ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیام ویدئویی ظریف درباره اعمال تحریم‌های تازه آمریکا: آنها مجبور به تغییر سیاست‌های خود خواهند شد

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید با اینکه آمریکا وعده‌ خود را برای اعمال تحریم‌ها عملی کرده، اما دنیا در برابر آن ایستاده است. او هدف اعمال این تحریم‌ها را مردم ایران خوانده.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سه‌شنبه، ۱۵ آبان در پیامی ویدئویی به اعمال دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واکنش نشان داد و گفت با اینکه ایالات متحده وعده‌ای را که شش ماه درباره آن صحبت می‌کرد و مانور می‌داد، سرانجام عملی کرد، اما دنیا در برابر دولت آمریکا ایستاده است.

محمدجواد ظریف

دور دوم تحریم‌های آمریکا از بامداد دوشنبه ۵ نوامبر / ۱۴ آبان به اجرا گذاشته شد. ۵۰ بانک ایرانی و بسیاری از زیرمجموعه‌های آن‌ها و همچنین بیش از ۷۰۰ فرد، شرکت و نهاد در زمینه‌های هوایی و کشتیرانی هدف تحریم‌‌ها قرار گرفتند. نام شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و بیش از ۶۵ هواپیمای آن با جزئیات مشخصات آن‌ها نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارند. همچنین شماری از مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاری نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

با این حال هند، ایتالیا، چین، یونان، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان به‌طور موقت از اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شده‌اند.

وزیر حارجه ایران هدف اعمال این تحریم‌ها را مردم ایران خوانده و گفته حتی شرکت‌هایی که قبلاً منحل شده بودند هم به این تحریم اضافه شده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده «استیصال دولت آمریکا»ست.

وزیر امور خارجه ایران گفته «دنیا در برابر دولت آمریکا ایستاده و هیچ دولتی در دنیا به غیر از چند کشور کوچک و اسرائیل در منطقه ما، آمادگی این را نداشتند که از آمریکا پیروی بکنند.»

اواخر سپتامبر سال جاری در نشستی که با حضور وزیران خارجه ایران و قدرت‌های عضو «گروه چهار به علاوه یک» (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) برگزار شد، شرکت‌کنندگان با انتشار بیانیه‌ای از ایجاد یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات و واردات ایران استقبال کردند. هدف این است که شرکت‌های اروپایی بتوانند بدون استفاده از کانال‌های عادی تراکنش‌های مالی بین‌المللی، با جمهوری اسلامی به داد و ستد بپردازند تا در معرض مجازات‌های اقتصادی آمریکا قرار نگیرند. «ساز و کار ویژه» بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات است.

این «ساز و کار ویژه» هنوز آماده نشده و همچنین دیپلمات‌های اروپایی دو هفته قبل به خبرگزاری رویترز گفته بودند که «ساز و کار ویژه» برای تمامی مبادلات کافی نیست و هدف قانع کردن ایران برای حفظ توافق هسته‌ای است.

ظریف گفته: «این وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران است که اجازه ندهد اقدامات خصمانه‌ای که علیه مردم و برای جدا کردن آنها از یکدیگر و از حاکمیت طراحی شده، به مردم ضربه وارد کند...»

او همچنین اظهار امیدواری کرده که آثار مقابله جهانی با اقدام آمریکا را در آینده مشاهده شود.

وزیر امور خارجه ایران گفته دولت این وظیفه را دارد چه با همراهی دیگران چه بدون همراهی دیگران، زمینه را برای زندگی راحت مردم و کم‌ترین اثر از تحریم‌ها فراهم ‌کند.

روز گذشته استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشست خبری مشترک خود با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که ایالات متحده می‌خواهد به رهبران ایران نشان دهد که تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته‌اند. او گفت آمریکا فعالیت‌های جمهوری اسلامی را زیر نظر دارد و شرکت‌های جهان نیز باید تحریم‌ها را رعایت کنند.

ظربف گفته در لحن و صحبت وزرای امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا «تنهایی و عصبانیت از اجماع بین‌المللی علیه یکجانبه‌گرایی آمریکا» مشاهده می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به صحبت‌های مقامات آمریکایی گفت که دولت آمریکا بیشتر تلاش می‌کند «جنایت‌های رژیم سعودی و رژیم اسرائیل» را بپوشاند تا اینکه سیاستی را در جهت منافع ملی آمریکا دنبال کند. او  در  ادامه گفت یقین دارد که دولت ترامپ هم بعد از مدتی به این نتیجه خواهد رسید که این سیاست‌ها بر عزم مردم ایران تاثیری نخواهد داشت و مجبور خواهد شد سیاست خود را تغییر دهد.

دونالد ترامپ درباره تحریم‌های نفتی جدید علیه ایران با اشاره به نگرانی‌ها در مورد بازارهای پرنوسان انرژی و افزایش قیمت‌های جهانی، گفته که می‌خواهد تحریم‌های نفتی علیه ایران را به تدریج تحمیل کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    شماها کی مجبور به تغییرات سیاسی شرم آور خود هستید؟؟؟!!!