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، سومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک، در ماه آینده میلادی به‌اجرا گذاشته می‌شود، قیمت نفت خام برنت به بالاترین حد خود از ماه نوامبر ۲۰۱۴ رسید.

نفت خام برنت بامداد دوشنبه یکم اکتبر / ۹ مهر با افزایش ۳۶ سنتی به قیمت آن، به بشکه‌ای ۸۳,۰۹ دلار رسید و ۰,۴ درصد از آخرین قیمت آن بیشتر شد. نفت خام سبک آمریکا نیز ۶۰ سنت افزایش قیمت داشت و به بشکه‌ای ۶۹ دلار و ۱۳ سنت رسید.

نفت سبک وست تگزاس اینترمیدیت نیز ۱۹ سنت یا ۰,۳ درصد افزایش قیمت داشت و بشکه‌ای به ۷۳,۴۴ دلار رسید.

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) با ایران در ۱۸ اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران را به‌دنبال داشت. دور اول تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از ۱۵ مرداد / ۶ اوت آغاز شد و دور دوم که بیشتر تحریم‌های نفتی را شامل می‌شود از ۴ نوامبر / ۱۳ آبان به‌ اجرا در خواهد آمد.

ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) است و آمریکا از متحدان خود خواسته است تا واردات نفت خود از ایران را تا تاریخ تحریم‌های دوم به صفر برسانند.

بازار جهانی خود را برای افزایش بیشتر قیمت نفت آماده می‌کند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر روی بازار تاثیر می‌گذارد. ساینوپک، شرکت نفت و گاز چینی، اعلام کرد که نفت خام ایران در نیمه اول ماه جاری میلادی به نصف کاهش می‌یابد. چین بزرگترین خریدار نفت ایران در جهان است.

گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (ANZ) دوشنبه یکم اکتبر / ۹ مهر اعلام کرد که «قیمت نفت را ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه در نظر می‌گیرد».

ادوارد بل، یکی از کارشناسان بانک «امارات ان‌بی‌دی» می‌گوید: «اگر پالایشگاه‌های چینی بهتر از پیش‌بینی‌ها خود را با تحریم‌های آمریکا منطبق کنند، عدم تعادل بازار احتمالاً حتی بیشتر هم خواهد شد.»

این در حالی است که براساس آمارهای وزارت اقتصاد ژاپن میزان وارات نفت خام این کشور از ایران نیز در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد افزایش یافته است. بر این اساس در ماه اوت، ژاپن روزانه ۱۷۷ و ۴۷۵ بشکه نفت خریده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه گذشته در تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در مورد راه‌کارهایی برای حفظ عرضه کافی نفت، زمانی که صادرات ایران با تحریم‌ها مواجه شد، صحبت کرد.

در اجلاس اخیر کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) – غیراوپک (JMMC) با ریاست عربستان سعودی در الجزایر، درخواست ترامپ مبنی بر افزایش تولید نفت رد شد. عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند که افزایش تولید نفت در شرایط کنونی ضرورتی ندارد.

با این حال بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید اوپک توانایی تولید بیش از حد کنونی را ندارد.

روز دوشنبه علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت اعلام کرد که «ایران هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت ندارد.»

کاردر گفت: «شرکت ملی نفت ایران به همه درآمدهای نفتی خود دسترسی دارد و حتی امسال با افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت خام نیز روبه‌رو بوده‌ایم.»

استفان ایونز، سرپرست بخش تجارت آسیا و اقیانوس آرام در شرکت «اواندا» در سنگاپور می‌پرسد: «حتی اگر عربستان سعودی درخواست آمریکا را اجابت کند ظرفیت آزاد آن تا چه حد خواهد بود؟»

او می‌افزاید: «با تحریم‌های ۴ نوامبر ما به‌زودی شاهد کاهش حدود ۱,۵ میلیون بشکه‌ای نفت ایران در روز خواهیم بود. اگر بازار حس کند که ظرفیت عربستان سعودی ۱۰,۵ میلیون بشکه است قیمت نفت منطقاً به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار خواهد رسید.»

با افزایش قیمت نفت، نگرانی‌ها در مورد تأثیرات تورمی آن بر رشد تقاضا، به‌ویژه در بازارهای نوظهور آسیا به‌وجود خواهد آمد. در این کشورها با کاهش ارزش پول ملی بر هزینه‌های بالای واردات سوخت نیز افزوده می‌شود.

با در نظر گرفتن اختلافات تجاری بین آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ، به‌ویژه چین، رشد اقتصادی تا سال ۲۰۱۹ ممکن است فرسایش یابد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    اگر زمستانی سرد در پیش باشه چه بسا قیمتها خیلی بیشتر بالا بره.