ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و سوریه در دستور اجلاس پوتین – ترامپ

پوتین با مایک پنس درباره دیدار آینده خود با رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت کرده و گفته که در این دیدار درباره ایران و پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در بالاترین سطوح گفت‌وگو خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین در گفت‌وگویی کوتاه با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا از موضوعات مورد مذاکره در دیدار بعدی خود با دونالد ترامپ سخن گفت. در این دیدار رهبران دو کشور درباره ایران، سوریه، کره شمالی و پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که آمریکا از آن خارج شده گفت‌وگو خواهند کرد.

ترامپ و پوتیناواخر ماه نوامبر در آرژانتین دیدار می‌کنند

مکالمه کوتاه رئیس جمهوری روسیه با مایک پنس پنج‌شنبه ۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان در حاشیه نشست انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) در سنگاپور صورت گرفت. پوتین اعلام کرده که او و پنس درباره کنترل تسلیحات و مسائل دیگر گفت‌وگو کردند.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، آلیسا فرح، دبیر مطبوعاتی مایک پنس، در بیانیه‌ای اظهار داشت که این دو در مورد مسائلی صحبت کردند که قرار است زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست گروه ۲۰ در آرژانتین حضور یافتند درباره آن‌ها گفت‌وگو کنند.

اجلاس گروه ۲۰ قرار است در اواخر ماه جاری میلادی (نوامبر) در آرژانتین برگزار شود.

پوتین گفته است که مسکو و واشنگتن باید درباره روابط با ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، جنگ سوریه، برنامه هسته‌ای کره شمالی و همچنین پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) گفت‌وگو کنند و رایزنی‌ها در این زمینه در بالاترین سطوح و در سطح کارشناسان انجام شود.

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، کشورهای باقیمانده در برجام از جمله کشورهای اروپایی در پی ایجاد «ساز و کار ویژه» برای ادامه معاملات تجاری خود با ایران هستند اما هنوز موفق نشده‌اند که کشورمیزبان برای اجرای این ساز و کار را تعیین کنند. کشورهای اروپایی از آن بیم دارند که با آغاز کار «ساز و کار ویژه» بانک‌های محلی زیر فشار تحریم‌های آمریکا قرار گیرند. هنوز هیچ کشوری حاضر نشده است که میزبانی این عملیات را برعهده بگیرد.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران پنج‌شنبه ۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی که بر اساس «ساز و کار ویژه» با ایران وارد مبادلات تجاری می‌شوند هشدار داد که از مجازات‌های اقتصادی آمریکا در امان نخواهند ماند.

هوک گفت: «این‌که اتحادیه اروپا برای اجرای "ساز و کار ویژه" و رفع نگرانی شرکت‌ها جهت معامله با ایران تلاش کند جای تعجب ندارد، اما ما می‌گوییم میزبان این ساز و کار با مجازات آمریکا روبه‌رو خواهد شد.»

پوتین و ترامپ ۱۶ ژوئیه / ۲۵ تیرماه سال جاری برای نخستین بار به‌طور رسمی با یکدیگر در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار و گفت‌وگو کردند. یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار هم سوریه و ایران بود. پوتین و ترامپ در آن دیدار اعلام کردند که روسیه و آمریکا در آینده همکاری نظامی نزدیکی در سوریه خواهند داشت. ترامپ همچنین گفته بود که ایران نباید از موفقیت داعش در سوریه سوءاستفاده کند. پوتین هم گفته بود که دو کشور وظیفه دارند صلح را مجدداً در سوریه برقرار کنند.

موضوع دیگر گفت‌وگوی پوتین و ترامپ در دیدار آینده پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است. ترامپ ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر اعلام کرد که واشنگتن به دلیل نقض مکرر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در حال خروج از این پیمان با روسیه است. این پیمان در زمان اتحاد جماهیر شوروی بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست و آخرین رهبر شوروی در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد. آمریکا این پیمان را پس از فروپاشی بار دیگر با روسیه تجدید کرد.

پیمان آی‌ان‌اف موشک‌های هسته‌ای با برد ۵۰۰ کیلومتر تا ۵۵۰۰ کیلومتر را ممنوع کرد. این پیمان باعث شد که آن زمان حدود ۲۷۰۰ موشک هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد از بین بروند که گام بزرگی در خلع سلاح هسته‌ای محسوب می‌شد.

خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با واکنش منفی کشورهای دیگر، از جمله فرانسه، آلمان و چین مواجه شد.

پوتین و ترامپ آخرین بار در مراسم صدسالگی آتش‌بس جنگ جهانی اول در طاق پیروزی پاریس حضور داشتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    ناتان سیلز، هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد اجازه بدهید تا آماری را در این باره اعلام کنم که باور آن سخت است، اما ایران سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار به حزب الله لبنان و ۱۰۰ میلیون دلار نیز به گروه‌های مختلف فلسطینی اختصاص می‌دهد که جمع این مبلغ کمک یک میلیارد دلاری به تروریسم می‌شود وی همچنین ایران را یکی از کشورهای اصلی حمایت کننده تروریسم خواند و افزود ایران به حمایت از ساختارهای تروریستی در منطقه خاورمیانه می‌پردازد.