ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزاران نفر در سودان علیه رژیم عمر البشیر تظاهرات کردند

جنبش اعتراضی در سودان ادامه دارد. خارطوم و شهرهای اطراف آن شاهد حملات مأموران پلیس برای پراکنده ساختن معترضان بودند. هنوز چشم‌اندازی برای این جنبش متصور نیست.

در سودان بار دیگر مخالفان رژیم عمر البشیر به خیابان‌ها آمدند و خواهان برکناری او شدند. خارطوم و چند شهر دیگر صحنه درگیری پلیس با تظاهرکنندگان بود. به‌رغم ادامه این اعتراضات هنوز زود است چشم‌انداز روشنی برای آن تصور کرد.

اعتراضات جمعه آخرین تظاهرات از موج تازه‌ای است که از ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر در سودان آغاز شده است.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، جمعه ۲۸ دسامبر / ۷ دی در چندین محله خارطوم، پایتخت سودان هزاران نفر علیه حکومت ۲۹ ساله عمر البشیر در این کشور تظاهرات کردند.

مخالفان گفته‌اند که صدها نفر نیز در شهر عطبره واقع در شمال خارطوم و همچنین شهرهای عبید در شمال غرب و سنار و ودمدنی در جنوب پایتخت علیه شرایط کشور به خیابان‌ها آمدند.

پلیس در اُم‌دُرمان، واقع در حومه خارطوم، منطقه‌ای که مرکز مخالفان است، برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

اعتراضات جمعه آخرین تظاهرات از موج تازه‌ای است که از ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر آغاز شده و شعارهایی که مردم معترض سر می‌دهند شبیه به شعارهای جنبش «بهار عربی» در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ است.

گرانی، کمبود سوخت، افزایش شدید قیمت نان و کاهش ارزش پول عامل اعتراضات مردمی در سودان است.

حکومت با خشونت با معترضان مقابله می‌کند و به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل در مدت پنج روز نخست اعتراضات ۳۷ نفر کشته شده‌اند. رژیم کشته شدن تظاهرکنندگان را تأیید کرده اما شمار آن‌ها را اعلام نکرده است.

روز جمعه یک کمیته مدافع حقوق مدنی اعلام کرد که مقامات سودانی دست‌کم ۹ نفر از سران گروه‌های مخالف را دستگیر کردند. دفتر سرویس امنیت و اطلاعات ملی سودان اما دستگیری افراد را انکار کرده است.

هنوز زود است که بتوان گفت با شمار نسبتاً کم تظاهرکنندگان، عمر البشیر به استعفا مجبور خواهد شد یا خیر. اما اعتراضات ممکن است فرماندهان ارتش را به سمت مشاوره دادن به رئیس‌جمهوری برای خروج از قدرت به‌سود منافع ملی ارتقا دهد، اگر چه به قدرت رسیدن یکی دیگر از سران ارتش مطلوب سودانی‌ها نیست. قیام طولانی‌مدت نیز این کشور را فلج می‌کند و ممکن است آن را به نوعی هرج و مرج همچون آن‌چه در سال ۲۰۱۱ در لیبی رخ داد و به یک جنگ داخلی منجر شد، تبدیل کند.

ارتش سودان پس از استقلال در سال ۱۹۵۶ کشور را تحت سلطه خود دارد.

معترضان در شهر عطبره فریاد می‌زدند: «مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند». در اُم‌دُرمان نیز تظاهرکنندگان شعار «آزادی، صلح و عدالت» سر دادند.

فعالان ویدیوئی را منتشر کرده‌اند که در آن مسجدی در خارطوم نشان داده می‌شود که در میان نمازگزاران فردی فریاد می زند «بشیر باید برود».

تظاهرات جمعه با اعتصاب نامحدود پزشکان از روز سه‌شنبه گذشته و اعتصاب سه روزه روزنامه‌نگاران از روز پنج‌شنبه همزمان شد.

عمر البشیر که در میانه ۷۰ سالگی قرار دارد در سال ۱۹۸۹ با همکاری اسلامگرایان در یک کودتای نظامی علیه دولت منتخب الصادق المهدی و رئیس حزب الامه بر سر کار آمد. المهدی مذاکره با شورشیان جنوبی را آغاز کرده بود و ارتش راضی نبود.

دادگاه بین‌المللی کیفری عمر البشیر را به ارتکاب جرائم علیه بشریت و نسل‌کشی در منطقه غرب دارفور تحت پیگرد قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.