ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیش از ۵۰۰ اثر نقاش خطه گیلان آماده است برای نمایش در موزه

حسین محجوبی از نقاشان پیشرو و صاحب‌سبک ایران می‌گوید شهرداری لاهیجان در راه‌اندازی خانه موزه‌ای برای او مساعدت نمی‌کند.

حسین محجوبی از پیشگامان هنر نقاشی در ایران که به خاطر آفرینش آثاری با درونمایه طبیعت بارانی خطه شمال شهرت دارد می‌گوید مایل است منزل خود را که نیم قرن است در آن سکوت دارد و محل نگارخانه‌ای هم هست در قالب موزه راه‌اندازی کند، اما شهرداری لاهیجان مساعدت نمی‌کند.

حسین محجوبی، نقاش طبیعت بارانی

آثار حسین محجوبی دایره‌ای گسترده از طراحی، آبرنگ، رنگ و روغن، نقاشی-خط را در برمی‌گیرد. طبیعت، درونمایه اصلی آثار اوست. عنصاری چون اسب و درخت، در حال و هوایی اغلب بارانی جلوه‌ای بارز در تابلوهای او دارند.

محجوبی مایل است خانه‌اش را به موزه‌ای از آثارش تبدیل کند اما شهرداری لاهیجان مساعدت نمی‌کند. او به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است:

« ۸۸ سال دارم و طی سال‌های گذشته علاوه بر آنکه در شهرداری فعالیت داشتم در عرصه نقاشی هم فعال بودم. حدود ۴۵ سال است که در خانه‌ کنونی خود زندگی می‌کنم و باتوجه به آنکه این خانه طی ۴ دهه گذشته علاوه بر آنکه محل نگهداری و خلق آثار من بود، مکانی برای رفت و آمد بزرگان هنر و مسئولان هنری نیز بوده ‌است، معتقد هستم که می‌تواند تبدیل به موزه‌ای برای نگهداری آثارم شود.»

 محجوبی بیش از ۵۰۰ اثر نقاشی و بیش از ۷۰ اثر از نقاشان دیگر را در خانه نگهداری می‌کند. اگر شهرداری با تبدیل خانه او به موزه موافقت کند، با توجه به محدودیت جا، امکان دارد حدود ۱۰۰ اثر از آثار او در این محل به نمایش گذاشته شود.

کیانوش فرید، نقاش و منتقد هنر درباره ویژگی آثار محجوبی گفته است:

«ترکیب‌بندی‌ها و رنگ‌آمیزی‌ها، خصلتی شاعرانه به نگاه محجوبی داده است. او از طبیعت الهام می‌گیرد، اما آن را تقلید نمی‌کند. نقاش، دنیای خاص خودش را می‌آفریند و برای بازتاب این دنیا، شیوه‌ای دور از تکلف را برمی‌گزیند که هرچند‌گاه رگه‌هایی از امپرسیونیسم را در خود نمایان می‌کند، اما چندان در قید مکتب‌ها و سبک‌ها نیست و بیش و پیش از هر چیز از نقش حک شده بر جان و ذهن حسین محجوبی از گیلان تأثیر پذیرفته است.»

ترکیب‌بندی‌ها و رنگ‌آمیزی‌ها، خصلتی شاعرانه به نگاه محجوبی داده است

سپیدار‌ها و تبریزی‌های محجوبی، غالباً بی‌برگ و لخت‌اند و اسب‌هایش به ندرت تنها هستند. در فضای پائیزی و زمستانی کار‌ها، اما سپیدی اسب‌ها با یال‌هایی سرخ و کلبه‌هایی در دوردست‌ها حتی در غیاب آدمی، نمایانگر عشق و امید توأمان او به طبیعت و زندگی است.

حسین محجوبی در سال ۱۳۰۹ در لاهیجان متولد شد و پس از گذراندن دوران دبیرستان در دبیرستان البرز، در سال ۱۳۳۸ از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد.

حسین محجوبی در سال ۱۳۳۵ و قبل از فارغ‌التحصیلی، جایزه اول نمایشگاه جمعی انجمن ایران و آمریکا را از آن خود کرد و پس از آن به طور پیوسته کار‌هایش را در نمایشگاه‌های بسیاری در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به نمایش گذاشت.

حسین محجوبی، در بهار سال ۱۳۹۰ از کار بر روی هفت تابلو نقاشی از هفت باغ مشهور ایران خبر داد و گفت در حال آفریدن تابلویی است که در آن، نمایی از نقشه ایران دیده می‌شودکه باغ فین کاشان، باغ شازده کرمان، هشت بهشت اصفهان، باغ ارم شیراز، دولت‌آباد یزد، عباس‌آباد بهشهر و گلشن طبس در شهرهای خود، نقاشی شده‌اند.

عشق سرشار حسین محجوبی به طبیعت، فضایی بزرگ‌تر از تابلوهای نسبتاً بزرگ او را طلبیده است و همین بوده که او را به انجام پروژه‌هایی مانند طرح‌های کویری در شهرهای کرمان، یزد و کاشان کشانده و موجب شده که تعدادی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پارک‌های تهران، یعنی پارک‌های جمشیدیه، ساعی، لاله، ملت و پارک شهر را طراحی کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.