ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا با معافیت هند از تحریم ایران موافقت کرد

آمریکا گفته بود کشور‌هایی می‌توانند از تحریم‌های ایران معافیت بگیرند که واردات نفت خود از این کشور را کاهش دهند. هند با کاهش ۳۵ درصدی واردات نفت خود از ایران این معافیت را گرفته است.

مقام‌های هندی از معافیت هند از تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر دادند. آمریکا اعلام کرده بود که کشور‌هایی می‌توانند از تحریم‌های ایران معافیت بگیرند که واردات نفت خود از این کشور را به‌شکل قابل توجهی کاهش دهند. آن‌ها می‌گویند هند ۳۵ درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش خواهد داد و بدین ترتیب معافیت را خواهد گرفت.

عکس از آرشیو

روزنامه «اکونومیک تایمز» هند، پنج‌شنبه یکم نوامبر / ۱۰ آبان در گزارشی به‌نقل از مقام‌های هندی از موافقت آمریکا با معافیت هند از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران خبر داد.

بنا به این گزارش، تصمیم آمریکا مبنی بر معافیت هند پس از آن گرفته شد که هند با هشدار‌های آمریکا واردات نفت خود از ایران را تا یک سوم کاهش داد.

یک مقام آگاه هندی که نام او منتشر نشده از «توافق گسترده» هند و آمریکا در مورد معافیت از تحریم‌های ایران سخن گفته و افزوده است: «هند در مقایسه با سال گذشته (۲۰۱۷-۱۸) واردات نفت خود از ایران را تا ۳۵ درصد کاهش خواهد داد و این کاهش قابل توجه است.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که تنها کشور‌هایی مشمول معافیت از تحریم‌ها علیه ایران می‌شوند که واردات نفت خود از ایران را به‌شکل قابل توجهی کاهش دهند.

روز گذشته (چهارشنبه) جان بولتون، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «خیلی کشورها شاید نتوانند به سرعت واردات نفت از ایران را به صفر برسانند. می‌خواهیم حداکثر فشار را وارد کنیم اما قصد نداریم به دوستان و هم‌پیمانان خود آسیبی بزنیم. با این حال مهم است که تلاش‌ها در این زمینه ادامه یابد.»

بولتون در همین حال افزود نتیجه تاکنونی سیاست‌های آمریکا علیه ایران نیز مشهود است و ارزش ریال ایران به‌شدت کاهش یافته است.

هند در سال ۲۰۱۷-۱۸، ۲۲ میلیون تن بشکه نفت خام از ایران وارد کرد و قصد داشت در سال جاری ۲۰۱۸-۱۹ این واردات را به ۳۰ میلیون بشکه نفت خام افزایش دهد.

به‌گفته این مقام هندی، به‌منظور دستیابی به معافیت از تحریم‌ها، شرکت‌های نفتی هند واردات خود از ایران را ۱۴ تا ۱۵ میلیون بشکه نفت خام کاهش خواهند داد. بدین ترتیب این شرکت‌ها تا ماه مارس ۲۰۱۹ ماهانه ۱،۲۵ میلیون تن بشکه نفت خام از ایران وارد خواهند کرد.

شرکت‌های هندی برای ماه‌های اکتبر و نوامبر نیز مقدار مشابهی از نفت ایران را سفارش دادند. شرکت‌های دولتی هند هنوز در مورد تقسیم این میزان نفت میان خود تصمیم نگرفته‌‌اند.

دو شرکت نفت هند و پتروشیمی مانگالور (MRPL) بزرگترین مشتریان نفتی ایران در هند هستند و تصمیم جدید برای آن‌ها بسیار مناسب خواهد بود.

هند پس از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. برای دهلی نو مصون ماندن از جرایم نظام مالی آمریکا در تحریم‌های تازه نفتی علیه ایران ضروری است.

وزیر نفت هند در ماه ژوئن (تیر) به پالایشگاه‌های هند ابلاغ کرده بود که از ماه نوامبر سال جاری خود را برای کاهش چشمگیر نفت از ایران و حتی قطع معاملات نفتی با جمهوری اسلامی آماده کنند.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که در سفر برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران به هند در اواسط اکتبر، مقامات دولت هند به هیأت آمریکایی گفته‌ بودند که تا دست‌کم اواسط مارس سال آینده، به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سقوط ارزش روپیه، توقف واردات نفت از ایران عملاً امکان‌پذیر نیست.

مقام‌های هندی به روزنامه «اکونومیک تایمز» گفته‌اند ایران و هند درباره چگونگی پرداخت‌ها همچنان در حال مذاکره هستند و احتمالاً ۵۵ درصد خرید نفت از ایران با یورو و ۴۵ درصد دیگر با روپیه خواهد بود و مبالغ پرداختی در بانک یوکو هند سپرده‌گذاری خواهد شد. ایران از روپیه موجود در این حساب برای خرید برنج، دارو و سایر محصولات هندی اقدام خواهد کرد و باقی مبلغ در حساب بانک یوکو باقی خواهد ماند تا تحریم‌ها لغو شوند.

به‌گفته یک مقام دیگر هندی، دهلی نو در طول مذاکرات خود با واشنگتن به آمریکایی‌ها اطمینان داده که این روش پرداخت استفاده ایران از پول نفت خود برای هدف‌های دیگر همچون فعالیت‌های تروریستی را ناممکن می‌کند.

در حال حاضر ایران با استفاده از نفتکش‌ها و بیمه خود به هند نفت صادر می‌کند. شرکت‌های هندی و بین‌المللی کشتیرانی و بیمه به‌دلیل تحریم‌های آمریکا از قبول محموله‌های نفتی ایران خودداری می‌کنند. پالایشگاه‌های هندی نیز در ماه‌های اخیر در واردات نفت از ایران با مشکل بیمه مواجه بودند.

هند ترجیح می‌دهد که از ایران نفت بخرد، زیرا در مقایسه با کشور‌های دیگر نفت این کشور ارزان‌تر و با شرایط رقابتی بهتر عرضه می‌شود.

به‌تازگی کره جنوبی نیز از آمریکا خواست تا در اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران با «حداکثر انعطاف ممکن» برای شرکت‌های کره جنوبی که با ایران طرف معامله‌اند معافیت‌هایی در نظر بگیرد. ترکیه و چین نیز خواهان معافیت از تحریم نفتی ایران‌اند.

روز گذشته (چهارشنبه) حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت آمریکا هیچ‌کدام از اقدامات خود علیه ایران را نمی‌تواند انجام دهد و در «توطئه جدید» خود علیه ایران پیروز نخواهد شد. او گفت: «شما نه می‌توانید نفت ایران را قطع کنید و نه می‌توانید به آن حدی که مورد نظرتان است برسانید؛ شما می‌خواهید مردم ایران را عصبانی کنید؛ البته ملت ایران از آمریکا و جنایت‌های آمریکا عصبانی هستند نه از دولت و نظام خودشان.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    آمریکا از این نگران است که با حذف هندوستان از قراردادهای خارجی ایران، چین و روسیه جای آن را پر کنند و این به ضرر آمریکا تمام شده و منجر به نزدیکی بیشتر این سه کشور هم خواهدشد. ترجیح می دهد هند در این میان جایی اشغال کند که با آریکا روابط خوبی دارد و کشوریست که به جز با پاکستان و بنگلادش و البته اندکی نیز با چین با کشور دیگری درگیری نظامی ندارد و خطری برای ائتلاف آمریکا محسوب نیم شود و حتی به آن نزدیک نیز هست. از این گذشته نزدیکی هند و ایران به یکدیگر باعث فشار به عمران خان رئیس جمهور تازۀ پاکستان که مواضع ضدآمریکایی تری دارد نیز می شود که این مسئله نیز به خودی خود دو پیامد را به همراه می آورد: اول فشار بر دولت عمران خان، و دوم احتمال حمایت دولت جدید پاکستان از گروه های اسلامگرای بلوچ ایرانی علیه رژیم ایران.