ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع اسرائیل استعفا داد

آویگدور لیبرمن اعلام کرده که نمی‌تواند یک عضو وفادار هیأت دولت باقی بماند. او به آتش‌بس با حماس و به پرداخت ۱۵ میلیون دلار کمک مالی قطر به غزه معترض است.

وزیر دفاع اسرائیل استعفا داد. آویگدور لیبرمن به آتش‌بس با حماس و به پرداخت ۱۵ میلیون دلار کمک مالی قطر به غزه معترض است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع مستعفی اسرائیل. او خواهان آن است که اسرائیل با نوار غزه همان رفتاری را بکند که آمریکا با ژاپن در جنگ جهانی دوم کرد

وزیر دفاع اسرائیل ۴۸ ساعت بعد از آنکه استعفای کتبی خود را تقدیم رئیس دولت کرده، رسماً از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. لیبرمن روز گذشته (سه‌شنبه) از میانجیگری مصر در درگیری اخیر اسرائیل با حماس به عنوان «تسلیم در برابر ترور» نام برده بود. وزیر مستعفی دفاع اسرائیل گفته است:

«با وجود اختلاف نظرها سعی کردم تا آخرین لحظه، یک عضو وفادار هیأت دولت باقی بمانم. اما دیگر میسر نیست.»

لیبرمن در ادامه این سخنان گفته است:

«از نظر من دو مسأله وجود دارد: اول کمک ۱۵ میلیونی قطر به نوار غزه برای پرداخت حقوق کارمندان فلسطینی که معلوم هم نیست واقعاً پرداخت شود. این مبلغ به طور نقد با چمدان به غزه منتقل شدند. این پول‌ها بعد از آنکه از مرز گذشتند، چه شده‌اند؟ کجا خرج شده‌اند؟ اصلاً معلوم نیست. این پول‌ها را به خانواده تروریست‌هایی داده‌اند که در مرز در درگیری با سربازان اسرائیلی کشته شده‌اند. این خانواده‌ها نخستین کسانی بودند که این پول‌ها را دریافت کرده‌اند. به این ترتیب ما به تروریست‌ها پول نقد داده‌ایم.»

«دومین مسأله، آتش‌بس است. من همه دلایل و همه پیشزمینه‌ها را درک می‌کنم. اما نمی‌توانم به چشمان انسان‌هایی نگاه کنم که در تیررس حماس قرار دارند یا حماس آن‌ها را به گروگان گرفته است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه ۱۱ نوامبر / ۲۰ آبان اعلام کرده بود که پس از مشورت با مقام‌های امنیتی اسرائیل مجوز انتقال ۱۵ میلیون دلار کمک مالی قطر به غزه را صادر کرده است. باریکه غزه محل زندگی دو میلیون فلسطینی است و ۱۲ سال است که در محاصره اسرائیل قرار دارد.

محافظه‌کاران اسرائیلی منتقد این کمک مالی هستند و می‌گویند حماس با استفاده از این پول قدرتمندتر خواهد شد.

خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان (وفا) نیز جمعه گذشته از کمک مالی قطر به حماس به تندی انتقاد کرد و نوشت که «۱۵ میلیون دلار به قیمت خون فلسطینیان به حماس پرداخت شده است و رهبری حماس با سوءاستفاده از این پول در راستای طرح صهیونیستی ـ آمریکایی برای جداکردن نوار غزه از کرانه باختری عمل می‌کند.»

پیش از این گزارش شده بود که طرح صلح آمریکا برای فلسطین با کنارگذاشتن ایده تشکیل دولت مستقل فلسطینی، شامل سپردن غزه به مصر و کرانه باختری به اردن خواهد شد. هنوز جزئیات این طرح به طور رسمی اعلام نشده.

یک روز بعد از انتقال این پول‌ها، با سوءقصد مأموران اطلاعاتی اسرائیل در یک عملیات محرمانه به جان نور برکه، یکی از فرماندهان گردان‌های القسام درگیری گسترده‌ای بین شاخه نظامی حماس و ارتش اسرائیل آغاز شد. حماس در این درگیری بیش از ۴۰۰ موشک و راکت به اسرائیل شلیک کرد و اسرائیل هم از دریا و هوا بیش از ۱۰۰ نقطه در نوار غزه را بمباران کرد. در این درگیری‌ها ساختمان شبکه تلویزیونی الاقصی با خاک یکسان شد.

لیبرمن خواهان آن است که اسرائیل با نوار غزه همان رفتاری را بکند که روسیه در مورد چچن کرد. او معتقد است که اسرائیل باید همانگونه که «آمریکا با ژاپن در جنگ جهانی دوم عمل کرد» در مورد گروه اسلامگرای حماس رفتار کند.

آویگدور لیبرمن در سال ۱۹۷۸ هنگامی که ۲۰ ساله بود از اتحاد شوروی سابق به اسرائیل مهاجرت کرد. او از سال ۲۰۰۹ تا پایان سال ۲۰۱۲ وزیر خارجه بنیامین نتانیاهو بود و بعد به‌دلیل پرونده فساد مالی از این سمت استعفا کرد و ۱۱ ماه بعد، پس از تبرئه به‌دلیل فقدان شواهد به وزارت خارجه بازگشت. او عضو حزب ناسیونالیست افراطی «اسرائیل خانه ما» است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.