ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷ هزار سرباز آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند

تصمیم ترامپ برای کاهش شمار سربازان آمریکایی در افغانستان پس از استعفای متیس علنی شد. مقام‌های افغانستان و دیپلمات‌های غربی در آن کشور نیز از این تصمیم غافلگیر شده‌اند.

استراتژی واشنگتن در جنگ ۱۷ ساله افغانستان تغییری ناگهانی یافت. دولت آمریکا از ارتش خواسته است که فرآیند خارج‌کردن حدود ۷ هزار سرباز این کشور از افغانستان را آغاز کند. مقام‌های دولت افغانستان اما از این تصمیم غافل‌گیر شده‌اند.

سربازان آمریکایی در افغانستان ــ عکس از آرشیو

به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، دو مقام وزارت دفاع آمریکا پنج‌شنبه ۲۰ دسامبر / ۲۹ آذر از دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای خروج ۷ هزار سرباز آمریکایی ظرف چند ماه آینده از افغانستان خبر دادند.

یکی از این مقام‌ها که ناشناس باقی مانده‌اند،‌ به نیویورک‌تایمز گفته است که ترامپ همزمان با تصمیم‌گیری برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، تصمیم به خارج‌کردن سربازان آمریکایی از افغانستان گرفت.

این تصمیم چند ساعت پس از آن علنی شد که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد به دنبال اختلاف با ترامپ بر سر استراتژی واشنگتن در خاورمیانه، پایان ماه فوریه (اوایل اسفند) از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

ترامپ در جریان رقابت‌های انتقادی بارها از جنگ افغانستان انتقاد کرد و وعده داد که سربازان آمریکایی را از آنجا به خانه بازگرداند. اما در ۲۰۱۷، بنا به درخواست متیس، با افزایش ۴ هزار سرباز دیگر برای سرعت‌بخشیدن به پایان جنگ با طالبان افغانستان موافقت کرد.

اما گروه طالبان در دو سال اخیر هر چه بیشتر قدرت گرفته است. به همین ترتیب،‌ درگیری‌های خشونت‌بار در این کشور شدت گرفته و طالبان کنترل بخش قابل توجهی از افغانستان را در اختیار گرفته‌اند. آمریکا مذاکرات صلح با این گروه جهادی تندرو را در قطر آغاز کرده است.

    تغییر غافلگیرکننده استراتژی آمریکا

    به گزارش نیویورک‌تایمز، مقام‌های ارشد دولت افغانستان و دیپلمات‌های غربی در کابل از شنیدن خبر خروج ۷ هزار سرباز آمریکایی غافل‌گیر شده‌اند. بسیاری از آنها چشم‌انتظار آشوب و درگیری بیشتر هستند.

    چندین مقام افغان تا کنون اعلام کرده‌اند که در روزهای گذشته هیچ نشانه‌ای از امکان کاهش شمار سربازان آمریکایی ندیده بودند. هرچند شماری از آنها همزمان تصدیق کرده‌اند که همواره نگران تصمیم‌گیری‌های غیرقابل‌پیش‌بینی از سوی ترامپ بوده‌اند.

    یک مقام وزارت دفاع به نیویورک‌تایمز گفته است که دلیل کاهش سربازان آمریکایی، تشویق نیروهای افغان به اتکای بیشتر بر سربازان خودشان ــ به جای تکیه بر حمایت غرب ــ است.

    اما برخی نگران‌اند که این کار به تضعیف هرچه بیشتر نیروهای مسلح افغانستان بینجامد. کنت اف مک‌کنزی،‌ فرمانده جدید ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در ماه جاری در بخشی از سخنان جلسه تأیید صلاحیت‌اش در کنگره آمریکا گفته بود که

    «اگر همین حالا شتاب‌زده خارج کنیم،‌ تصور نمی‌کنم که آنها [افغان‌ها] بتوانند از کشورشان دفاع کنند. نمی‌دانم چقدر [حضورمان در افغانستان] به طول خواهد انجامید».

    اکنون شمار حملات هوایی آمریکا در افغانستان به چنان سطحی رسیده که از ابتدای جنگ در ۲۰۰۱ دیده نشده بود. اما حتی با این سطح از پشتیبانی ایالات متحده شمار زیادی از سربازان افغان در جنگ با طالبان کشته می‌شوند.

    آمار سربازان کشته‌شده در افغانستان پس از ۲۰۱۶ به آماری «محرمانه» بدل شده و فاش نمی‌شود. در ۲۰۱۶،‌ روزانه ۲۲ مأمور امنیتی افغان در درگیری‌‌هایی که عمدتاً‌ با طالبان بود، کشته شدند. پس از آن واشنگتن و کابل مشترکاً‌ تصمیم گرفتند که از ارائه آمار خودداری کنند.

    محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در همین ماه جاری اعلام کرد که از آغاز سال ۲۰۱۵ که نیروهای افغان با خروج نیروهای رزمی ناتو تحت رهبری آمریکا امنیت کشور را به‌دست گرفتند، نزدیک به ۳۰ هزار مأمور پلیس و سرباز کشته شده‌اند. رقمی معادل ۲۰ کشته در روز که بسیار بالاتر از میزانی است که تاکنون شناخته شده است.

    در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.