ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیاست تازه دفاعی آمریکا با تکیه بر زرادخانه موشکی ایران

ترامپ با اشاره به ماهواره «پیام» سیاست دفاعی آمریکا را از سند پنتاگون فراتر برد. همه شهرهای آمریکا و همه شرکای این کشور می‌بایست از حملات موشکی مصون بمانند.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی برای پرتاب ماهواره «پیام» به فضا، سیاست دفاعی آمریکا را از سند پنتاگون فراتر برد. همه شهرهای آمریکا و همه شرکای این کشور می‌بایست از حملات موشکی مصون بمانند.

۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هنگام سخنرانی در مراسم رونمایی از سند «بازنگری دفاع موشکی ۲۰۱۹» پنتاگون

دونالد ترامپ در مراسم رونمایی از سند نقشه راه آمریکا در توسعه برنامه پدافند موشکی این کشور در پنتاگون با تکیه بر تهدید موشکی ایران و کره شمالی و بر مبنای برنامه «جنگ ستارگان» در دولت ریگان در زمان جنگ سرد، در سخنانی که شامگاه پنجشنبه ۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی در وزارت دفاع آمریکا ایراد کرد سیاست تازه دفاعی ایالات متحده را به این شکل بیان کرد: «هر موشکی که از هر جا و در هر زمان علیه آمریکا شلیک شود را باید رهگیری و خنثی کرد.»

بر اساس این سیاست راهبردی همه شهرهای ایالات متحده آمریکا می‌بایست تحت پوشش پدافند موشکی قرار گیرند. آنچه که رئیس جمهوری آمریکا در پی آن است بسیار فراتر است از سند «بازنگری دفاع موشکی ۲۰۱۹» پنتاگون. اسنتقرار سامانه‌های GDM در مرحله میانه‌ راه با استفاده از «رهگیرهای زمین‌پایه» (GBI) در همه شهرهای آمریکا. در سند دفاع موشکی پنتاگون استقرار ۶۴ فروند از این سامانه‌ها تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده. در این سند به توانایی موشکی ایران نیز اشاره شده است:

«ایران صاحب بزرگترین نیروی موشکی در خاورمیانه است و به توسعه فناوری‌های قابل به کارگیری در موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت تهدید ایالات متحده ادامه می‌دهد. تمایل ایران برای داشتن موازنه راهبردی در برابر ایالات متحده ممکن است این کشور را به سمت تصاحب موشک‌های قاره‌پیما سوق دهد و پیشرفت‌‌هایش در برنامه فضایی امکان دارد مسیر دستیابی به موشک‌های قاره‌پیما را کوتاه کند.»

دونالد ترامپ در سخنانش در مراسم رونمایی از سند نقشه راه آمریکا در توسعه برنامه پدافند موشکی این کشور در پنتاگون به پرتاب ماهواره «پیام» با ماهواره‌بر «سیمرغ» اشاره کرد:

«همین سه‌شنبه گذشته حکومت ایران یک موشک ماهواره‌بر آزمایش کرد که شکست خورد، اگر شکست نمی‌خورد ممکن بود اطلاعات حساسی در اختیار ایران قرار دهد و این احتمال وجود داشت که از آن اطلاعات برای دستیابی به توانایی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده کند که حتی ممکن است به خاک آمریکا برسد. ما اجازه تحقق چنین چیزی را نمی‌دهیم.»

ماهواره «پیام» در مدار خود قرار نگرفت و در اقیانوس هند سقوط کرد. معلوم نیست در عمل چه اتفاقی افتاده. آیا برد موشک سیمرغ کافی نبوده و ماهواره در مدار قرار نگرفته یا ماهواره به مدار خود رسیده اما به دلیل نبود میکروموتورهای اصلاح‌کننده‌ از مدار منحرف شده؟ هنوز نتیجه بررسی مسئولان دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشخص نشده است.

وزارت دفاع آمریکا در سند «بازنگری دفاع موشکی ۲۰۱۹» از «اشاعه موشکی توسط ایران» ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده که تهران با انتقال فناوری موشک‌های تهاجمی خود تهدیدهای بیشتری متوجه نیروهای آمریکایی و متحدان و شریکان این کشور می‌کند. در این سند گفته شده انتقال این موشک‌ها به معنای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. دولت ترامپ با خروج از برجام اعلام کرد که خواهان مذاکره مجدد با ایران درباره نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه برای دستیابی به یک پیمان جامع است. ترامپ یک بار دیگر در سخنان خود در وزارت دفاع آمریکا این موضوع را یادآوری کرد:

«آنچه که از زمان ریاست جمهوری من بر ایران رفت به معجزه شباهت دارد. من به توافق وحشتناک و ضعیف با ایران پایان دادم. به شما بگویم که ایران امروز در مقایسه با دو سال پیش تغییر کرده و دیگر آن کشوری که قبلا بود، نیست و از این به بعد هم مانند گذشته نخواهد بود. معتقدم که آنها خواهان گفت وگو هستند.»

روزنامه «شرق» گفت‌وگویی با معاون وزیر خارجه ایران در دوره وزارت علی‌اکبر ولایتی و عضو تیم مذاکره‌کننده قطعنامه ۵۹۸ منتشر کرده. عباس ملکی به «شرق» گفته است: «اگر نظام جمهوری اسلامی مجوز مذاکره با آمریکا را بدهد یکی از مناسب‌ترین اوقات همین الان است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.