ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مراسم تشییع و نماز نمادین برای جمال خاشقجی در مکه و مدینه

خدیجه چنگیز، نامزد روزنامه‌نگار منتقد از مسلمانان خواسته که مراسمی برای خاشقجی برگزار کنند. در مدینه دعای صلاة الغائب خوانده شد.

مراسم تشییع و نماز نمادین برای جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان سعودی به قتل رسید در مسجدالحرام مکه و در مسجدالنبی مدینه و همچنین در صحن مسجد فاتح استانبول برگزار شد. در مدینه، صلاح خاشقجی، فرزند روزنامه‌نگار مقتول نیز حضور داشت.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگاری که در کنسولگری عربستان در استانبول سر به نیست شد

سحرگاه جمعه ۲۵ آبان/ ۱۶ نوامبر در مسجد النبی مدینه با قرائت دعای صلاة الغائب مراسم یادبود جمال خاشقجی با حضور فرزند او صلاح برگزار شد.  مسلمانان دعای صلاة الغائب را هنگامی می‌خوانند که از جنازه میت نشانی به دست نیامده باشد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی سه‌شنبه ۲ اکتبر / ۱۰ مهر به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. گفته می‌شود که هیأت سعودی، جنازه او را در اسید حل و در فاضلاب تخلیه کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (پنجشنبه) 17 نفر از آمران و عاملان قتل خاشقجی از جمله سعود القحطانی و ماهر المطرب، دو مشاور ولیعهد سعودی، و همچنین محمد العتیبی، کنسول سعودی در استانبول را تحت تحریم‌ قرار داد. دادستانی کل عربستان سعودی هم اعلام کرد که درخواست حکم اعدام پنج نفر از عاملان و آمران این قتل را داده است. با برگزاری مراسم یادبود در چند شهر بزرگ در جهان این پرونده به پایان خود نزدیک می‌شود.

در مسجد صالح استانبول هم مراسمی به یابود خاشقجی برگزار شد. قرار است در مسجد فینسبری پارک لندن نیز مراسم مشابهی برگزار شود.

خدیجه چنگیر، نامزد جمال خاشقجی از همه مسلمانان سراسر جهان خواسته است مراسمی در یادبود روزنامه‌نگار منتقد سعودی برگزار کنند. خدیجه چنگیز و جمال خاشقجی در مه/ اردیبهشت سال جاری در کنفرانسی در استانبول با هم آشنا شدند. خاشقجی اصرار داشت که مراسم عقد آن‌ها در مسجدی در این شهر که برای او یادآور مدینه بود برگزار شود. سفر به استانبول و تدارک این مراسم اما زمینه‌ساز شکنجه و قتل او شد. پیش از این، نامزد خاشقجی در سخنانی در لندن از کاخ سفید خواسته بود، دادخواهی در این پرونده را تحت تأثیر منافع اقتصادی واشنگتن قرار ندهد.

دادستانی کل عربستان اعلام کرده که فرماندهی هیأت سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای توضیحات دادستان کل عربستان را ناکافی خوانده است. مقامات دولت ترکیه می‌گویند احتمال آنکه این روزنامه‌نگار منتقد توسط نیروهای خودسر بدون اطلاع ولیعهد سعودی به قتل رسیده باشد، اندک است. نیویورک تایمز گزارش داده که یکی از اعضای هیأت سعودی بعد از قتل خاشقجی، در تماس کوتاهی با شخصی در عربستان سعودی به او گفته است به «رئیس» اطلاع دهد که سوءقصد با موفقیت انجام شده.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرده که «وزارت خارجه آمریکا همچنان همه شواهد و مدارک مستدل [در پرونده خاشقجی] را بررسی می‌‌کند و کنگره را در جریان این پرونده قرار می‌دهد و با کشورهای دیگر برای مجازات عاملان و آمران قتل خاشقجی همکاری می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ربابه امجد از اهواز

    ترکیه در پس پرده به آمریکا اعلام کرده که اگر USA ازجازه دهد تا فتح الله گولن را در کنسولگری این کشور خاشفجیزه کند یا او را به نوعی از بین ببرد اردوغان اعلام خواهد کرد که جمال حمزّ خاشقجی خودش خودش را بریده و خودش خودش را قطعه قطعه کرده و عربستان در این رابطه معصوم و بیگناه است. و اصلا محمد بن سلمان از معصومین است.