ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل اوپک: بازار سرشار است از نفت خام

آمریکا به اوپک فشار آورده تا با افزایش تولید، قیمت نفت در بازار جهانی را کاهش دهد. دبیرکل اوپک اما می‌گوید این سازمان بر توافق ژوئن پایبند است و دلایل افزایش قیمت نفت خارج از اوپک است.

اوپک می‌گوید که نفت به خوبی در بازار جهانی ذخیره شده و از اشباع آن در سال آینده نگران است. دبیرکل اوپک می‌گوید تولیدکنندگان عضو این سازمان عجله‌ای در تغییر توافق ماه ژوئن خود که در آن میزان تولید نفت را افزایش داده بودند ندارند. محمد بارکیندو معتقد است که دلایل افزایش قیمت نفت را باید در خارج از اوپک جست‌وجو کرد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک

قیمت نفت در سال جاری به‌دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران افزایش یافته و صادرات نفت سومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را کاهش داده است. قیمت نفت برنت در هفته گذشته به بشکه‌ای ۸۶,۷۴ دلار رسید که بالاترین قیمت آن از سال ۲۰۱۴ بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که قصد دارد صادرات نفت ایران را متوقف کند در ماه‌های اخیر بارها از کشورهای عضو اوپک، به‌ویژه عربستان سعودی خواسته است تا برای مقابله با افزایش قیمت نفت، هر چه سریع‌تر تولید نفت خود را افزایش دهند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک پنج‌شنبه ۱۱ اکتبر / ۱۹ مهر در کنفرانس «نفت و پول» لندن به‌شکلی تلویحی به این درخواست ترامپ پاسخ داد و گفت عوامل غیراساسی بسیاری بر بازار نفت تأثیر گذاشتند که فراتر از کنترل تولیدکنندگان نفت بودند.

دبیرکل اوپک در این نشست گفت: « بازار به کمبود عرضه احتمالی [نفت] واکنش نشان داده است. بازار همچنان به خوبی تأمین می‌شود.»

محمد بارکیندو در ارتباط با تعادل عرضه و تقاضا در سال آینده گفت: «پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۱۹ به‌طور واضح نشان از بازسازی احتمالی انبارهای ذخایر دارند.»

اوپک روز پنج‌شنبه پیش‌بینی‌های خود از عرضه و تقاضای بازار نفت در سال آینده را ارائه داد. با توجه به چالش‌های اقتصادی مانند اختلافات تجاری و بازارهای نوظهور براساس برآوردها تقاضا برای سال آینده بیش از عرضه خواهد بود.

کارشناسان نفتی و برخی از اعضای اوپک می‌گویند یکی از عوامل افزایش قیمت نفت اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران بوده است. دبیرکل اوپک در این‌باره می‌گوید: «بازار [نفت] در حال حاضر عمدتاً متأثر از تصمیماتی بوده که در جای دیگر - خارج از اوپک و خارج از کشورهای غیراوپک گرفته شده است.»

اعضای اوپک و چند کشور غیراوپک (بدون آمریکا) ۲۲ ژوئن / ۱ تیر سال جاری توافق کردند که تولید روزانه نفت خام را از ابتدای ژوئیه ۲۰۱۸ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند. کشورهای همراه با پیمان کاهش تولید که از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شد نیز ۴۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر از قبل تولید خواهند کرد.

گزارش اوپک نشان می‌دهد که تولیدات این سازمان در ماه سپتامبر از ۱۳۲ هزار بشکه در روز به ۳۲،۷۶ بشکه در روز افزایش داشته که بالاترین حد آن در سال جاری بوده است.

دبیرکل اوپک گفت: «ما به تصمیمی که در ماه ژوئن گرفتیم وفادار می‌مانیم.»

در اجلاس اخیر کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) – غیراوپک (JMMC) با ریاست عربستان سعودی در الجزایر، درخواست ترامپ مبنی بر افزایش تولید نفت رد شد. عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند که افزایش تولید نفت در شرایط کنونی ضرورتی ندارد.

محمد بارکیندو گفت تولیدکنندگان نفت نسبت به افزایش ظرفیت تولید خود نگران هستند، امری که توانایی آن‌ها برای جبران کمبود ناگهانی عرضه را کاهش می‌دهد. او با توجه به کاهش مداوم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت که ناشی از رکود اقتصادی است که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، درباره ظرفیت اضافی گفت: «ما بسیار نگران هستیم».

اوپک و کشورهای متحد آن نشست بعدی خود را در ماه دسامبر برگزار خواهند کرد تا تصمیمات مربوط به سال آینده را بگیرند.

بر اساس گزارش اوپک، ایران در ماه سپتامبر ۳،۴۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۱۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه اوت کمتر است.

وضعیت نفتی ایران در حالی است که آمریکا هنوز تحریم‌های نفتی خود علیه جمهوری اسلامی را به‌اجرا نگذاشته است. این تحریم‌ها قرار است از ۱۴ آبان به‌ اجرا در آید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.