ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قانون ازدواج با فرزندخوانده، رواج چندهمسری در رسانه‌ها و بار سنگین مسئولیت‌ها بر دوش زنان

معصومه ابتکار از مردان خانواده و بخش‌های حقوقی و اقتصادی دولت خواست تا بدون منت بار مسئولیت‌‌ها را از دوش زنان کم کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از تبلیغ چندهمسری در رسانه‌ها و صدا و سیما انتقاد کرد و گفت علاوه براین موضوع جامعه ما با چالش خیانت و روابط خارج از ازدواج مواجه است. او می‌گوید دولت همچنان برای لغو قانون ازدواج با فرزندخوانده تلاش خواهد کرد. ابتکار از مردان خانواده و بخش‌های حقوقی و اقتصادی دولت خواست تا بدون منت بار مسئولیت‌‌ها را از دوش زنان کم کنند.

معصومه ابتکار-عکس از ایلنا

معصومه ابتکار در گفتگو با خبرگزاری ایلنا می‌گوید تلاش‌ها برای لغو قانون ازدواج با فرزند خوانده بی‌نتیجه مانده است و این قانون در حال حاضر با شرایطی بسیار خاص و تبصره مجاز شده‌است که این شرایط باید با تشخیص دادگاه باشد. او با ابراز مخالفت شدید با این قانون گفته:

«از نظر ما ماهیت کار والدین با ماهیت همسری در تناقض است و امکان ندارد یک پدر در آینده یک همسر خوب برای همان فرزند شود، البته شرایط این تبصره بسیار سخت است، اما نظر من و بسیاری از افراد این است که این تبصره باید حذف شود تا حتی احتمال ازدواج با فرزندخوانده هم وجود نداشته باشد. ما در این زمینه تلاش‌هایی کردیم که به نتیجه مطلوب نرسیدیم و کماکان سعی می‌کنیم تا این تبصره حذف شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر بعد از تصویب این قانون و با توجه به افزایش فرزندخواندگی به ما موردی از ثبت چنین ازدواج‌هایی، گزارش نشده است».

در سال ۹۲ تبصره‌ای به ماده ماده ۲۷ لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست اضافه شده که به موجب آن ازدواج با فرزندخوانده را از ممنوعیت کامل خارج می‌کرد و آن را منوط به  رای دادگاه صالح می‌دانست. این تبصره با مخالفت‌های گسترده‌ای در دولت روحانی و جامعه ایران روبه‌رو شد اما این تلاش‌ها تا به‌حال ناتوان از لغو این تبصره بوده‌اند.

معصومه ابتکار همچنین از تبلیغ برای چند همسری در رسانه‌ها و صداوسیما انتقاد کرده و گفته که این نوع ازدواج زنان و خانواده‌ را با چالش‌های بیشتری مواجه می‌کند:

«متاسفانه موضوع چند همسری از مسائل و چالش‌های فرهنگی ماست و مسئله عدالت و خصوصا عدالت اقتصادی و عدم رضایت همسران به ویژه همسر اول از نظر شرعی و تفاوت سنی که در این نوع ازدواج‌ها وجود دارد و مشکلاتی که برای کودکان این خانواده‌ها بوجود می‌آید به صورت کلی از چالش‌های چندهمسری به شمار می‌رود».

معاون حسن روحانی در امورزنان و خانواده می‌گوید از لحاظ حقوقی نمی‌توان اقدامات چندانی برای موضوع چندهمسری انجام داد اما می‌توان مهارت حقوقی زنانی را که با این نوع ازدواج درگیر هستند بالا برد:

« معتقدم زنان باید با حقوق خود در این موضوعات آشنا بوده و از آن دفاع کنند و معتقدم فراگیری مهارت‌های حقوقی برای زنان در این موضوع می‌تواند، کمک‌کننده باشد، چرا که کسانی که از این نوع روابط آسیب می‌بیند، زنان و خانواده هستند.باید کارهای فرهنگی در این خصوص صورت بگیرد. متاسفانه ما در کنار چندهمسری با مشکلات و چالش‌هایی مانند آسیب‌های ناشی از خیانت و روابط خارج از ازدواج نیز مواجهیم که نگران‌کننده‌است»

معصومه ابتکار در مورد سیاست‌گذاری‌های نادرست در مورد مسائل زنان گفته:

«بسیاری از آسیب‌‌هایی که در سیاست‌گذاری‌های دولت‌ نهم و دهم به حوزه زنان وارد شدند قابل جبران نیستند و ریشه بخشی از این آسیب‌‌‌ها در نگاهی است که به زن می‌شود که زن بودن ارزش ذاتی دارد، زن به‌صرف زن بودن ارزشی نداشته و باید حتما نقش ثانویه‌ای به عنوان مادر یا همسر در کنار آن ارزش ذاتی قرار بگیرد».

او می‌گوید علیرغم اینکه هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند خود را از نگاه‌های تاریخی و فرهنگی به یک‌باره خلاص کند، در هسته اصلی تصمیم‌سازی دولت حسن روحانی این نگرش اصلاح شده و جایگاه انسانی زن و حقوق زن و واقعیت‌ها در خصوص پیشرفت‌ زنان ایرانی برای سیاست‌گذاران به خاطر تلاش‌های زنان با وجود موانع اکنون غیر قابل انکار شده است.

زنان ایران در ازدواج‌ تک‌همسری و حتی با پذیرفتن نقش‌های همسری و مادری نیز با چالش‌های گوناگون درگیرند. علی‌رغم سیاست‌گذاری‌های تشویقی برای فرزندآوری بسیاری از کارفرماها در ایران زنانی را که به مرخصی زایمان می‌روند اخراج می‌کنند و ممنوعیت این نوع اخراج تنها تعداد شکایت‌ها را افزایش داده است. از سوی دیگر به موجب قانون در ایران مردان تنها سه‌روز مرخصی تشویقی زایمان دریافت می‌کنند که بار مسئولیت مراقبت از فرزندان را بر روی دوش زنان سنگین‌تر می‌کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می‌گوید مرد خانواده و بخش‌های حقوقی و اقتصادی دولت باید بتواند فشارها را از روی دوش زنان کم کنند و برای نقش‌های همسری و مادری مانند سایر کشورها امتیازاتی را در نظر بگیرند:

«باید سهم مسئولیت مردان در خانواده بیشتر شده و اگر زنی قرار است در اجتماع نیز نقش داشته باشد، مردان نیز در خانه‌داری، بچه‌داری و ... کمک کنند و این را از سر لطف ندانند، بلکه این وظیفه‌ مردان است و تصور نکنند که لزوما رشد همیشه در موقعیت‌های اداری و کاری است. باید یک سری از ابزارهای کمکی مانند مرخصی زایمان که در همه جای دنیا رعایت می‌شود و همچنین حمایت‌ها در دوران شیردهی و امکانات مهدکودک شرایط را برای زنان تسهیل کرد. البته در همه جای دنیا این نگرانی وجود دارد که اگر مرخصی زایمان طولانی شود، احتمال اینکه زن شغلش را از دست بدهد وجود دارد، البته در بسیاری از کشورها امکان دورکاری برای زن قرار می‌دهند و حق انتخاب را به زن می‌دهند، چراکه معتقدند اگر زنان در مسئولیت مادری خود به خوبی وقت بگذارند، از آن طرف نیز برای آنها ارزش اقتصادی دارد».

ابتکار با بیان اینکه باید برای زنانی که در خانواده نقش مادری برعهده دارند، حقوق در نظر گرفته شود،‌ خاطرنشان کرد:

«در سال ۹۵ در پژوهشی کار خانگی زنان شامل همسرداری، خانه‌داری، فرزندداری و ... ارزشگذاری شد. براساس این پژوهش بیش از ۲۲ درصد از تولید ناخالص ملی ارزش کار خانگی زنان در ایران است و این غیر از مشاغل خانگی است و نشان می‌دهد؛ زنان چه در جامعه و چه در نقش خانوادگی و مادری در اقتصاد ملی ایران سهم دارند، بنابراین باید این موضوع را به رسمیت شناخت و بپذیریم که زن خانه‌دار نیز شاغل است و کار او ارزش اقتصادی دارد. البته در این میان نیز بحث‌هایی مانند بیمه زنان خانه‌دار وجود دارد که باید به آن پرداخت. همچنین مباحثی مانند اجرت‌المثل و نفقه پیش می‌آید که البته این به حقوق شرعی زن باز می‌گردد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند

    این چه برخورد "غیر-ابژه ای" هست که با حذف و سانسور ستون زنان آغاز می شود؟! شرح و توضیح ستم ها و تبعیضات زندگی زنان در جهموری جهنمی اسلامی گام اولیه در زدودن این ستم ها و تبعیضات است, نه "ابژه" شدن زنان.

  • منتقد

    سخنی با مدیران رسانه: لطفا ستون "زنان" را از صفحات رسانه ی خود حذف کنید. چرا که با قرار دادن ستون زنان در کنار ستون های دیگری همچون فرهنگ و هنر، محیط زیست، اندیشه، جامعه و حقوق، سیاست، اقتصاد و ... ایشان را تبدیل به ابژه هایی می سازید که در کنار موارد یاد شده می توان با آن رو در رو شد، حال آن که ایشان به مثابه هستنده، جهان و هستی را بازتولید می کنند و با آن مواجهه می یابند. اخبار و مطالبی که درذیل عنوان "زنان" منتشر می نمایید را همچون سایر مطالب منتشر کنید.