ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد شورای نگهبان برای تغییر انتخابات مجلس

شورای نگهبان بار دیگر به طرح استانی شدن انتخابات مجلس ایرادهایی گرفته و طرح دیگری را پیشنهاد داده که بر اساس آن انتخابات به صورت «تناسبی»، «حزبی و ائتلافی» برگزار خواهد شد.

یک عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس از ایرادهای شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات مجلس خبر داد و گفت این شورا طرح جایگزینی ارائه داده که بر اساس آن انتخابات مجلس به صورت تناسبی، حزبی و ائتلافی برگزار خواهد شد.

عکس از آرشیو

احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس، جمعه ۵ بهمن گفت: «نماینده شورای نگهبان ایراداتی را به طرح استانی شدن انتخابات مجلس وارد کرد و در جلسه کمیسیون شوراها مدل تناسبی را برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد.»

بر پایه طرح استانی شدن انتخابات مجلس به جای شهرستان‌ها محدوده جغرافیایی هر استان به‌عنوان حوزه انتخاباتی در نظر گرفته می‌شود و در هر انتخابات نمایندگان لازم برای هر استان انتخاب می‌شوند. بر این اساس، رأی‌دهندگان کل استان می‌توانند به نامزد‌های مورد نظرشان در همه‌ حوزه‌های فرعی شهرستانی رأی بدهند و نفر پیروز حوزه‌های فرعی، فردی است که بیشترین آراء استانی را به‌دست آورده باشد، مشروط بر این‌که حداقل ۱۰ درصد رأی حوزه‌ فرعی را نیز به خود اختصاص داده باشد.

ارائه این طرح در سال ۱۳۷۸ از دوره پنجم مجلس شورای اسلامی آغاز شد اما در آن دوره به شورای نگهبان نرسید. با این حال در دوره‌های ششم تاکنون طرح استانی شدن انتخابات پس از تصویب با تغییرات کوچک به شورای نگهبان ارسال شد و هر بار به آن ایرادات قانون اساسی و شرعی گرفته شد. برای ششمین بار این طرح تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود.

شورای نگهبان می‌گفت برگزاری استانی انتخابات مجلس موجب بروز اختلاف‌های محلی، قومی و مذهبی می‌شود و آن را خلاف «وحدت ملی» می‌دانست اما موافقان، این طرح را برخلاف نظر شورای نگهبان می‌فهمیدند.

احمد علیرضا بیگی اشاره‌ای به ایرادهای شورای نگهبان به طرح استانی کردن انتخابات مجلس نکرد اما از مدل پیشنهادی شورای نگهبان دفاع کرد و گفت: «در صورت برگزاری انتخابات به‌صورت تناسبی این‌گونه نخواهد بود که برخی از نمایندگان با دو میلیون رأی به مجلس وارد شود و نماینده‌ای که یک میلیون رأی به‌دست آورده امکان حضور در مجلس نداشته باشد.»

او همچنین افزود: «طبق این طرح، ثبت نام نامزدهای انتخابات به صورت حزبی و ائتلافی صورت می‌گیرد و متناسب با ائتلافی که صورت گرفته وزن آن‌ها سنجیده می‌شود و امکان حضور ائتلاف‌های مختلف در انتخابات وجود خواهد داشت.»

علیرضا بیگی لازمه برگزاری انتخابات به صورت استانی و یا مدل مورد نظر شورای الکترونیکی شدن انتخابات دانست و افزود: «مدل شورای نگهبان بر روی عدالت تأکید بیشتری دارد اما دارای محاسبات پیچیده‌ای است که نیازمند طراحی نرم‌افزار جامع برای برگزاری انتخابات است و ضرورتاً انتخابات باید به صورت الکترونیکی برگزار شود.»

هیئت دولت چهارشنبه ۳ بهمن لایحه اصلاح قانون انتخابات را تصویب کرد و قرار است این لایحه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی برود.

سیاست‌های کلی لایحه اصلاح قانون انتخابات از جانب علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تعیین شده و به‌گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، «تجمیع انتخابات، تعریف دقیق‌تر احراز صلاحیت‌ها، تبلیغات، شفافیت‌های مالی، نظارت، چگونگی اجرا و نقش وزارت کشور» از جمله مسائلی هستند که در این لایحه آمده‌اند.

دولت با استانی شدن انتخابات مجلس موافق است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.