ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات پارلمانی در قندهار با یک هفته تأخیر برگزار می‌شود

کشته شدن ژنرال عبدالرزاق، فرمانده پلیس ولایت قندهار افغانستان را در بهت فروبرده. وزیر دفاع آمریکا گفته این حمله بر سیاست آمریکا تأثیری ندارد.

در پی حمله مسلحانه روز پنج‌شنبه در قندهار و کشته شدن ژنرال عبدالرازق فرمانده پلیس این ولایت، افغانستان در شوک به‌سر می‌برد. به پیشنهاد کمیسیون انتخابات افغانستان انتخابات پارلمانی در قندهار یک هفته بعد برگزار می‌شود. وزیر دفاع آمریکا گفته بود نمی‌توان از هم‌اکنون گفت این اقدام تأثیری بر انتخابات پارلمانی افغانستان و مذاکرات آمریکا و نمایندگان طالبان خواهد گذاشت. او می‌گوید در مأموریت نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان تغییری ایجاد نخواهد شد.

انتخابات در افغانستان ـ عکس از آرشیو

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان جمعه ۱۹ اکتبر / ۲۷ مهر از به تأخیر افتادن انتخابات پارلمانی در قندهار خبر داد و گفت به پیشنهاد کمیسیون انتخابات، در نشست فوق‌العاده شورای امنیت ملی تصمیم گرفته شد که انتخابات پارلمانی در قندهار با یک هفته تأخیر، برگزار شود.

انتخابات پارلمانی افغانستان فردا، شنبه ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر برگزار خواهد شد.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۸ اکتبر / ۲۶ مهر در یک حمله مسلحانه ژنرال عبدالرازق اچکزی فرمانده پلیس قندهار و ژنرال عبدالمؤمن حسین خیل، رئیس امنیت ملی قندهار کشته شدند. این حمله به یک نشست امنیتی مشترک بین مسئولان نظامی افغانستان و آمریکا انجام شد که ژنرال اسکات میلر، فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان و مسئولان محلی و نظامی قندهار در آن شرکت داشتند. حمله زمانی صورت گرفت که این مقام‌ها از جلسه بیرون می‌آمدند. والی قندهار، زلمی ویسا و دو آمریکایی در این رویداد زخمی شدند اما به اسکات میلر آسیبی وارد نشد.

عامل این حمله یکی از محافظان والی قندهار بود و گروه طالبان مسئولیت آن را برعهده گرفت. قاری یوسف احمدی سخنگوی گروه طالبان گفته است که هدف این حمله ژنرال عبدالرازق بود که به جز او چند فرد دیگر نیز کشته و زخمی شدند.

با حمله روز پنج‌شنبه مشخص شد که با گذشت بیش از ۱۷ سال جنگ در افغانستان، حتی پس از آن‌که طالبان و مقامات آمریکایی ارتباطات اولیه را به‌منظور یافتن پایه‌ای برای مذاکرات صلح آتی برقرار کردند، این کشور با چه وضعیتی مواجه است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا جمعه ۱۹ اکتبر / ۲۷ مهر هنگامی که در راه سنگاپور بود درباره حمله روز گذشته به قندهار گفت: «باید بفهمیم که چه کسی این حمله را انجام داده، اما در حال حاضر ما وارد انتخابات [پارلمانی افغانستان] می‌شویم و همچنان از مردم افغانستان دفاع می‌کنیم.»

مشخص نیست که این حمله پس از ملاقات نمایندگان طالبان و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در هفته اخیر، بر روند این مذاکرات چه تأثیری خواهد گذاشت، اما وضعیت دشوار کنونی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

جیمز متيس می‌گوید هنوز با اسکات میلر سخن نگفته و نمی‌تواند ادعای مسئولیت طالبان در این حمله را تأیید كند، اما معتقد است كه این حمله نمی‌تواند بر تدابیر امنیتی فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان تأثیری بگذارد.

مقام‌های امنیتی افغانستان پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور نسبت به حملات احتمالی هشدار داده بودند و کشته شدن عبدالرزاق اچکزی شوک عمیقی به‌وجود آورده است. مقام‌های افغانستان از آن بیم دارند که این حمله مانع از حضور مردم در انتخابات شود، به‌ویژه پس از هشدار طالبان مبنی بر بایکوت انتخابات و عدم شرکت در آن. طالبان معتقدند که این انتخابات با هدایت نیروهای خارجی انجام می‌شود.

متیس درباره تأثیر حمله قندهار بر شرکت مردم افغانستان در انتخابات محتاطانه حرف زد اما گفت هدف آمریکا برای یافتن راه حلی سیاسی با مذاکره و با هدایت افغانستان بدون تغییر مانده است: «ما همچنان کاملاً متعهد به آشتی ملی افغانستان به‌رهبری افغان‌ها هستیم.»

شورای امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به ولایت قندهار اعلام کرد که ارگان‌های امنیتی و دفاعی کشور این رویداد را با همه جوانب آن مورد بررسی قرار می‌دهند و نتایج آن را به مردم خواهند گفت.

پیش از روز جمعه که یک گروه تحقیقاتی از کابل به قندهار آمدند، و تشییع پیکر ژنرال عبدالرزاق در ساعت ۱۰ صبح به‌وقت محلی برگزار شد، در قندهار تدابیر امنیتی تشدید شد و از ساختمان‌های اطراف دفتر والی قندهار حفاظت می‌شد.

در افغانستان عبدالرازق اچکزی ۳۹ ساله از چهره‌های قاطع در برابر پاکستان و طالبان شناخته می‌شد و نقش او را در امنیت منطقه جنوبی افغانستان کلیدی می‌دانستند. او بارها در سخنانش کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کرده بود. برخی از سیاستمداران افغانستان نیز پاکستان را متهم به دخالت در ترور عبدالرازق کرده‌‌اند.

عبدالرازق در یکی از آخرین سخنان‌ پیش از مرگش تعهد داد که انتخابات در قندهار در فضای امن برگزار خواهد شد.

برخی از گزارش‌های منتشرشده در افغانستان حاکی از آن است که عبدالرزاق از حدود ۳۰ سوء قصد و حمله گروهی جان سالم به‌در برده و چندین عضو خانواده خود را نیز در خشونت‌ها از دست داده بود.

اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان که از قبل عبدالرزاق را می‌شناخت از او به‌عنوان «دوست بزرگ» یاد کرده و در صفحه توئیتر خود نوشته است: «افغانستان یک وطن‌پرست را از دست داد. کارهای خوبی که او برای افغانستان و مردم این کشور کرده از میان نخواهند رفت.»

به‌رغم حمایت مردم از عبدالرزاق، سال گذشته، کمیته سازمان ملل علیه شکنجه، با استناد به «اتهامات متعدد و معتبر» اعلام کرد که او از جمله در قتل‌های غیرقانونی و بازداشت‌های مخفی، دست داشته و حقوق بشر را به‌شدت نقض کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.