ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

باقری: اروپا در برابر آمریکا برای انجام تعهداتش «حقیر» است

باقری اروپا را به ناتوانی در ایجاد «یک شرکت کم‌توان» در اجرای تعهداتش به برجام متهم کرده و به‌رغم نگرانی از برنامه موشکی ایران گفته که جمهوری اسلامی باید توان دفاعی‌اش را همچنان افزایش دهد.

در حالی که اتحادیه اروپا شامگاه گذشته، با انتشار بیانیه‌ای در ۱۲ ماده اعلام کرده که «به ‌طور جدی» نگران آزمایش‌های موشک‌های بالستیک ایران است و از تهران خواسته فعالیت‌هایی را که موجب بی‌اعتمادی عمیق و بی‌ثباتی منطقه شده، متوقف کند، محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران باردیگر بر تقویت توان نظامی ایران تاکید کرده است.

محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

محمدباقری سه شنبه ۱۶ بهمن / ۵ فوریه با اشاره به «شکست از روسیه در سال ١٨١٢ و ١٨٢٨ و معاهده های گلستان و ترکمان‌چای» گفته مردم ایران حقارت قرارگرفتن کشور در دست قدرت‌های بزرگ در جنگ جهانی دوم را که با قحطی و گرسنگی همراه بود به خاطر دارند و به همین دلیل ایران در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خودش فکر و برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.

ایران، روز شنبه ۱۳ بهمن از موشک دوربردی با برد هزار و ۳۰۰ کیلومتر رونمایی کرد. در واکنش به این اتفاق، اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی کانال مالی با ایران پذیرش FATF و دوم مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه را به عنوان شرط مطرح کرده است. اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرده: «همراه با افزایش تعداد آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی عملیاتی، ایران کماکان تلاش می‌کند تا برد و دقت موشک‌های خود را افزایش دهد. این فعالیت‌ها موجب عمیق شدن بی‌اعتمادی شده و به بی‌ثباتی منطقه‌ای کمک می‌کند.»

باقری در واکنش به این شرط‌ها اروپا را به ناتوانی در ایجاد «یک شرکت کم‌توان» متهم کرده و گفته اروپا در برابر آمریکا برای انجام تعهداتش به برجام «حقیر» است. او تاکید کرده که ایران باید توان دفاعی‌اش را روز به روز افزایش دهد.

پیش‌تر صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که ایران دو شرط اتحادیه اروپا را نمی‌پذیرد. حسین نقوی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود ایران بر سر برنامه موشکی خود با احدی مذاکره نمی‌کند. با این حال عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۱۶ بهمن / ۵ فوریه برای شرکت در ششمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه با موریس گوردومونتاین، دبیرکل وزارت خارجه این کشور وارد پاریس شد. موضوع ساز و کار مالی اروپا که هفته گذشته اعلام شد نیز در دستور کار مذاکرات دو طرف است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرده که ایران در زیرساخت‌ها و توسعه خوداتکایی نظامی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و حتی در ناامن‌ترین مناطق شمال‌غرب و جنوب شرق، امنیت کاملا برقرار است.

باقری همچنین نیروهای مسلح ایران را کم‌هزینه توصیف کرده و گفته کل هزینه نیروهای مسلح ایران ٧ تا ٨ میلیارد دلار است در حالی که آمریکا سالانه بیش از ٧٠٠ میلیارد دلار برای نیروهای مسلح خود هزینه می‌کند.

این در حالی است که محمود نگهبان سلامی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ از موافقت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با برداشت یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای «تقویت بنیه دفاعی» خبر داده است.

صندوق توسعه ملی نقش صندوق ذخیره ارزی دولت ایران را دارد. این صندوق در سال ۱۳۷۹ توسط دولت محمد خاتمی، با هدف ذخیره درآمد نفت مازاد از آن‌چه در بودجه دولت تعریف شده‌ است راه‌اندازی شد. در سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که ۲۰ درصد از درآمد ارزی ایران به این صندوق واریز شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.