ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت

تصویری که روحانی در دومین سالگرد درگذشت هاشمی از اقتدار و تأثیرگذاری او ارائه داد، در نقطه مقابل فرماندهان سپاه پاسداران قرار دارد.

روحانی در مراسم دومین سالگرد هاشمی رفسنجانی، از او به عنوان بنیانگذار برنامه موشکی و هسته‌ای ایران و مسئول عملیات کربلای ۴ در جنگ ایران و عراق یاد کرد. این تصویر در نقطه مقابل تبلیغات فرماندهان سپاه پاسداران قرار دارد. روحانی رسماً اعلام کرد که ایران در تدارک ارسال دو ماهواره به فضاست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۲۰ دی در مراسم دومین سالگرد درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، از او تقدیر کرد و نقش او در نظام جمهوری اسلامی را برجسته خواند و گفت: «هاشمی بنیانگذار فن‌آوری هسته‌ای کشور بود، اولین سانتریفیوژ به دستور او وارد کشور شد. هر کسی جز هاشمی از فن‌آوری هسته‌ای بگوید، نادرست گفته است.»

او با بیان این‌که هاشمی رفسنجانی از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی حمایت می‌کرد به برنامه موشکی ایران نیز اشاره کرد و گفت: «این هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت. قدرت دفاعی و فن‌آوری‌های نوین یادگاری‌های هاشمی است.»

روحانی موشک را «وسیله دفاعی» ایران خواند و با بیان این‌که «ما به آن فخر می‌کنیم»، افزود: «در هفته‌های آینده هم با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره به فضا می‌فرستیم.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ۳ ژانویه / ۱۳ دی در واکنش به آزمایش‌های موشکی و ماهواره‌ای ایران، پرتاب این موشک‌ها را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست و گفت از فن‌آوری آن برای ساخت موشک‌های بالستیک از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده می‌شود. او گفت در این مورد آمریکا نظاره‌گر نخواهد بود و به ایران توصیه کرد «در این اعمال تحریک‌آمیز بازبینی کند و تمام فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک را متوقف سازد تا مانع از انزوای عمیق‌تر اقتصادی و دیپلماتیک خود شود.»

بر اساس این قطعنامه که در سال ۲۰۱۵ در چارچوب برجام به تصویب رسید، ایران از آزمایش موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و استفاده از چنین فن‌آوری‌ای منع شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز گذشته، چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه در دهلی نو گفت به رغم هشدارهای آمریکا، جمهوری اسلامی به برنامه فضایی خود ادامه خواهد داد. او گفت: «هیچ قانون بین‌المللی در ممنوعیت این برنامه وجود ندارد.»

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران نیز شنبه ۱۵ دی خبر آزمایش موفقیت‌آمیز سه ماهواره‌ ایران را در توئیتر شخصی خود منتشر کرد، اما از برنامه زمانی ارسال ماهواره به فضا اطلاعی نداد.

هاشمی رفسنجانی؛ «مدبر جنگ»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اکبر هاشمی رفسنجانی را «مدبر در جنگ» خواند و با اشاره به این‌که عملیات کربلای ۴ در جنگ ایران و عراق ناموفق بود، گفت: «فرمان کربلای ۴ را خود هاشمی صادر کرد.»

او افزود: «به‌ هر حال جنگ فراز و نشیب دارد گاهی ما پیروز بودیم و گاهی دشمن؛ اما هاشمی خستگی‌ناپذیر بود و بعد از کربلای ۴ بلافاصله دستور طراحی عملیات کربلای ۵ را داد.»

عملیات کربلای ۴ در تاریخ ۵ دی ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه پاسداران و به منظور آماده‌سازی تصرف بصره انجام شد اما با لو رفتن این عملیات ایران شکست سختی خورد و با گذشت نزدیک به یک روز از آغاز عملیات، نیروهای نظامی ایران با به جا گذاشتن تلفات بسیار عقب‌نشینی کردند. شمار دقیق تلفات ایران روشن نیست اما اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود از کشته‌شدن حدود یک‌هزار نفر و مفقودالاثر شدن سه هزار و ۹۰۰ نفر در این عملیات خبر داده بود.

ماجرای این عملیات در روزهای اخیر بحث‌های گسترده‌ای را دامن زد. محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ ایران و عراق ۷ دی‌ماه پستی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. او نوشت: «با عملیات کربلای ۴ به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ۱۰ روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم». او سپس افزود: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد.»

رسانه‌های ایران از واکنش‌های منفی بازماندگان جنگ، خانواده‌های کشته‌شدگان، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و مسئولان کشور به توئیت فرمانده پیشین سپاه خبر دادند و گروهی از نمایندگان مجلس به اظهارات محسن رضایی انتقاد کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آزادی

    رفسنجانی اگر نفر اول این حکومت جنایت پیشه و خیانتکار نبوده باشد بی هیچ شکی نفر دوم و از تصمیم گیرندگان اصلی بوده که ملت ایران را دچار این تیره روزی کردند. روحانی هم شخصیتی ندارد که حرفهایش از این نظر ارزشی داشته باشد. خودش هم الوده است. خامنه ای در جنگ قدرت رفسنجانی را کنار زد و سرانجام دستور دادخفه اش کنند.

  • Faryad

    چه جالب که رفسنجانی از: فرزندانش را به جنگ نفرستاد ولی جوانان ایرانی را فدا کرد. در یکی از یادداشت هایش می نویسد: بچه هایم اصرار کردند که اسکی روی آب برویم.ـ در رامسر کاخ شمس - خوب سن و سالی از ما گذشته ولی ول کن نبودند. ما هم رفتیم خوب بود و لذت بخش بود. این نوشته درست زمانی است که در ایران جوانان پرپر می شدند و مردم در فقر و بدبختی و گرانی حاجی آقاهای بازاری دست و پا می زدند. حالا همین مرد داعیه ی عدالت و ضد جنگ و این حرف ها شده و خودش را امیر کبیر می داند.!!

  • کارو

    البته قتل های زنجیره ای، ترور مخالفان در خارج از کشور، ریاضت اقتصادی و بیکاری و تورم و فقر و فلاکت، مافیایی کردن اقتصاد ایران به نام خصوصی سازی، افزایش وحشتناک شکاف طبقاتی، خشونت علیه زنان به نام گشت های ضربت و کمیته، حقنه کردن خامنه ای به مردم به عنوان رهبر، تقلب آشکار در انتخابات ها، فضای خفقان و سانسور، و صدها چیز دیگر هم یادگاری های رفسنجانی برای مردمان ایران بودند. صد البته که موشک و بمب و اسلحه هم توسط اتحاد نامقدس سپاه-رفسنجانیسم به یادگار مانده است. دستکم بعد از آنکه تروریسم دولتی رژیم جمهوری اسلامی در 8 سپتامبر 2018 کاربرد موشک هایش را نشان داد، مشخص شد که این موشک ها نه برای حمله به اهداف خارجی، برای حمله به اهداف داخلی و اپوزیسیون مورد استفاده قرار می گیرد و این سپاه پوشالی هم همچون سلفش یعنی ارتش رضاخانی قرار نیست هرگز با دشمن خارجی روبرو شود، بلکه میخواهد به دشمن داخلی حمله کرده و همچون ارتش به اصطلاح ملی رضاخان میرپنج که 20 سال تمام فقط به خلق های ایران حمله کرد، تنها دشمنش را در میان همین مردم جستجو می کند، و به محض آنکه با دشمن خارجی مواجه شود فروخواهدپاشید.