ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ژیلا مساعد، شاعر ایرانی در تبعید به عضویت آکادمی نوبل درآمد

کارل گوستاو پادشاه سوئد موافقت خود را با عضویت ژیلا مساعد و اریک ام رانسون در آکادمی نوبل اعلام کرد.

آکادمی نوبل در سوئد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ژیلا مساعد، شاعر ایرانی به عضویت آکادمی سوئد درآمد. کارل گوستاو پادشاه سوئد موافقت خود را با عضویت ژیلا مساعد و اِریک ام رونه‌سوُن در آکادمی نوبل اعلام کرد.

ژیلا مساعد: عضو تازه آکادمی نوبل

نوامبر گذشته به دنبال اوج‌گیری کمپین «می‌تو» در سوئد، ۱۸ زن، ژان کلود آرنالت، یکی از شخصیت‌های شناخته شده فرهنگی در سوئد را به آزار جنسی متهم کردند .۵ عضو آکادمی نوبل از جمله سارا دنیوس که رییس هیات انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات در آکادمی سوئد بود در واکنش به این رسوایی استعفا دادند و آکادمی نوبل را با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه کردند. اکنون آکادمی سوئد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که ژیلا مساعد، شاعر ایرانی را به همراه اِریک ام رونه‌سوُن، حقوق‌دان و نویسنده سوئدی به عضویت آکادمی درآورده است.

جمعه ۵ اکتبر/ ۱۳ مهر کارل گوستاو پادشاه سوئد موافقت خود را با عضویت ژیلا مساعد و اِریک ام رونه‌سوُن در آکادمی نوبل اعلام کرد.

ژیلا مساعد، (متولد ۱۳۲۷در تهران) شاعر و نویسنده ایرانی ساکن یوتبوری سوئد است. از او ۵ کتاب، از جمله مجموعه‌ای از تازه‌ترین اشعارش به سوئدی منتشر شده است.

مساعد به عنوان نویسنده سال ۲۰۱۳ در غرب سوئد برگزیده ‌شد. او این جایزه را در مراسم ویژه‌ای در یوتبوری دریافت کرد. دلیل اهدای این جایزه به ژیلا مساعد از جمله صراحت کم‌نظیر او در بیان آنچه که شرایط و موقعیت حاشیه‌ای تبعید نامیده شده، عنوان شده‌ است.

از ژیلا مساعد تاکنون دو شعر در رادیو زمانه منتشر شده است: «از آسمان کوفته خواهد بارید» و «آن شب‌های مردنی».

پس از استعفای ۵ عضو آکادمی نوبل در پی ماجرای سوءاستفاده جنسی همسر یکی از اعضای کمیته نوبل ادبیات، پادشاه سوئد قوانین عضویت در آکادمی نوبل را تغییر داد. تا پیش از آن، افرادی که از آکادمی نوبل استعفا می‌دادند عملا تنها صندلی خود را ترک کرده و غیرفعال می‌شدند. بر اساس قانون تازه‌ای که پادشاه سوئد ابلاغ کرد این امکان به وجود آمد که اشخاص تازه‌ای جایگزین اعضای مستعفی و غایب آکادمی نوبل شوند.

در سال ۱۷۸۶ گوستاف سوم آکادمی نوبل را بنیان گذاشت. اعضای آکادمی نوبل کارمند دولت سوئد نیستند و فقط پادشاه سوئد می‌تواند آن‌ها را برکنار یا با اشخاص دیگری جایگزین کند.

آکادمی علوم نوبل ۴ مه/ ۱۳ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ اهدا نخواهد شد. آکادمی سوئد در این بیانیه اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۹ به دو نویسنده نوبل ادبی می‌دهد. نویسنده سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۹ به طور همزمان.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فريده جلايى فر تبريزى

    خانم مساعد از صميم قلب تبريك مى گويم ، من كتاب " غزالان چالاك ...." شما را به اسپانيولى تر جمه كردم برايتان بهترين ها را ارزو دارم فريده جلايى فر _تبريزى

  • آن شب

    دیشب زاییدم بیست وچهار هزار مرد با جمجمه هایی کوچک شاید هم دیشب نبود شبی بود که درهای زمان به روی زمین گشوده شد انجا سر پیچ غریب و نا آزموده ی ازلی بود که سر از توّهم پر شد پسرانم به بیابان زدند با مغز های کوچک محدود گرسنه تنها و دیوانگی را نامی تازه دادند فردا شب همه را بخاک خواهم سپرد منتظر باشید با بیل بیایید با ردایی از ذ کاوت به بیابان به صحرا به دشت به کوه همه را باید چال کنیم . دلتنگ دخترانی هستم که در آن شب مینایی نزاییدم. ۲۰۰۶.۱۱.۱۹

  • پرتو نوری علا

    خانم ژیلا مساعد عزیز! عضویت شما را در آکادمی نوبل تبریک می گویم.

  • منتقد

    آکادمی نوبل در شاخه ی ادبیات به غایت ضعیف، سیاسی و نوکر مابانه عمل می کند. مشکل این آکادمی در رسوایی های جنسی اش نیست. در بی سوادی، جهت مند بودن و دستور پذیری اش است. در نادیدن از سر عمد، ناآگاهی و نابخردیِ جویس ها، ریتوسس ها، کافکاها، کوندراها، آدونیس ها، هدایت ها، پروست ها، تولستوی ها و دیگران است. نوبل ادبیات اعتبار خود را از کجا آورده است؟ از چرچیل؟ کیپلینگ؟ یا دیلن؟ بی شک اگر بزرگانی همچون گونار اکلوف روزگاری رئیس این آکادمی نبودند در این میان حتی نام هایی چون نام الیوت نیز دیده نمی شد.