ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته‌شدن ۷ فلسطینی؛ حلقه محاصره غزه تنگ‌تر می‌شود

قطر به تازگی ارسال محموله‌های سوخت به غزه را آغاز کرده بود. وزارت دفاع اسرائیل اما در واکنش به اعتراض‌‌های غزه دستور توقف ورود سوخت و کاهش منطقه ماهیگیری غزه را صادر کرد.

اعتراض ساکنان نوار غزه در حصار مرزی با اسرائیل همچنان قربانی می‌گیرد. اسرائیل که در برابر معترضان از گلوله جنگی استفاده می‌کند، در واکنش به اعتراض‌ها ورود سوخت به غزه را ممنوع کرد.

صحنه‌ای از اعتراضات ۱۲ اکتبر؛ اسرائیل در واکنش ورود سوخت به غزه را متوقف کرده ــ عکس:‌AFP

مقام‌های بهداشتی غزه اعلام کردند که سربازان اسرائیلی در جریان اعتراض‌های جمعه ۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر هفت فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند. حدود ۱۴۰ تن دیگر نیز مجروح شدند.

اسرائیل اما می‌گوید سربازانش به گروهی از فلسطینیان حمله کردند که با یک «بمب» حصار مرزی را شکستند و قصد ورود به خاک اسرائیل را داشتند.

حدود ۱۴ هزار فلسطینی معترض در تظاهرات جمعه ۱۲ اکتبر حضور داشتند.

شمار فلسطینیان کشته‌شده از آغاز «راهپیمایی عظیم بازگشت»‌ از ۳۰ مارس تا کنون به بیش از ۲۰۰ تن رسیده است. در این مدت تنها یک سرباز اسرائیلی کشته شده.

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، اسرائیل را به دلیل استفاده از گلوله جنگی و خشونت «غیرمتناسب» به نقد کشیده‌اند. اما دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرا این اتهام را رد کرده و گفته که از «رویه‌های عملیاتی استاندارد» در مقابله با «شورش» پیروی می‌کند.

معترضان فلسطینی خواهان دستیابی به حق بازگشت به سرزمین مادری هستند. صدها هزار فلسطینی از ۱۹۴۸، سال اعلام تشکیل دولت اسرائیل وادار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. اما اسرائیل می‌گوید که جنبش فلسطینی «حماس» مسئول سازماندهی این اعتراضات است.

حماس این ادعا را رد کرده است. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر حماس جمعه در جریان بازدید از استانبول ترکیه گفت که هیأت همراه او در حال رایزنی با قطر، مصر و سازمان ملل برای «بازگرداندن آرامش در ازای رفع محاصره» است.

باریکه غزه محل زندگی دو میلیون فلسطینی است و ۱۲ سال در محاصره اسرائیل قرار دارد. اسرائیل ورود و خروج به این باریکه را شدیداً کنترل می‌کند. ساکنان آن از فقر شدید و فقدان و تخریب زیرساخت‌های اساسی رنج می‌برند.

قطع ورود سوخت به غزه

اویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور قطع فوری واردات سوخت به غزه را صادر کرده است. در این بیانیه آمده است:

«اسرائیل تحمل نخواهد کرد که تانکرهای سوخت مجوز ورود به غره را داشته باشند اما ترور و خشونت علیه سربازان ارتش اسرائیل و شهروندانش اعمال شود.»

غزه از پنج‌شنبه محموله‌های سوخت از قطر دریافت می‌کرد تا بحران معیشتی در این باریکه تخفیف یابد و از تشدید خشونت‌بار تنش‌ها جلوگیری شود. یکی از منابع تولید برق برای غزه نیروگاه‌هایی است که با سوخت کار می‌کنند.

اما اسرائیل با اشاره به استفاده معترضان از بادبادک‌ها و وسیله‌های دست‌ساز آتش‌زا دستور توقف ورود سوخت را داد.

اسرائیل همچنین منطقه ماهیگیری غزه،‌ یکی از مهم‌ترین منابع معیشتی ساکنان این باریکه را از ۹ مایل دریایی به ۶ مایل دریایی کاهش داد.

وزارت دفاع اسرائیل ابتدای مردادماه نیز برای چندین روز از ورود محموله‌های سوختی، از جمله نفت و گاز به نوار غزه جلوگیری کرد و منطقه ماهیگیری را به ۳ مایل دریایی کاهش داد. اما این تمهیدات به توقف اعتراض‌ها نینجامید.

سازمان ملل چندی پیش در گزارشی هشدار داد که غزه پس از ۱۱ سال محاصره اسرائیل به وضعیتی «فاجعه‌بار» درافتاده و با یک «بحران انسانی» روبرو است.

    شمار کشته‌شدگان این اعتراض‌ها از شش تن به هفت تن افزایش یافت.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.