ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض عراق به توئیت‌ سفارت آمریکا در بغداد علیه ایران

سفارت آمریکا در بغداد در توئیتی نوشته بود که تهران باید به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد و مجال خلع سلاح شبه‌نظامیان شیعه را فراهم آورد.

وزارت خارجه عراق به یک توئیت‌ سفارت آمریکا در این کشور علیه ایران اعتراض کرد و از واشنگتن خواست در امور داخلی این کشور مداخله نکند.

هادی عامری (جلوی تصویر) همراه با قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ــ تشکیل شبه‌نظامیان نیابتی یکی از تاکتیک‌های جنگ سیاسی ایران است

وزارت خارجه عراق شنبه سوم نوامبر / ۱۲ آبان در بیانیه‌ای «مداخله در امور داخلی عراق به ویژه اصلاحات امنیتی داخلی در این کشور» را محکوم کرد و خواهان حذف یک پیام توئیتری سفارت آمریکا شد.

سفارت آمریکا در بغداد سه‌شنبه گذشته در پیامی توئیتری نوشته بود که تهران «باید به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد و مجال خلع سلاح، متفرق‌کردن و ادغام دوباره شبه‌نظامیان شیعه [حشد شعبی] را فراهم آورد». این توئیت هنوز حذف نشده.

— U.S. Embassy Baghdad (@USEmbBaghdad) October 31, 2018


این تنها یکی از چندین توئیت این سفارت علیه ایران است. توئیت‌هایی که به شکل شمارش معکوس تا روز بازگشت تمام تحریم‌ها علیه ایران (چهارم نوامبر / ۱۳ آبان)، به ۱۲ خواسته‌ آمریکا برای پایان تحریم علیه ایران اشاره دارند. مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده این خواسته‌ها را پس از خروج واشنگتن از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در مه / اردیبهشت سال جاری مطرح کرد.

ایران این فهرست خواسته‌ها را به طور کلی رد کرده و واشنگتن را به برنامه‌ریزی برای تغییر رژیم در ایران متهم می‌کند.

تحریم‌ها علیه ایران از دوشنبه پنجم نوامبر / ۱۴ آبان اجرایی خواهند شد. این تحریم‌ها به بخش‌های انرژی (نفت)، کشتیرانی و مالی مربوط می‌شود.

ایالات متحده به عراق معافیت موقت از تحریم‌های ایران برای واردات نفت و گاز و کالاهای غذایی اساسی اعطا خواهد کرد.

تلاش آمریکا برای انحلال حشد شعبی

آمریکا پیش از این نیز خواهان انحلال حشد شعبی شده بود. رکس تیلرسون،‌ وزیر خارجه پیشین ایالات متحده اکتبر گذشته پس از نشست با حیدر عبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان گفته بود نیروهای حشد شعبی باید منحل شوند.

آن زمان دفتر حیدر عبادی درباره اظهارات تیلرسون در مورد حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ گروهی نباید در امور داخلی عراق دخالت کند. پاسخی که اکنون وزارت خارجه عراق به سفارت آمریکا در این کشور داده است.

حشد شعبی سال جاری به صورت رسمی به بخشی از نیروهای امنیتی عراق بدل شد.

بغداد همواره تلاش کرده تا رابطه‌ای متوازن با ایران و آمریکا، دو کشور پرنفوذ در عراق پس از سقوط صدام حسین، دیکتاتور پیشین در ۲۰۰۳ حفظ کند.

تهران نیز خواسته آمریکا را مداخله در امور داخلی عراق می‌داند.

شبه‌نظامیان شیعه عراق اما به دست ایران آموزش داده شده‌اند و تجهیزات خود را از طریق سپاه قدس پاسداران دریافت می‌کنند. آنها پس از اشغال عراق به دست آمریکا بارها سربازان آمریکایی را هدف حمله قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.