ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: نگاهمان به شرق باشد نه به غرب

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید وضعیت کشور در مجموع بد نیست. او می‌گوید «نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد».

رهبر جمهوری اسلامی از «نخبگان کشور» خواست تا نگاه خود را نه به غرب که به شرق معطوف کنند. او وضعیت کنونی کشور را بد ندانست و گفت به رغم مشکلات، «بیگانگان» تصویر منفی از ایران ارائه می‌دهند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با «نخبگان کشور»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۵ مهر در دیدار با «نخبگان کشور» با تأکید بر «ضرورت ارتباط علمی با کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند»، گفت: «این‌گونه کشورها عمدتاً در آسیا هستند، بنابراین باید نگاهمان به شرق باشد نه به غرب، ضمن این‌که نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد.»

او پیش از این نیز بارها از بی‌اعتمادی به کشورهای غربی و اروپایی سخن گفته بود، از جمله در مذاکرات هسته‌ای و سپس در مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای.

علی خامنه‌ای ۷ شهریور در دیدار با اعضای هیأت دولت و رئیس جمهوری اسلامی، از دولت روحانی خواسته بود که در موضوع برجام از اروپا قطع امید کند.

در حالی‌که کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که همچنان در برجام خواهند ماند و راه حل‌هایی را نیز در این زمینه ارائه داده‌اند رهبر جمهوری اسلامی اریبهشت‌ امسال گفته بود به این کشورها اعتماد ندارد.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل هم در ۳ مهرماه جاری راه چاره در موفقیت در برابر تحریم‌های آمریکا را «دیپلماسی نگاه به شرق» دانسته و گفته بود: «در چارچوب دیپلماسی نگاه به شرق، می‌توان از سد تحریم‌ها گذشت و من آینده روشنی در این‌باره می‌بینم.»

آمریکا قرار است دور دوم تحریم‌های خود را که بیشتر تحریم‌های نفتی است از ۴ نوامبر / ۱۳ آبان به‌ اجرا در آورد. از زمان خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری و سپس دور اول تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی از ۱۵ مرداد / ۶ اوت، شرکت‌های خارجی که پس از توافق هسته‌ای به‌منظور سرمایه‌گذاری به ایران رفته بودند یکی پس از دیگری از ایران خارج شدند تا از تحریم‌های آمریکا در امان بمانند. در این مدت اوضاع اقتصادی ایران وخیم‌تر شده، ارزش ریال در برابر دلار آمریکا سقوط کرده و گرانی و تورم بیشتر شده است. ایالات متحده همچنین کشورهای دیگر را تحت فشار قرار داده تا واردات نفت خود از ایران با آغاز تحریم‌های دوم متوقف کنند.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود از «تلاش پرحجم دشمن برای تصویرسازی منفی از اوضاع ایران» سخن گفت و افزود: «نوسانات ارزی و مشکلات معیشتی وجود دارد اما در مجموع تصویر واقعی کشور، به کوری چشم دشمنان، عکس تصویری است که بیگانگان سلطه‌طلب از ایران عزیز ترسیم می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بارها در سخنرانی‌های خود از یک سو از مشکلات معیشتی مردم سخن گفته و از سوی دیگر بر فائق آمدن بر بحران کنونی تأکید کرده است. او همزمان همه را دعوت می‌کند که در بیان مشکلات مبالغه نکنند.

خامنه‌ای ۱۲ مهر در گردهمایی بسیجیان و رهبران سپاه پاسداران در ورزشگاه آزادی موقعیت کشور را حساس خواند و یک هفته بعد در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که در آن سران سه قوه نیز شرکت داشتند، از وضعیت بد اقتصادی مردم حرف زد، اما در همین حال گفت «مشکل غیرقابل حلی در کشور وجود ندارد». او از طرح اولیه سندی به نام «سند الگوی پیشرفت» رونمایی کرده که بر اساس آن جمهوری اسلامی قصد دارد «تا سال ۱۴۴۴ جزو ۷ کشور برتر دنیا» و «جزو ۱۰اقتصاد برتر جهان» بشود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    اینکه شرق برویم یا غرب مهمل است . حرف هایی بیهوده و عوام فریبانه ! بهره گرفتن از علم وتکنولوژی و برداشتن موانع توسعه وپیشرفت کشور شرق و غرب ندارد . کشور ژاپن و چین وبقیه دانش و تکنولوژی را از کجا گرفتند ؟

  • majid

    عزیزان دل : 1-شعار ، نه شرقی، نه غربی به معنی قطع رابطه نبوده است 2-ضمنا عملکرد غرب در برجام باعث گرایش به شرق (تمام کشورها نه فقط روسیه) شده است. 3- ایران هیچ وابستگی به روسها ندارد و با قدرت می توان در سال چهلم انقلاب گفت که روسیه کیلویی چند؟ 4- این دستانها که روسها از پشت خنجر می زنند روسها الن ، روسها بلن به زبالدان تاریخ پیوست در ضمن روسیه در منطقه در موضوعات مختلف با ایران منافع مشترک دارد و به نوعی همسایه ما و یکی از کشورهای ساحلی خزر می باشد طبیعی است که ایران و روسیه باهم همکاری داشته باشند. تحلیل های بعضی دوستان واقعا خنده دار است. توصیه من به ایشان این است که از منابع مستقل و نه معاند جمهوری اسلامی اخبار منطقه را پیگری کنند. یه عده می گن ایران باید بره سمت غرب ، یه عده میگن ایران باید بره سمت شرق من هر دو اشتباه می کنن ایران باید بره سمت منافعش.

  • علی

    با سلام شما درست میگویید اقای معظم وقتی در داخل ایران مردم را از حق انتخاب محروم میکنید و با سیستم مافیایی پولهای باد اورده نفتی وگازی را برای اقازاده ها و دخالت در کشورهای همسایه خرج میکنید و در مقابل اهرمهای کنترل مانند روزنامه نگاران مستقل و مجلس انتخاب شده مردم (نه شورای نگهبان) جوابگو نیستید باید نگاهتان به شرق باشد. این همان چیزیست که پوتین وترامپ در فنلاند بر سرش مذاکره (معامله) کردند و شما مو به مو در حال اجرا کردنش هستید به این میگن اجرای سیاستهای دولت سایه (با همکاری وزیر امور خارجه شما اقای ولایتی ). این یعنی وابستگی صد در صد به مسکو. ادامه دهید روز به روز منفور تر میشوید.

  • صدیق

    خامنه‌ای همانند دیگر دیکتاتورها امروز دیگر بدون هر گونه شرم و حیایی نسخه نگاه به شرق را می‌پیچد! اگر نگاه به شرق خوب است، چرا باید نگاه به غرب بد باشد؟ مگر در سیاست خارجه کشورهای شرق و غرب تفاوتی هست نسبت به کشورهای غیر مستقلی مانند کشورمان؟ خیر هیچ نگاه جانبدارانه‌ و حمایتی‌ای نسبت به کشور قربانی (کشورمان) وجود ندارد. کشور ما همانند دیگر کشورهای غیر مستقل فقط کارت بازی در دستان کشورهای قدرتمند است. بنابراین خامنه‌ای امروز با صدای بلند فریاد می‌زند که این شعار استقلال از شرق و غرب، از ابتدای انقلاب 57 فریبی بیش نبود، و تنها ملعبه‌ای بود در دستان یکعده تا با آن قدرت و ثروت را بدست آورند. سخنی با آقای خامنه‌ای! حدود 6 ماه است که سراسر کشور در اعتصابات و اعتراضات یکصدا این حاکمیت ظلم را نفی می‌کند. ما مردم ایران رأی "نـــــــه" را به حاکمیت جمهوری اسلامی داده‌ایم. شما و گروهتان مشروعیت ندارید. کنار بروید تا منتخب مردم بر سر کار آید. تا تحریم‌ها از بین بروند، و دردهای مردم ترمیم بیابند. این مقام وپست شما نامشروع و غصبی است، قانوناً و شرعاً شما سالهاست غاصب محسوب می‌شوید. کنار بروید! مردم ایران هزاران بار به انحاء مختلف فریاد برائت از شما و تفکر شما را سر زده‌اند. کنار بروید تا کشور از این بیشتر خاکستر نشود. مردم ایران یک بار در بهمن 57 برای یک دوره 4 ساله به شما اعتماد کردند، اکنون حدود 36 سال است که شما بیش از دوره خود با ظلم ماندگار شده‌اید، بیش از این از اعتماد این مردم نجیب سوء استفاده نکنید.

  • نقی

    جناب خامنه ای شما یکی, به جای نگاه کردن به اینور و اونور, لطفآ به آخر قضیه نگاه کن که میگه: "دیکتاتور به پایان سلام کن!"

  • سوها

    پس کجا رفت شعار نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی؟ که حالا نون را به نرخ روز میخورید