ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو مخالف سرسخت طالبان در صدر وزارتخانه‌های دفاع و کشور افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان مسئولیت دو پست امنیتی مهم دولت را به دو رئیس پیشین سازمان‌های اطلاعاتی این کشور سپرد. انتصابی که می‌تواند بر انتخابات ریاست جمهوری و نزدیکی به طالبان تأثیرگذار باشد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در حکم‌های جداگانه‌ای اسدالله خالد و امرالله صالح را به ترتیب به عنوان وزیر دفاع ملی و وزیر کشور معرفی کرد. این دو در دوران ریاست‌ جمهوری حامد کرزی در پست ریاست‌ عمومی امنیت ملی کار کرده‌اند.

اسدالله خالد (راست) و امرالله صالح، به ترتیب به‌عنوان وزیر دفاع ملی و وزیر کشور افغانستان معرفی شدند.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری افغانستان احکام انتصاب اسدالله خالد و امرالله صالح را یکشنبه ۲۳ دسامبر / ۲ دی به رسانه‌ها ابلاغ کرد.

مجلس نمایندگان افغانستان نیز باید به خالد و صالح رأی اعتماد دهد تا این دو در پست‌های جدید فعالیت خود را آغاز کنند.

اسدالله خالد، در دور نخست حکومت حامد کرزی والی قندهار بود و سپس رئیس عمومی امنیت ملی شد. او شش سال پیش در یک حمله انتحاری به سختی مجروح شد.

اسدالله خالد پس از این حادثه در بیمارستان نظامی والتر رید در نزدیکی واشنگتن مداوا شد. سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها او را به اتهام اعمال شکنجه و بازداشت افراد در زندان‌های خصوصی مورد انتقاد قرار داده‌اند اما او این اتهامات را رد کرده است.

زمانی که خالد رئیس عمومی امنیت ملی شد سازمان عفو بین‌الملل چندین بار اعلام کرد که او، به‌ویژه هنگامی که والی قندهار بود در شکنجه و قتل‌های غیرقانونی دخالت داشت.

امرالله صالح نیز در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی رئیس امنیت ملی بود. او پس از حمله موشکی به لویه جرگه مشورتی صلح از این سمت کنار رفت. در سال دوم حکومت وحدت ملی، اشرف غنی او را به‌عنوان «وزیر دولت در امور اصلاحات در بخش امنیتی» معرفی کرد، اما پس از مدتی از این مقام نیز کنار رفت.

هر دو این افراد از مخالفان سرسخت طالبان و پاکستان ـ که متهم به حمایت از شورشیان شده است ـ هستند، اما هر دو در برخی موارد به‌شدت از اشرف غنی نیز انتقاد کرده‌اند.

این انتصاب‌ها در دورانی بحرانی صورت می‌گیرد. از سویی انتخابات ریاست جمهوری باید در ماه آوریل سال آینده میلادی برگزار شود و از سویی دیگر انتظار می‌رود مذاکرات میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا و نمایندگان طالبان در مورد دستیابی به یک توافقنامه صلح احتمالی، پس از سه جلسه در سال جاری در ماه ژانویه ادامه یابد.

پیش‌بینی می‌شود که اشرف غنی برای یک دوره پنج ساله دیگر خود را نامزد ریاست جمهوری کند. آینده حضور آمریکا در افغانستان پس از جلسات خلیل‌زاد با طالبان و اعلام غافلگیرکننده خروج آمریکا در هفته گذشته، مبهم است. اعلام شده که آمریکا قصد دارد تقریباً نیمی از نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

انتصابات جدید اتهاماتی را مطرح کرده‌اند که بر مبنای آن اشرف غنی سعی در خنثی کردن مخالفان احتمالی خود در انتخابات آینده و در کنار خود قرار دادن آن‌ها دارد.

اسدالله خالد یک پشتون است که در سال جاری جنبش سیاسی خود را راه‌اندازی کرده است و امرالله صالح، شخصیت بانفوذ در دنیای سیاسی قوم تاجیک است و گفته می‌شد در انتخابات آینده از مخالفان اشرف غنی خواهد بود.

اشرف غنی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به پشتیبانی اقوام مختلف افغانستان نیاز دارد.

اما خصومت بی‌وقفه خالد و صالح با طالبان و پاکستان می‌تواند تلاش در راه دستیابی به راه حل صلح‌آمیز برای پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان را نیز دشوار کند.

شاه‌حسین مرتضوی، ‌معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح این کشور گفت: «تغییر و تبدیل در وزارت‌خانه‌ها یک امر معمول است،  اما دو چهره که در وزارت‌های کشور و دفاع معرفی شده‌اند، ‌ تجربه کار خوب در بخش امنیتی داشته‌اند و به همین دلیل به این پست‌ها گماشته شده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.