ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارشاد اسلامی سومین کارت زرد خود را از مجلس گرفت

سید عباس صالحی به ظاهر برای پاسخگویی درباره حقوق ناشران اما در عمل به خاطر قاچاق کتاب‌ به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شد. نمایندگان قانع نشدند.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه ۱۸ دی در مجلس درباره تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ به نمایندگان پاسخ داد اما پاسخ‌های او نمایندگان را قانع نکرد و وزیر ارشاد از مجلس کارت زرد گرفت.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

شهاب نادری نماینده ساوه و ثلاث باباجانی در جلسه مجلس با وزیر ارشاد اسلامی سئوالی از او درباره‌ علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور پرسید. صالحی در سخنان خود از مسئله قاچاق کتاب حرف زد و آن را موضوع مهمی در تضعیف حقوق انتشارات دانست.

او گفت از نیمه آبان‌ماه تا به امروز یک محموله قاچاق یک میلیونی کتاب کشف و ضبط شده است.

عباس صالحی همچنین اعلام کرد که فصل فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری در ردیف‌های ده‌گانه و ردیف هشتم بودجه قرار گرفته و ۲،۵ درصد از کل بودجه عمومی را در اختیار دارد. به‌گفته او برخورداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این سرفصل ۱۷،۸ درصد است و «با این میزان اعتبار انتظار می‌رود تا انتظارات از حمایت حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر واقع بینانه‌تر باشد».

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های صالحی قانع نشدند و با ۹۶ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس به او سومین کارت زرد را دادند.

در خردادماه گذشته پلیس تهران با همکاری اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ۱۰ وانت «کتاب مسأله‌دار» را از کتابفروشی‌های پایتخت جمع‌آوری کرد. خبرگزاری فارس نوشت، این کتاب‌های مسأله‌دار کتاب‌های «حاوی تطهیر پهلوی» و کتاب‌هایی که «به شکل غیرقانونی و زیرزمینی،‌ ... افست یا بدون مجوز» منتشر شده‌اند،‌ بودند.

وزیر ارشاد اسلامی در آذرماه سال جاری از راه‌اندازی سامانه‌ای برای جلوگیری از قاچاق کتاب در ایران خبر داده بود.

اداره ممیزی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ایران به بسیاری از کتاب‌ها مجوز نمی‌دهد یا دادن مجوز را به سانسور و تغییر محتوا مشروط می‌کند و به همین دلیل، شماری از نویسندگان و شاعران به‌ویژه جوان کتاب‌هایشان را بدون مجوز منتشر می‌کنند.

همچنین کتاب‌های قدیمی که برای چاپ‌های بعد از ارشاد مجوز نگرفته‌اند یا انتشارات آن‌ها تعطیل شده،‌ به صورت افست تکثیر می‌شوند.

جمهوری اسلامی تا کنون بارها کتاب‌هایی را که خود کتب ضالّه (کتاب‌های گمراه‌کننده) می‌خواند، جمع‌آوری کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.