ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران از آتش‌بس در الحدیده یمن حمایت کرد

ایران توافق شیعیان حوثی و دولت یمن در مذاکرات سوئد را «بسیار مهم» خواند و از دور بعدی گفت‌وگوهای طرف‌های یمنی استقبال کرد.

وزارت امور خارجه ایران از توافق دولت یمن و شیعیان حوثی برای برقراری آتش‌بس در بندر الحدیده یمن استقبال کرد و راه حل نهایی بحران یمن را توقف جنگ و تداوم گفت‌وگوهای یمنی - یمنی دانست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

جمعه، ۲۳ آذر، یک روز پس از توافق هیئت‌های نمایندگی دولت یمن و شیعیان حوثی در سوئد بر سر آتش‌بس در بندر الحدیده، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این توافق را «بسیار مهم» خواند و گفت: «این تفاهم نشان می‌دهد گروه‌های یمنی برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در آن کشور به دلیل تشدید درگیری‌ها در اطراف الحدیده استمرار وصول کمک‌های انسانی را بر منافع گروهی خود ترجیح داده‌اند.»

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۳ دسامبر / ۲۲ آذر در آخرین روز مذاکرات صلح یمن که در ریمبو سوئد جریان دارد سرانجام نمایندگان دولت یمن و شیعیان حوثی در مورد آتش‌بس در بندر الحدیده و ایجاد شرایط مناسب برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به توافق رسیدند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که مذاکرات مقدماتی در مورد ایجاد یک دولت انتقالی به دور بعدی گفت‌گوها موکول شد که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود.

در جنگ یمن، ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی و متحدانش از دولت یمن. این جنگ را «جنگ نیابتی» ایران و عربستان سعودی نیز نامیده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرد «بندر الحدیده و سایر بنادر و فرودگاه‌های یمن از جمله فرودگاه صنعا هر چه سریع‌تر برای دریافت کمک‌های انساندوستانه و فعالیت‌های مدنی» آماده سازی شوند.

او همچنین افزود: «امیدواریم تفاهم‌های حاصله در چارچوب وبازه زمانی تعیین شده اجرایی و زمینه لازم را به منظور دور بعدی گفتگوها در آینده نزدیک برای رسیدن به توافق نهایی فراهم کند.»

موارد توافق‌شده بین دولت یمن و شیعیان حوثی در مورد بندر الحدیده از این قرارند: آتش بس در این شهر و بندر آن و الصلیف و رأس عیسی، بنادر اطراف آن، گسترش حضور سازمان ملل در الحدیده و بنادر فوق، تعهد طرف‌های درگیری به عدم ارسال نیرو و تجهیزات نظامی به الحدیده، تسهیل رفت و آمد غیرنظامیان و عبور کالاهای مورد نیاز، گشودن گذرگاه‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه، سپردن کلیه درآمدهای بنادر فوق به بانک مرکزی یمن، پایان دادن به حضور نظامی در شهر الحدیده، خنثی‌سازی مین‌های کارگذاری‌شده در شهر و بندر الحدیده، خروج شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای دولتی از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی در مدت ۲۱ روز با نظارت بین‌المللی.

دو طرف بر سر بازگشایی فرودگاه صنعا به توافق نرسیدند اما بر سر تبادل زندانیان خود پیش از این توافق کرده بودند و روز چهارشنبه ۱۲ دسامبر / ۲۱ آذر اسامی حدود ۱۵ هزار زندانی را برای مبادله ارائه دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان این‌که جمهوری اسلامی «نقش سازنده‌ای در ترتیبات اجرایی گفت‌وگوهای یمنی - یمنی در سوئد ایفا کرده»، گفت: «[ایران] همچنان در راستای طرح چهار ماده‌ای ارائه شده از سوی وزیر امور خارجه راه حل نهایی بحران یمن را توقف جنگ و خونریزی و تداوم گفت‌وگوهای یمنی - یمنی می‌داند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در فروردین ۱۳۹۴ طرح چهار ماده‌ای برای حل بحران در یمن ارائه داد که شامل آتش بس، کمک‌های بشردوستانه، گفت‌وگوی داخلی یمن و تشکیل یک دولت فراگیر بود. ظریف ۹ آذرماه جاری در پیامی در صفحه توئیتر خود بر همین طرح تأکید کرد.

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت حوثی‌ها در مذاکرات سوئد روز جمعه توقف عملیات نظامی در استان الحدیده و آزادی زندانیان دو طرف را «پیروزی مردم یمن» دانست و خواستار هشیاری کامل نیروهای حوثی در الحدیده شد و گفت:  «تاکنون نشانه‌هایی از رفتن کشورهای متجاوز و توقف جنگ وجود ندارد.»

از سوی دیگر ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی نیز زیر فشار بیشتری قرار گرفته است. نمایندگان سنای آمریکا با ۵۶ رأی موافق و ۴۱ رأی مخالف خواهان پایان حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن شدند. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا از قانون‌گذاران این کشور خواسته بود امکانات دولت ترامپ در حمایت از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ نیابتی یمن با مشارکت ایران را محدود نکنند.

خالد بن‌سلمان، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، همزمان با تصویب قطعنامه‌ در سنای آمریکا واشنگتن را ترک کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.