ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر اطلاعات منکر شکنجه اسماعیل بخشی شد

وزیر اطلاعات می‌گوید «حرمت» افراد در کار اطلاعاتی حفظ می‌شود. کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اسماعیل بخشی را با مخالفان خارج از کشور مرتبط دانست. نادیده گرفتن دادخواست‌ها در ایران تکرار شد.

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران هفت‌تپه گفته بود که در زندان «تا سرحد مرگ» شکنجه شده است. مقامات قضایی و امنیتی ایران ابتدا از رسیدگی به این موضوع خبر دادند و به‌فاصله کمی وزیر اطلاعات منکر هرگونه شکنجه بخشی شد. کمیسیون امنیت ملی مجلس هم فعالیت اسماعیل بخشی را به گروه‌های مخالف خارج از کشور مرتبط دانست. بدین ترتیب یک بار دیگر دادخواست یک زندانی در ایران نادیده گرفته شد و مقامات ایران هیچ مسئولیتی در قبال جان و سلامت زندانی مورد آزار برعهده نگرفتند.

اسماعیل بخشی، فعال کارگری و نماینده کارگران هفت‌تپه

علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سه‌شنبه ۱۸ دی از برگزاری جلسه این کمیسیون با محمود علوی، وزیر اطلاعات و مسئولان امنیتی برای بررسی دادخواست اسماعیل بخشی مبنی بر شکنجه در دوران بازداشت خبر داد و گفت: «وزیر اطلاعات و مدیران وزارت اطلاعات ضمن ارائه گزارشی از روند و اقداماتی که منجر به بازداشت و دستگیری آقای بخشی شد تأکید کردند که به هیچ‌وجه این فرد در دوران بازداشت وزارت اطلاعات شکنجه نشده است.»

نجفی افزود: «وزیر اطلاعات تأکید کرد که کار اطلاعاتی با قاطعیت و در عین حال با حفظ حرمت افراد انجام می‌شود.»

اسماعیل بخشی که مدتی را در زندان گذراند، ۱۴ دی با انتشار متنی خطاب به وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی فاش کرد که در نخستین روزهای بازداشت «تا سرحد مرگ» شکنجه شده است. او همچنین از شنود تلفنی خود در دوران بازداشت پرده برداشت و خواستار پاسخگویی وزیر در این‌باره شد.

در همین حال، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، ‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت» گفته است: «در مسیر بازداشت و انتقال به زندان یک‌سری درگیری بین او (اسماعیل بخشی) و مأموران صورت گرفته اما شکنجه نبوده.»

فلاحت‌پیشه همچنین از نمایش فیلمی از «اعترافات اسماعیل بخشی» در جلسه‌ای که با وزیر اطلاعات داشتند خبر داد و گفت در این فیلم بخشی «به وابستگی به حزب کمونیست کارگری که در خارج از کشور فعالیت دارد اعتراف کرده است. البته صدایش کاملاً مفهوم نبود.»

فرزانه زیلابی، وکیل مدافع اسماعیل بخشی روز گذشته، دوشنبه ۱۷ دی به رسانه‌های داخلی گفته بود که افراد مختلفی موکل او را برای تکذیب گزارشی که از شکنجه‌اش در زندان ارائه داده بود تحت فشار قرار داده‌اند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز در همین روز گفت که یک «هیئت مستقل» برای بررسی شکنجه اسماعیل بخشی تشکیل و به منطقه (شوش) اعزام می‌شود. او اما تلویحاً این فعال کارگری را به هم‌صدایی با دشمن متهم کرد و گفت که نباید «تخلف احتمالی» یک بازجو به حساب یک مجموعه گذاشته شود. صادق لاریجانی همچنین گفت زندانی گمان می‌کند محیط زندان باید برای او مانند هتل باشد.

پیش از آن‌که وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی شکنجه اسماعیل بخشی را تکذیب کند، رئیس دادگستری شوش و استانداری خوزستان شکنجه این فعال کارگری را تکذیب کرده‌ بودند.

اسماعیل بخشی درخواست کرده بود که با وزیر اطلاعات درباره شکنجه‌هایی که بر او رفته است مناظره کند و ۳۴ تشکل دانشجویی، شامل انجمن‌های اسلامی بسیاری از دانشگاه‌های شهرهای بزرگ و کوچک ایران نیز از این درخواست استقبال کردند.

این نخستین بار نیست که مسئولان حکومتی شکنجه و بدرفتاری با زندانیان و یا حتی مرگ زندانیان در ایران بر اثر فشارها و یا عدم رسیدگی‌ها را تکذیب می‌کنند. مرگ زهرا (زیبا) کاظمی خبرنگار کانادایی - ایرانی در سال ۱۳۸۲ در زندان اوین، ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس در آبان‌ماه ۱۳۹۱ در زندان، کاووس سیدامامی جامعه‌شناس و فعال محیط زیست در بهمن ۱۳۹۶ در زندان، تنها سه نمونه از مرگ زندانیان در دوره‌های مختلف است که مسئولان قول رسیدگی به آن‌ها را دادند اما نتیجه‌ روشنی به‌دست نیامد.

در دوره اخیر نیز از جمله مجید توکلی، فعال دانشجویی، دراویش گنابادی، رضا شهابی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال اجتماعی که همزمان با اسماعیل بخشی بازداشت شد، از شکنجه‌های جسمی و روحی که بر آن‌ها در زندان‌های ایران رفته بود سخن گفته‌اند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه آبان و آذر امسال طی اعتراضات گسترده‌ای خواستار رسیدگی به حقوق معوقه خود و خلع ید از بخش خصوصی شده بودند. اسماعیل بخشی ۲۷ آبان همراه با ۱۷ کارگر دیگر نیشکر هفت‌تپه بازداشت و پس از حدود چهار هفته به قید وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • morteza

    خود امام گفته میشه برای حفظ نظام شکنجه کرد حالا وزیر اطلاعات می گه نه دروغه و خلاف قانون اساسیه!

  • کسرا تبریز (هیربد)

    از مرگ آمده ای اسماعیل ز مرگ آمده ای اسماعیل از چروک پیشانی ات معلوم! اگر سکوت واژه ی تلخی ست بریده زبان را سخن با اشاره ی دست! مشت می کوبی و فریاد با گلوی بریده. از خشم آمده ای اسماعیل اگر چه شکسته فرو ننشسته ای هنوز هنوز و تا هرگز. این قبله را چه خون های بسیار در گلو ست! چه شراینِ سبزی که جوی های شعور اند، چه ریشه های بلندی چه چشم های درشتی که نظاره ی ما را به سخره نشسته است! سخن نگفته ای؟ هان اسماعیل! گلوی بریده را چه نیازِ به واژه است؟ حضور، اینک حضور است که با زبانِ بریده سخن میگوید. اینِ شرمِ پیشانی ماست در برابر تو این دردِ موجبِ مرگ است اسماعیل! امروز که واژه ها ایستاده اند از هلول پشتِ حصاری بلند به رنگِ ارغوان، امروز که وارثانِ درد همه را یک تن است “اسماعیل” چه دشنه ای آخته تر چه بودنی چنین گداخته است که “ایستادن”؟ سکوت اینک دچارِ معنی تازه تری ست سکوت میکنی پس هستی یعنی که چون گدازه ی آهن خم گشته و نشکسته ای اما “بودن” اینک صدای رسای بیدار بودن است اسماعیل از مرگ آمده ای فریاد تو بودن است!

  • نسعید یوسف

    این کارگران تجربه اندوخته اند [برای کارگران نیشکر هفت تپه و برای اسماعیل بخشی] صبحش یک چایِ تلخ و تا شامش تلخ وز گرسنگی شده ست ایّامش تلخ شد سفره ی سرمایه ز کارش شیرین تولیدِ شکر می کند و کامش تلخ همبستگیِ کارگران، کارگرست نان می خواهند و عرض شان مختصرست این کارگرانِ هفت تپّه، بخصوص، گر شیرین کاشتند، از آن نیشکرست این کارگران، تجربه اندوخته اند در این ظلمت، چراغی افروخته اند این را که نباید قدمی واپس رفت از اسماعیل بخشی آموخته اند

  • علی

    با سلام من انتظار دیگری نداشتم. برید از نماینده مجلس یعنی اقای علی مطهری سوال کنید . سربازان امام زمان در دفتر اقای مطهری که از خودشان است دوربین کار گذاشتند و لو رفتند. وزیر اطلاعات هیچوقت به این مسله در رادیو وتلویزیون اشاره نکرد. معمولا باید جوابگو باشد

  • ع الف از جنوب شهر تهران تصحیح شد

    در حکومت اسلامنی حتا وزیر ارشاد و فرهنگش هم شخصا آدمکش و شکنجه گر است چه برسد برییس آدمکشان و شکنجه گران وزیر اطلاعتش. در کشوری که با صدای بلند به آدمکشی و جلادی امام علی افتخار و مباهات می کنند و سربریدن هفتاد هزار نفر را در چها سال از برکات او میدانند میخواهید در پی کشف شکنجه و ترمیم و و یا حتا انتقاد از آن باشند!!؟؟ مردم ایران تا زمانی که حسابش را با اسلام و با پیامبرش و رابطه اش با عایشه و تمامی این ائمه ی جلاد تبری نجوید و تسویه حساب نکند هرگز روی خوش و هرگز ثبات و هرگز مدرنیته واقعی را و هرگز هرگز آزادی را نخواهد دید. اینرا در ورق به ورق قرآن و تاریخ قتل و تجاوز و کگنیزبازی و لواطکاری !۱۴۰۰اسلام نوشته اند. من از این مسلمانان می پرسم که آیا در اسلاتم شما حتا یک اصل حتا یک روز حتا یک ارزش قابل دفاع دارید؟؟؟!!! اگر داترید بفرمایید.سرتاسرش قتل و غارت و سرقت و غنیمت و تجاوز تحمیل و عزاست. هر کدام از این کیفیتها نباشد زیر پوشش دیگری ست. من به اسماعیل بخش درود می فرستم و او را مردی بزرگ میدان. به خانوپاده اش دلداری میدهم و گوشزد می کنم که شدیدا از او پشتبانی کنند. من برای اسماعیل و از لطف او فردایی بسیار درخشان را برای مردم ایران پیشبینی می کنم. ایدون باد.